אחרי אין סוף שנות נסיון ועבודה מעשית מול עשרות ארגונים ומאות מנהלים, אני מבקש לשתף אותכם עם התובנות שלי לגבי איתור ואפיון המנהלים היותר טובים. המנהלים והמנהלות המשמשים מודל לחיקוי מעצימים מדרכים ובעיקר מעודדים יצירתיות, יזמות ולקיחת סיכונים שקולה.

על פי הבנתי וניסוני לאורך 25 שנות קריירה ניהולית בכירה בתחומי השיווק הפיתוח העסקי והמכירות ולמעלה מ-12 שנים כיועץ ארגוני ומוביל תהליכי שינוי וצמיחה, אני מבקש לקבוע כי המנהלים היותר טובים יודעים לתת ולגרום לעובדים שלהם למוטיבציה מתמשכת. כמנהלים מוצלחים הרבה יותר – הם מסוגלים לרכז סביבם צוות מנצח, הם המנהלים המועדפים על הארגון, המגדילים את רווחי החברה ומפחיתים מהעלויות.

בנו צוותים איכותיים

המנהלים היותר טובים בונים צוותים חדורי אמונה ומחויבי משימה. הצוות שלהם מחויב למשימה ומוכן לעשות מאמצים מעל ומעבר עבור החברה. מתברר כי המפתח לניהול מוצלח הוא מערכת יחסים טובה של המנהל/ת עם הצוות, המבוססת על אמון ומחויבות, המתבססת בעיקר על ההבנה כי המנהלים בכל מצב יתנו להם את הגיבוי והתמיכה גם בעת משבר או אי הצלחה.

מהנסיון שצברתי לאורך השנים אני מבקש לקבוע כי ניתן ללמד מנהלים להיות מנהיגים וכריזמטיים הרבה יותר מנקודת ההתחלה של הקריירה הניהולית שלהם. הם חייבים להיות פתוחים לשינויים ובעיקר להיות משוחררים, בטוחים בעצמם, נוכחים באופן פעיל בסיטואציות ולא להתחיל לרחף במחשבות ולהישאר תמיד על הגדר או לאמץ את שפת היועצים האומרת: "יש 2 חלופות… ומשאירה את הבלבול וההתלבטות לאחרים".

צרו תקשורת פתוחה

הדבר המרכזי והחשוב ביותר על פי הבנתי זה לתת לחברי הקבוצה אותה הם מנהלים כבוד והערכה מקצועית ובעיקר, חשוב לתת לאחרים להרגיש שהם הכי חשובים, להקשיב להם ולשאול שאלות רלוונטיות. אחריות סמכות והאצלת סמכויות אחרי הסבר ובירור כי המשימות ומדדי הצלחה הובנו הם שלבים קריטיים בבניית צוותים מנצחים.

היה והייתי מבקש לציין את המאפיינים המרכזיים בהתנהגותם של המנהלים והמנהלות היותר מצטיינים ואת סוגי ההתנהגות שהם מפגינים במהלך העבודה הניהולית השוטפת- אזי הייתי מציין את:

  • מקדשים ותומכים בהתפתחות המקצועית וגם בהתפתחות האישית של העובדים שלהם.

אני מאמין כי חברות במאה ה- 21 ומעסיקים יכולים למשוך ולשמור על העובדים הטובים ביותר באמצעות הפיכת מקום העבודה לבית. יש חשיבות ליצירת בריתות שבהן ההנהלה והמנהלים והעובדים חשים מנצחים. ככל שמנהלים והנהלות יבינו שתם עידן "העבודה עד הפנסיה" מצד אחד אך מנגד חשוב לעשות כל מאמץ למנוע תחלופה רבה מידי בכוח האדם המקצועי, דבר המביא לא פעם לנזקים ולפגיעה בצמיחה.

יש להכיר כי עידן ההישארות במקום עבודה אחד לאורך כל הקריירה הסתיים, והעובדים לא יישארו איתם לנצח. לכן על פי הבנתי מנהלים היותר טובים דוחפים את העובדים לצמוח ולהתפתח כל הזמן, בעזרת אתגרים חדשים והזדמנויות למידה ובכך להגדיל את סיכויי ההישארות לזמן הרבה יותר ארוך בחברה.

  • בקרה ומשוב חיובי – בודקים באופן עקבי את הביצועים של העובדים

הערכות והמשוב החד שנתי הם מתכון לאסון ניהולי. אני מבקש לקבוע כי מנהלים יותר טובים נמצאים עם "היד על הדופק" באופן שוטף. הם לא מחכים שנה שלמה לתת לעובדים ולמנהלים שלהם משוב או הערכה. במקום לחכות להערכה השנתית כדי לחשוף תובנות על הביצועים של עובדים, המנהלים צריכים לקיים דיאלוג פתוח ומתמשך עם חברי הצוות שלהם. ההערכות ומשוב שוטף אמור להיות תהליך מעצים ולא פעם קצר ומשעמם במצב שבו כל צד מבין היטב את המשימות יעדיו ומדדי הבקרה.

  • אין שטחים "אפורים" מנהלים מצטיינים מציגים ומוודאים בבהירות את הציפיות

המנהלים הטובים ביותר מבטיחים שהעובדים שלהם יודעים מה מצופה מהם, והם מעבירים את הציפיות באמצעות דיונים ולא על ידי שליחת רשימת דרישות.

  • מקדשים יזמות וחשיבה מחוץ "לקופסה". בונים מנטאליות של סטארטאפיסטים.

לאורך השנים גיליתי כי המנהלים הטובים יותר במגוון רחב של סגמנטים מעצימים את העובדים ואת המנהלים שלהם, ואומרים להם שעליהם לחשוב כל הזמן על דרכים חדשות וטובות יותר לבצע את המטלות. מנהלים ומנהלות מצטיינים מקדשים חדשנות וחשיבה יצירתית. בו בזמן שהם מקדשים עבודת צוות ותהליכי "סיעור מוחות" ככלי חשוב לחדשנות ויצירתיות.

  • לא מפחדים להתמודד עם כישלונות מעודדים לקיחת סיכונים שקולה של הצוות שלהם

מנהלים וארגונים מצטיינים מבינים כי יש מחיר ליצירתיות ולחשיבה מחוץ למסגרות הקיימות. יש להגיע למצב בו כל העובדים והמנהלים צריכים להיות מסוגלים לומר: "יש לי את הכלים והזכות ואת האוטונומיה להפעיל שיקול דעת כדי לבצע את העבודה בתוך מסגרת עבודה נתונה". המנהלים והעובדים תמיד צריכים לחוש גם כי מעודדים אותם לנקוט בסיכונים מושכלים לטובת החברה וללמוד משגיאות. המשפט שמלווה את אותם מנהלים טובים יותר מתבטא במשפט הבא: "מי שלא עושה לא טועה".

  • מהווים מצפן ומפת דרכים של החברה עבור העובדים והמנהלים.

לאורך השנים גיליתי כי המנהלים הטובים ביותר מתנהלים בשקיפות, מבהירים לצוות שלהם מה הכיוון של החברה ומסבירים להם כיצד הם משתלבים במשימה הכללית. זאת ועוד הם מצליחים לרתום כל אחד ואחת למשימות האישיות שלהם המותאמות למשימות הכלליות של החברה. נוצר בדרך כלל תנועה מותאמת של הפרט ויעדיו עם הצרכים והיעדים של החברה.

  • המנהלים היותר טובים תמיד משמשים מודל לחיקוי

לכולם יש מודעות רבה לחשיבות התרבות והערכים שאותם הם מציגים החוצה. הם בעלי יושרה ואמינות גבוהה ביותר. ובעיקר המנהלים והמנהלות הטובים ביותר מיישמים את כל מה שהם דורשים מהעובדים שלהם. הם לא פעם משלבים ידיים ויורדים לקחת חלק פעיל בעשייה.

לסיכום מה בהבנתי מאפיין את המנהלים היותר טובים בתעשיות השונות. הן בתעשיות המסורתיות, הן בתחומי ההי טק וחברות ההזנק והן בתאגידים הממשלתיים? התשובה המרכזית והחשובה ביותר על פי ניסיוני מתמקדת ביכולתם להיות מנהיגים! זה המאפיין המרכזי של המנהלים הטובים ביותר? אשמח להרחיב על הניסיון המקצועי שלנו בהובלת תהליכי שינוי וצמיחה בקרב הנהלות ומנהלים. לסיפורי הצלחה- לחץ כאן.