אני מניח כי היה ואתם כבר נמצאים בעולם העסקי והניהולי כמעט ולא יהיה לי מה לחדש לכם בהיבט של ההגדרה של אסטרטגיה עסקית. בטוח כי גם אתם מבינים את החשיבות הרבה של בניית אסטרטגיה עסקית מקצועית, בשלב הקמת העסק? או מנגד אתם מבינים את החשיבות לבצע עדכון של האסטרטגיה העסקית כתוצאה משווקים משבריים או תחרות הולכת וגוברת מצד המתחרים.

מתי נדרשות חברות ועסקים לבצע עדכון לאסטרטגיה העסקית?

פעמים חברות ועסקים נדרשים לבצע עדכון לאסטרטגיה העסקית כתוצאה משינוי דפוסי הצריכה של הלקוחות. בשני המקרים: היה ואתם חברה וותיקה או ברצונכם לבנות פעילות עסקית חדשה עליכם לשאוף ולהגדיר באופן ברור את היעדים והפעולות המשמעותיים ביותר לחברה הקיימת או לעסק שבהקמה, אותם נכון כי תבצעו בטווח זמן הקצר, הבינוני והארוך. כיועצים עסקיים אנו תמיד ממליצים להנהלות בעלים ומנכ"לים המבקשים לבחון תהליכי הבראה שינוי וחזרה לצמיחה לענות על השאלה הבאה: "היה ואין כל מגבלה, מה 3 הפעולות הראשונות הכי חשובות שהייתם נוקטים בכדי לחזור למובילות בשוק שאתם פועלים"?

אסטרטגיה עסקית מחייבת מענה למצבים משתנים בשווקים תחרותיים

כיום לאור התחרות ההולכת וגוברת ולאור השינויים שהשווקים חווים, נכון תמיד לבחון את המפה עוד לפני ההחלטה להקים פעילות עסקית חדשה? או לבצע עדכון והתאמת האסטרטגיה העסקית למציאות של השוק והמתחרים שאתם מתמודדים ביום יום. השאלה המרכזית שאנו כיועצים עסקיים יחד איתך כיזם, בעלים או מנכ"ל היא: "מה הכי נכון לבצע היה ואתם מבקשים לחזור למוד של צמיחה, או להניע תהליך של הבראה? או להקים את העסק הבא"?

שאלת "מיליון הדולר?" התשובה מורכבת ולא פשוטה כלל

אנו כמקצוענים בתחום הייעוץ ככלל ובתחום הייעוץ העסקי והאסטרטגי בפרט מבקשים להאיר גם לך שתוכנית אסטרטגית ועדכון תוכנית עסקית מגלמת בתהליכים לא מעט אלמנטים הנדרשים לחשיבה ומתן פתרונות. אסטרטגיה עסקית כוללת בתוכה את כל מה שקשור לתחומים העסקיים. כוללת התייחסות לשוק ולמתחרים, ובעיקר חייבת להתמודד עם כל הנושאים התפעוליים והטכנולוגיים. הצלחה כיום בכל תחום וסגמנט ובקרב חברות ועסקים מכל הגדלים מחייבת את ההנהלות והמנכ"לים להבין שהמשאב האנושי והניהולי הינו פקטור חשוב בכל הצלחה. יש לטפח אותו ולבנות בעבורו סביבת עבודה המקדשת תקשורת אפקטיבית, פתיחות ואפשרויות התפתחות אישית ומקצועית.

בכל אסטרטגיה עסקית ואסטרטגיה שיווקית יש צורך לבצע התאמות ועדכונים

בעולם העסקים בעשור השלישי של המאה ה- 21 ונדמה לי כי זה יהיה דומה גם בעשורים הבאים, חברות ועסקים יצטרכו להתרגל לפעול בסביבה עסקית תחרותית ולא יציבה. לכן אנו כיועצים עסקיים, ממליצים להנהלות ולמנכ"לים לאמץ ולגבש תוכנית - מסגרת פשוטה וברורה של המטרות להשגה. בעיקר חייבת התוכנית להיות גמישה ובעלת אפשרות לעדכון לאור המצב בשווקים התחרותיים והלא יציבים. במהותה התוכנית חייבת לאפשר לעובדים ולמנהלים בארגון להמשיך ולפעול בשוטף בכיוון הנכון גם במצבי קיצון של אי ודאות. האסטרטגיה העסקית חייבת להיות גמישה לביצוע התאמות ושינויים במהירות כאשר התנאים העסקיים והתחרותיים מחייבים זאת.

מתי התחילו להשתמש ולהכיר את המושג "אסטרטגיה עסקית"?

לא נחזור על כל הסיפור. אותו תוכלו למצוא במאמרים אחרים בבלוג הניהולי שלנו. המושג הגנרי – אסטרטגיה בכלל הגיע מהעולם הצבאי וראשיתו בצבא הפרוסי. מנגד השימוש במושג "אסטרטגיה עסקית" התחיל להופיע במחקרים אוניברסיטאיים בשנות ה- 50 המאוחרות של המאה ה- 20.  לאורך השנים המושג קיבל הגדרות לא מעטות. אנו בחרנו להגדירו כך: "אסטרטגיה עסקית" היא תוכנית סדורה של מספר תהליכים ופעילויות בחתך ארגוני הבא לעזור להשגת היעדים העסקיים, הכולל את התחומים הבאים: מכירות, תפעול, שיווק, יעדי רווח וצמיחה ועוד. אסטרטגיה עסקית תמיד חייבת להגדיר באופן חד וברור את כלל המטרות והיעדים אליהם החברה שואפת להשיג. התוכנית האסטרטגית משמשת כקובץ הוראות הפעלה שבא לעזור ביישום ובהשגת כלל המטרות ברמה הארגונית הכוללת ובחתך מקומי על פי חטיבות, אגפים ומחלקות בתחומים השונים.

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


אסטרטגיה עסקית טובה תמיד חייבת לכלול חזון וערכים ארגוניים

אסטרטגיה עסקית מתבססת על החזון הארגוני. חזון ארגוני מקצועי ונכון תמיד חייב להציג את "האני מאמין" של הבעלים ההנהלה והמנכ"ל לגבי הדברים הבאים:

  1. מדוע ולמה החברה קמה?
  2. הערכים, התרבות והמוסר שמובילים את החברה
  3. מהי הצעת הערך הייחודית שהחברה מבקשת להעניק ללקוחות
  4. השונות והבידול אותו מבקשים להנחיל בתודעה מול הלקוחות והמתחרים

מחזון לאסטרטגיה עסקית

נתקלתי לא פעם במצב שבו חברות בינוניות וקטנות הצליחו מאד בגלל "חזון תרבות וערכים ארגוניים" שאפשרו לעובדים ולמנהלים להיצמד למטרות הראויות, גם בהיעדר אסטרטגיה עסקית עדכנית ומקצועית. בעקבות חזון ערכים ותרבות המוגדרים נכון קל יותר לגבש או לעדכן אסטרטגיה עסקית. אסטרטגיה שתכלול התייחסות  להיבטי הבראה במידת הצורך, הובלת תהליכי שינוי וחזרה לצמיחה. דעו כי אסטרטגיה עסקית מקצועית ואיכותית תאפשר למנהלים ביחידות השונות לתרגם ולבנות תוכנית עבודה מפורטת לתחום עיסוקם. עליהם כל אחד בתחומו לבנות תוכנית לייעול מערך הייצור, תוכנית לשיפור מערך המכירות, השיווק, החדשנות, ומשאבי אנוש.

חזון וערכי ליבה כחלק מרכזי מאסטרטגיה עסקית

הגדרה מדויקת של החזון בעולמות העסקיים ואפילו בעולמות המנהיגות והניהול מחויבים לכלול ערכי ליבה. כאלה שעובדים ומנהלים כמו גם ספקים ובעיקר לקוחות יוכלו להתחבר אליהם. הם חייבים להיות מדויקים, פשוטים להבנה ובעיקר הם אמורים להיות המצפן הארגוני והעסקי. כזה שמראה תמיד את הכיוון ומציג התראות כל פעם שהחברה או הארגון "מאבד כיוון ומיקוד". כיועץ עסקי וכמנטור למנכ"לים, בעלי חברות ומנהלים בכירים אני תמיד מציג ומסביר את ההבדל בין יעדים להשגה, לבין משפטי החזון. חזון ארגוני ועסקי תמיד אמור להנחות את החברה, עובדיה ואת ההנהלה והבעלים להסתכל שנים ארוכות קדימה. לחזון בדרך כלל אין תאריך תפוגה. אסטרטגיה עסקית המשולבת עם התאמה לחזון תמיד חייבת להתבצע עם הסכמה רחבה של כמה שיותר גורמים בארגון.

כיצד משתלב "חזון עסקי" עם האסטרטגיה העסקית?

חזון עסקי איכותי מהווה את "חוקי היסוד" של החברה או הארגון מציג את מטרות העל להשגה נכון להיום ונכון לשנים ארוכות קדימה. מדובר יותר בפילוסופיה ודרך חיים ניהולית ועסקית המאפשרת לפרטים בארגון, מנהלים ועובדים כאחד כמו גם לגורמי חוץ כמו לקוחות וספקים להרגיש שהם יכולים להתחבר אליו. דעו כי החזון הארגוני ישמש תמיד "כמפת דרכים"  שתסייע לא לאבד את הדרך. חזון כמו גם תוכנית עסקית ותוכנית אסטרטגית פעמים זקוקים לעדכון היה ויש צורך בכך כתוצאה משינוי מהותי בשווקים או כתוצאה מהרגלי התנהגות צרכנית ותחרות אגרסיבית

תהליך גיבוש או עדכון אסטרטגיה עסקית אפקטיבית מורכב ממספר מרכיבים:

  1. הגדרת חזון, ערכים ויעדים אסטרטגים עיקריים או עדכון הקיימים לשינויים בשוק
  2. מיפוי שוק לקוחות בהיבט של סגמנטציה של קהלי יעד ומיפוי שוק המוצרים או השירותים שהחברה מציעה ומחליטה להתמקד בהם.
  3. בניית תוכנית מפורטת להגשמת האסטרטגיה העסקית והשגת היעדים. כל תוכנית חייבת לכלול לוחות זמנים ומדדי הצלחה.
  4. יצירת תוכניות עבודה אופרטיביות ליישום בכל אחד מהאגפים או החטיבות בארגון. ירידה לרמת מחלקה וצוות שיקבלו תוכנית עבודה מפורטת ברת השגה הכוללת גם כאן מדדי בקרה ומדידה.
  5. בניית תוכנית "החדרה" וחשיפה של האסטרטגיה העסקית, או עדכון האסטרטגיה הקיימת בכל הרבדים של החברה. דמיינו כי אתם מבקשים להשיק מוצר חדש, בנו תוכנית שיווק ופרסום גם לאסטרטגיה העסקית החדשה או המעודכנת.

ניסיון מקצועי מוכח בייעוץ עסקי לחברות SMB מאז 2006

כיועצים עסקיים וכיועצים ארגוניים מקצועיים, מאז 2006 מתמחים בגיבוש, עיצוב יישום ועדכון של אסטרטגיה עסקית בחברות SMB וחברות משפחתיות. בחברת הייעוץ העסקי Advanced Business Consulting  אנו מובילים תהליכי ייעוץ עסקי וייעוץ אסטרטגי אשר מקדשים הבראה שינוי וחזרה לצמיחה. אין אנו מאמינים בקיצורי דרך ובקסמים. אחרי שלב מיפוי מצב קיים וביצוע ראיונות עומק וניתוח שוק ומתחרים נבנה יחד אתך תהליך עבודה הוליסטי שיעדכן את האסטרטגיה הקיימת היה וצריך?

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


שווה כי נשוחח ונכיר

היה ונדרש, נבנה אסטרטגיה עסקית חדשה, שתאפשר לך כיזם או כמנכ"ל להגדיל מהותית את סיכויי ההצלחה. תאפשר לייצר הצעת ערך ייחודית, נבנה ונשפר יחד את זהות התאגידית. את המיתוג והבידול שלך בהשוואה למתחרים. בתהליך הייעוץ העסקי והליווי, נעזור גם לך להגדיר את המטרות העסקיות של החברה באופן מדויק ככל שניתן בכדי שכולם יכירו והתחברו לכיווני ההתפתחות הרצויים ודרכי הפעולה הנדרשות ליישום האסטרטגיה העסקית וכפועל יוצא מכך גם את האסטרטגיה השיווקית. אני זמין בעבורכם! צרו קשר – משה גרימברג: 0544-814332