שינוי ארגוני הינו תהליך של תפישות הארגון, עקרונות הפעולה שלו או שיטת העבודה, ולא פעם יש צורך בניהול עקבי לאורך יצירת והטמעת תהליכי שינוי בארגון, כולל התמודדות עם התנגדויות צפויות לאורך זמן מצד עובדים מנהלים והנהלה. כיצד מנהלים שינוי ארגוני, ומה חשוב לדעת?

שינויים ארגוניים – מתי זה קורה ומדוע?

שינויים ארגוניים מתרחשים כאשר חל שינוי בנסיבות, ביעדים או בשיטת הפעילות של הארגון או של הסביבה בה הוא פועל. שינויים או חידושים, בצורת הייצור, שינויים במבנה הצוות או בצורת העבודה, או שינויים עקרוניים יותר של אסטרטגיית פעילות – משפיעים כולם על הארגון ויוצרים לעיתים מציאות חדשה שיש להתרגל אליה. ייתכן שגם שינויים חיצוניים, כמו שינויים בפילוח שוק הלקוחות או שינויים בהתנהגות המתחרים, הלקוחות או פריצה טכנולוגית המשנה מציאות – מייצרים מצב חדש שיש להסתגל ולהשתנות לפיו.

גם קביעה או שינויים בתכנון אסטרטגי של הארגון עשויים להביא איתם שינויים ארגוניים אליהם יש להסתגל. נצפה מהמנהלים להוביל ולנהל שינויים ארגוניים אלה, תוך מתן דוגמה אישית, גילוי מחוייבות לשינוי, ויצירת מוטיבציה ונאמנות אצל המנהלים בדרגי הביניים והעובדים.

למה יש צורך לנהל תהליכי שינוי בארגון?

נראה, כי עובדים רבים מסיבות רבות (גם מנהלים, אגב), נצמדים אל הישן והמוכר. התנהגות זו מונעת מתוך שמירה על אינטרסים אישיים, אופי שמרני (המאפיין בעיקר את העובדים המבוגרים יותר) או העדפת המצב היציב והמוכר. על המנהל להתמודד ולתת מענה אסטרטגי איכותי להימנעות, התנגדות או קושי להתרגל לפעולות הנובעות מן השינוי הארגוני והנדרשות מן העובדים.

ניהול שינוי ארגוני – להבין ולתת מענה

עקרונות הניהול האפקטיבי מבקשים מן המנהל לראות לנגד עיניו לא את הקושי שנוצר כרגע מתוך הניסיון לאכוף את השינוי על עובדים שמתקשים להתמודד עימו, אלא את טובת הארגון ככלל (על מנהליו ועובדיו, כל אחד ואחת מהם). על כן, ניהול שינוי ארגוני ידרוש מכל מנהל לדבוק באסרטיביות לציפיות הגבוהות מכל עובד למלא אחר חלקו ביצירת השינוי, ביחד עם מתן מענה איכותי (יצירתיות תסייע כאן לחשוב על מענים אפקטיביים) לחסמים העומדים בפני העובדים, ואמפתיה שתסייע להתמודד עם ההתנגדות הטבעית של העובדים לשינוי תוך יצירת אקלים ארגוני חיובי והגדלת הנאמנות של העובדים לארגון.

ניהול שינוי ארגוני על ידי אנשי מקצוע

אם אתם מרגישים שהגיע הזמן ליצור שינוי בהרגלי העבודה, לקבוע יעדים ארוכי טווח, לייעל את עבודת הארגון ולסחוף כל עובד ועובדת אל הרגלי עבודה יעילים יותר, יצרניים יותר ונעימים יותר – יש מקום לשקול ניהול שינוי ארגוני על ידי איש מקצוע חיצוני שיסייע להגדיר את המטרות ולנהל את העובדים לקראת ביצוע מושלם של שינוי ההרגלים והתייעלות הארגון.

"משה גרימברג – ניהול אפקטיבי" מסייעים מזה שנים רבות לארגונים קטנים כגדולים לקבוע יעדים אסטרטגיים ולהנהיג שינויים לקראת פעילות יעילה, רווחית ונעימה יותר בארגון. אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולגלות עוד על ניהול שינויים בארגון שלכם – בצורה יעילה ומקצועית! פנה ישירות למשה גרימברג לקביעת פגישה.