תקציר המנהלים עוסק בנחיצות של ההתחדשות התמידית וההתאמה העסקית לשינויים העוברים על השוק המקומי ועל השווקים המקבילים בעולם. מאד התרשמתי מראיון שבוצע עם אחד מבכירי תעשיית הפרסום העולמי, מוריס לוי, מנכ"ל פובליסיס העולמית, על ידי ענת ביין – ליבוביץ. מוריס לוי, יהודי צרפתי חם וחביב הינו מראשי התעשייה העולמית תובנותיו מאד מרשימות והחלטתי לשתף אותכם בתובנותיו המתאימות גם לעולמות אחרים מחוץ לעולם הפרסום והמדיה. הדבר עוד יותר מתחבר למשבר העולמי שחל בתחום העיתונות הכתובה שקשור באופן בסיסי לאותם תהליכים שמנכ"ל פובליסיס מדבר אבל מהצד השני של התעשייה.
ללמוד מניסיונו של יו"ר חברת פובליסיס העולמית
לדבריו חברת פובליסיס באמצעות סוכנויותיה הפרוסות בעשרות מדינות בעולם - נמצאת במקום האינטלקטואלי, הטכנולוגי והרגשי בו המותג והצרכן נפגשים. האם גם אתם במקום הניהולי שאתם נמצאים מבינים עד כמה חשוב לבנות מערכת יחסים חזקה בין המותג והצרכן, באמצעות ההיבט הרגשי. מוריס לוי מציין כי "עלינו ללמוד איך להשתמש בהון האינטלקטואלי שלנו, בטכנולוגיה שנמצאת בשירות לקוחותינו ובקשר הרגשי שאנחנו יודעים ליצור כדי להפוך את החיבור הזה חזק".
נדמה לי כי כל אחד מכם כמנכ"לים ומנהלים ולא משנה הסגמנט שבו אתם פעילים הייתם מאד שמחים לאמץ הגדרה זו העוסקת בתמצית הערך שארגון או מוצר צריך וחייב תמיד לתת ללקוחותיו. העיתונות הכתובה בעולם, בעשור האחרון נאבקת באיתור מודל הישרדות כלכלי חדש. עד כה בחוסר הצלחה כפי שהדבר מתבטא בקשיים של העיתונות בארץ. בניגוד לאחרים הקשיים של העיתונות החלה הרבה לפני הגעתו של ישראל היום וכיסיו העמוקים של אדלסון.
להתאים את המודל העסקי לשינויים בשווק
כמו בכל חודש, משפטי המפתח - הציטוטים שהשאירו בי חותם קשורים לנושא המדבר על החשיבות של היצירתיות והשימוש היעיל ביכולות האינטליגנציה הרגשית ובעיקר ההקשבה ויכולת ההתבוננות בשוק ובלקוחות מבלי להיות שבויים בפרדיגמות מעכבות ומגבילות. את זה עשה לאורך כל חייו מוריס לוי כמנכ"ל פובליסיס. האם גם אתם עושים זאת בתפקידכם הניהולי? אריסטו כבר ידע להבדיל בין המוכשרים ביותר לאחרים הוא קבע כי: • "אין גאון ללא שמץ של שיגעון". אריסטו. המשפט השני מתחבר מצוין לרעיון האומר כי בכדי ליצור יש חובה לדעת להרוס. אמר את המשפט הנ"ל מהפכן רוסי, מיכאיל באקונין, ונראה כי הוא מובן לנו כמנהלים. התשוקה להרוס גם היא תשוקה יצירתית • :"התשוקה להרוס גם היא תשוקה יצירתית". מיכאיל באקונין. תמיד נכון כי תתנו הגנה וקרקע פורייה לכאלה שלא מפחדים לפרוץ גבולות... להרוס בכדי ליצור.
נצלו הזדמנויות
מוריס לוי ידע, לנצל הזדמנויות. הצלחתו של לוי להוביל את הענק העולמי פובליסיס להצלחות לאורך השנים התבססה על יכולתו לזהות טרנדים חדשים. לחדש ולהתחדש עם התעשייה של עולם הפרסום. לדבריו במאה ה- 21 אין למותג חזק ככל שיהיה את הפריבילגיה לשבת ולהביט מהצד באלפי המסרים שעוברים ברשתות החבריות ולא לעשות דבר. "יש להקשיב, ללמוד מזה, להגיב ולפתוח דיאלוג שיסייע לשפר את המוצר, המדיניות ואת התקשורת. עליו להיות חלק מהשיחה וזה חיוני. מי שלא יהיה חלק מזה, יקבל 100% נגדו". לדבריו, לשקיפות ולאינטגריטי הניהולי והצרכני משמעות גדולה. לדבריו, כיום חברה אינה יכולה להיות תאגיד עסקי שחושב רק על הרווח בלבד. חברה טובה היא חברה 'אזרחית' שדואגת לסביבה, שעוזרת לפתור בעיות חברתיות, שמתקשרת עם בעלי המניות, העובדים, הלקוחות, הקמעונאים, ההפצה, הספקים. אחריות חברתית תאגידית חשובה היום באופן קריטי. הדוגמה האחרונה המשקפת היטב את האטימות היא הדוגמה של זהבית כהן מתנובה שנאלצה להתפטר.
להיות קשובים לשוק וללקוחות
מהניסיון שרכשנו לאורך השנים בתהליכי ליווי וייעוץ ארגוני להנהלות ומנכ"לים אני ממליץ כי לכולנו העוסקים בניהול וביצירת ערך ללקוחותינו - לדעת להפנים את מסריו של מנכ"ל פובליסיס. באם לא נשתנה ונתאים את עצמנו לשינויים בשוק נמות. מתברר כי הלקוחות מחוץ לעולם המדיה והפרסום נמצאים בלחץ עצום. לחץ של הישרדות כלכלית, לחץ מצד המתחרים שלנו ולחץ פסיכולוגי וחברתי להיות בקדמת במת החידושים הטכנולוגיים. כולם – כולנו מחפשים להיות לקוחות נבונים היודעים לקבל את המיטב מכספם. היה ופעם אחת נאבד את נאמנותם של הלקוחות אזי ההשקעה בגיוס לקוח חדש תהיה גבוהה עשרות מונים. אני ממליץ כי הגיע הזמן שתנסו לאתר דרכי תקשורת יעילות ועדכניות יותר עם הצרכן הנאמן שלכם.
היו יצירתיים צרו טרנדים חדשים
לסיכום, אני מבקש שוב להדגיש את משנתו הניהולית של מר מוריס לוי, מנכ"ל פובליסיס העולמית, האומר כי תרומתו כמנכ"ל מתבטאת יותר ביכולתו לנהל מערכות יחסים נכונות ויעילות יותר עם לקוחותיו. לדבריו היכולת להקשיב היא מעלה גדולה של כל מנכ"ל. להקשבה יש חשיבות עליונה, כי כך לומדים את הנושאים שעל סדר היום של הלקוח!! לא על סדר היום שלך כמנכ"ל!! מתברר כי ניתן לבצע שינויים אסטרטגיים והתאמות מוצרים לשוק אך ורק באמצעות הקשבה אמפתית ללקוחות. לדבריו היה נכון לתת פחות משקל לקבוצות מיקוד או סקרי דעת קהל וסקרי צרכנים.
גייסו "משוגעים" לחברה
היה נכון כי בתחרות הגוברת הנהלות ומנהלים יקדישו יותר משאבים וזמן לאיתור מנועי החדשנות והצמיחה הבאים. הכוונה להילחם על מימוש רעיונות "משוגעים" גם באם מצליחים ליישם רק 20% מתוכם. למדו לתת הגנה לכאלה "משוגעים" שהמערכת לא תסרס אותם. היה נכון כי תנועו על פי האמונה היוקדת שלכם ולפעמים תקשיבו פחות לכל אותם מומחים.. או לקוחות "מרובעים" היודעים "להרוג" כל קצה קצהו של רעיון מבריק וחדשני. הנרי פורד אמר כבר פעם: "אם הייתי מקשיב ללקוחות או למהנדסים .... שלי הייתי מייצר סוס שרץ מהר יותר".