הפוסט החודשי עוסק בחדשנות. השבוע הלך לעולמו סטיב ג’ובס האגדי, שמקומו בדפי ההיסטוריה של החדשנות מובטח. מקומו מובטח ליד ממציאים ומחדשים כמו איינשטיין, מיכאל אנג’לו, דה וינצי, אלכסנדר בל, מרקוני, וטלסה. סטיב ג’ובס תמיד ניסה להסתכל על המציאות העתידית דרך העיניים של הדור הצעיר. הוא קבע דרך הוא יצר ויצק תוכן לעולמות חדשים. לאחרונה ביקר בארץ כאורח חברת פרטנר תקשורת מייק וולש, טרנדולוג שאמור לחזות את העתיד בשוק הדיגיטלי ואמר כי לסטיב ג’ובס היו הצלחות כבירות. הוא יצר מבלי משים, דת. קהילה. סטיב ידע לפרוץ דרך ולחלום בגדול.

מורשתו של סטיב ג'ובס

כמנהלים לא אחת אנו שואלים איך אפשר לדעת מה יקרה בעתיד? האם השימוש בסקרי שוק נכון תמיד? האם הנוכחות שלכם בווב מספיקה? האם צריכים אתם לא להסתפק באריזה – בעמודי הפייסבוק? האם חשוב הרבה יותר התוכן והתועלות שאתם אמורים להעניק ללקוחות ולמבקרים? נדמה כי וולש מציין את החשיבות של הצפייה באורחות החיים וההתנהגויות של הלקוחות. הוא מטיף להכיר את הלקוחות מבלי לאבד מגע איתם באמצעות שאלונים וסקרים. ממליץ כי תאמצו את התובנה של וולש. תמנעו מלשאול את הלקוחות שלכם מה הם רוצים – תסתכלו איך הם חיים.

כמו בכל חודש, משפטי המפתח – הציטוטים שהשאירו בי חותם קשורים לנושא המדבר על היכולת המופלאה של בודדים בלבד להיות פורצי דרך. המשפט הראשון ממצה את עשייתו ופועלו של יו"ר ומנכ"ל אפל בעולם: • "אינך חייב להשלים עם העתיד – אתה יכול לשנות אותו". טרי פראצ'ט מתוך הספר "אנשי השטיחסטיב ג’ובס בחייו הקצרים מימש זאת בוודאות. המשפט השני מאתגר לא פחות ומתחבר לנושא הוא של אלינור רוזוולט אשתו של הנשיא האמריקאי שאמרה: • "העתיד שייך לאלו המאמינים ביופיים של חלומותיהם". אלינור רוזוולט. לכתו של סטיב ג’ובס לעולמו, מחזקת את החשש כי העולם איבד גאון יוצר ויזם שעוד ידברו בשבחו ומעשיו יעמדו לצדם של ענקים אחרים בהיסטוריה האנושית.

ללמוד את השוק המתחרים ואת הלקוחות

כמנהלים אנו מבינים כי הצרכנים, הם הדבר הכי חשוב למי שרוצה להבין לאן השוק הולך. וולש אף מדגיש כי חובה עלינו להכיר צרכנים הרחוקים מהמיינסטרים המקומי ואו המערבי – האמריקאי השולט אף בישראל. היה כדאי שנלמד ונכיר מה קורה בשווקים מתעוררים כמו שווקי מזרח אסיה והמדינות המתפתחות. חברות אמורות תדיר ליצור ערך נוסף לצרכנים ללקוחות. וולש מגדיר "הפרעה" כחדשנות שמשפרת מוצר או שירות בצורה שהשוק לא ציפה לה. בדרך כלל זה נעשה במחיר נמוך יותר או עבור שוק אחר של צרכנים. בעולם המערבי השבע מהווה מקום שנוח מאוד לגייס בו כספים, אבל השוק בו רגוע. אין בו יותר מדי הפרעות. אין הרבה רעיונות חדשים שנולדים שם.

הרשת החברתית פרצה בקוריאה? גרופון בסין?

רק לשם ידיעה, מתברר כי הרשת החברתית הראשונה הגיעה מקוריאה של שנות ה-90 מאתר בשם Fireworld; אתרי הקנייה הקבוצתית, כמו גרופון, החלו עקב הקניות הקולקטיביות בסין לפני חמש או שש שנים; המשחקים החברתיים כמו פארמוויל ודומיו החלו ביפן ונהפכו למסחריים בסין שנים רבות לפני שזה נהפך לפופולרי בארה"ב". נשאלת השאלה עם לכתו של סטיב ג’ובס לעולמו הכיצד על החברות לאמץ מודלים של חדשנות בזמנים קשים וחסרי ודאות". ג’ובס פעל על פי התובנה האומרת כי לא בהכרח העתיד נקבע על פי ההתפתחות הטכנולוגית. דווקא ההפך – העתיד צריך להיקבע על פי המצאת טכנולוגיות חדשות פורצות דרך ובעיקר מותאמות לצרכי השוק כך שתיווצר מהפכה. לא פעם הצליח האיש שהלך לעולמו להשאיר "טביעות יד ענקיות".

ללמוד מג'ק וולש האגדי

על פי וולש ניתן לאתר שלושה גלים של חדשנות. הגל הראשון הוא טכנולוגיה. הגל השני הוא התנהגות צרכנית. הגל השלישי הוא המודל העסקי. רק כאשר מישהו מבין איך להצמיד מודל עסקי להתנהגות וטכנולוגיה, הכול מסתדר. הדוגמא הטובה למה שאפל וג’ובס עשו לשוק המוסיקה. דוגמה לכך, לדברי וולש, היא תעשיית הסלולר. "יש מילה חדשה בסינית – שאנז'אי – המתייחסת להעתקי טלפונים שמיוצרים בעיר שאנז'אן. הם לא מייצרים אייפון אלא הייפון. הוא עולה 100 דולר ויש לו מקום לשני כרטיסי סים. אותם יצרני חיקויים עקבו בתשומת לב אחר החידושים בתחום, שהם החלו משחררים גרסאות חדשות משלהם כל שבוע. במידה מסוימת הם אפילו עלו בחדשנותם על הטלפונים שאותם הם מעתיקים, וחלקם אפילו נהפכו להיות יצרנים גדולים כמו HTC. העתיד נמצא לדבריו באותם שווקים מתעוררים. משם אולי צפוי בעוד חמש שנים לקום יצרן הטלפון הגדול ביותר ולהפוך למותג בינלאומי מוביל.

לפעמים לשים את הפירמידה על הראש.

מתברר כי יש דיסוננס מעיק בשוק. כולנו מסתכלים תמיד לכיוון "מכה" – עמק הסיליקון האמריקאי למרות שארה"ב תורמת רק 14% מכלל האינטרנט הגלובלי. האם אמירתו של מנכ"ל גוגל אריק שמידט אמר שהאינטרנט הוא משחק של ארבע חברות: גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל. נכונה? מתברר כי הרשת החברתית הגדולה בעולם היא לא פייסבוק אלא הרשת החברתית הסינית renren.com, שקמה ב-2005 – עם 70 מיליון משתמשים רשומים. בהרבה מקומות בעולם יש לא רק טכנולוגיות חדשות שצומחות אלא גם התנהגויות צרכנים אחרות, והן לא יישארו רק שם. זה כמו וירוס. אם קבוצת צרכנים במקום מסוים מחליטה לעשות משהו חדש, יש לזה נטייה להתפשט באופן גלובלי. קצת דומה לטאמגוצ'י שהגיע מיפן, אבל בצורה מהירה יותר" מסכם וולש.

לסיכום, אני שמח לקבוע כי אחרי לא מעט שנים של ניהול, שיווק ופיתוח עסקי ובעבודה כיועץ ארגוני בכיר מול ארגונים מנהלים והנהלות – השתדלתי והצלחתי פעמים רבות למנוע מצב בו מנהלים ועובדים בכירים נופלים קורבן לאי יכולתם לזהות טרנדים ומגמות חדשות של שוק המטרה שלהם. הצלחתי לשכנע רבים מהמנהלים כי נכון יהיה "לרדת" ולהכיר את השוק והלקוחות מקרוב. לא להסתפק במחקרי השוק הסטנדרטיים. ניסיתי פעמים רבות להטמיע את התובנה כי השימוש בכמה לקוחות הנשאלים מה הם רוצים – לא מביאים תוצאות. התשובות הן חסרות תועלת, מתברר כי הלקוחות לא יודעים מה הם רוצים. לא צריך לשאול אנשים מה הם רוצים, צריך להסתכל על איך הם חיים. חברות צריכות אנתרופולוגים ולא חוקרי שוק, ויש חברות שעושות את זה, אומר וולש.

ללמוד מהניסיון של אינטל

קראתי כי באינטל לדוגמה יש מאה עובדים שתפקידם לחיות ולבלות עם הלקוחות. לבדוק את הזבל שלהם, לראות איך החדרים שלהם נראים, לנסות להבין לא מה שהם אומרים אלא איך הם חיים. האם יש באפשרותך לעשות זאת גם בעולמך? בתהליכי הייעוץ הארגוני הצלחתי לתת כיוון ודרך לאותם תחומי חדשנות ויצירת ערך חדש ועדכני ללקוחות. נראה כי השארתי ברבים מהם חותם. תפקידי המרכזי בתהליכי ייעוץ ארגוני, ליווי ופיתוח עסקי הוא לעזור לך כמנכ"ל לצאת ולחרוג מהשגרה. לבנות אסטרטגית תוכן וחדשנות עדכנית. כך יחד נביא להגדלת פלח השוק, התפוקות ולנאמנות הלקוחות והמנהלים לארגון לאורך זמן. הכיצד עושים זאת נכון? לפגישה אישית עם משה להרחבה בנושא – לחץ כאן.