עולם העסקים של העוסקים בעיצוב ואדריכלות נמצא כעת בנקודת מפנה. התחרות הולכת וגוברת והיכולת ליצור בידול, שונות ומקצועיות, מחייב את העוסקים במקצוע לייצר ערך הרבה מעבר למה שהיו רגילים בעבר. כניסה אל עולם הבנייה הירוקה והתמחות בה, עשויים להיות בעבור המקצוענים והמקצועניות "קרש הצלה" עסקי, מיתוגי ומקצועי. כמנהלת תחום העיצוב והאדריכלות שמתי לעצמי, יחד עם משה גרימברג, להניע תהליכי שינוי וצמיחה בקרב העוסקים בענף. לגרום להם להבין כי זה הזמן ליצור בידול באמצעות כניסה לעולם הבנייה הירוקה.
בנייה ירוקה יוצרת בידול
כידוע, מעמדם של מעצבים, הנדסאי בנין ואדריכלים בישראל נחלש כבר מאז שנות ה-70 עקב מגוון סיבות. ראשית, ייחוד פעולות בתקנות התכנון והבנייה, מאפשרות גם להנדסאי בניין לתכנן ולחתום על תכניות 'למבנה פשוט' – המהווה נתח משמעותי מסך התחלות הבניה בישראל. לכן, על האדריכלים והמעצבים ליצור בעבורם בידול ולהיכנס לעולמות היותר מקצועיים: עולם הבנייה הירוקה.
התרומה שלנו לתהליכים אצלכם
בדומה לעבודת המשרד שלכם, כפי שאתם לוקחים את הנתונים, השאיפות והחזון ומורידים אותם אל הקרקע, כך אנחנו כחברת ייעוץ ארגוני ואסטרטגי, בונים תוכנית סדורה ומפורטת מבחינה אסטרטגית ועסקית. מטרתה של התוכנית היא לעזור למשרד לעדכן ולשפר את המיתוג. ליצור שונות ובידול ואולי אף לעבור מהפסד לרווחיות, להגביר את הרווחיות הקיימת, או לבצע את המעבר לצמיחה והתרחבות.
כאדריכלים וכמי ששוקדים ימים ולילות על כל פרט ופסיק בתוכניות, תוכלו להבין עד כמה התוכנית האסטרטגית העדכנית שלנו דומה לתוכניות בניה ועיצוב שלכם? היא לא משאירה מקום לניחושים והפתעות. אנו מעניקים מענה וליווי הוליסטי – לכניסה לעולמות הבניה הירוקה ולהתנעת תהליכי מיתוג עדכניים בעקבות ההחלטה.
השלב הראשון המומלץ
היה ואתם בשלים לקבל החלטה, היה נכון כי תחפשו גורם מקצועיים המתמחים בשני התחומים: הראשון, כניסה והיכרות עם עולמות התכנון של הבנייה הירוקה. השנייה, גורמים המיומנים בעדכון תוכנית עסקית ואסטרטגית ובעיקר גורמים שמכירים את עולמות המיתוג ויצירת בידול בקרב העוסקים באדריכלות, בנייה ועיצוב. בתהליך אנו נעבוד בשני קווים מקבילים. נבנה תוכנית בשיתוף מלא עמכם ובתוך כך נספק ליווי עסקי ומיתוגי. נסייע לכם לצאת מאזורי הנוחות כדי שתוכלו להגיע להישגים טובים עוד יותר. לפניה ישירה לסיגל רוזנפלד, מנהלת המחלקה – לחץ כאן
מיתוג ומיצוב נכון יכול לייצר לכם כסף
מיצוב הוא חלק ממכלול האסטרטגיה השיווקית שלכם, ויקבע מה הלקוחות יחושו כלפי המוצר שלכם. מיצוב אפקטיבי הוא בעצם הדרך שלכם ליצור זהות למוצר או לשרות ייחודי שלכם. כל אחד מאיתנו יכול למצוא את המיצוב האפקטיבי ביותר עבורו אם רק יענה על כמה כללים פשוטים ובסיסיים מאוד. אז מה ההבדל בין מיצוב בידול ומיתוג בעולם האדריכלות? כיצד מחליטים איך למצב את המוצר ואיך בעצם אפשר לדעת מה נמצא עמוק בתוך הראש של הלקוחות שלכם? כיצד יהיו הטרנדים בשנים הבאות? לאן השוק ילך ויתפתח?
בסופו של יום העסק חייב להיות רווחי.
לעבודתו של האדריכל או לכל מי שעוסק בעיצוב פנים רבות. ראשית, הוא מחויב לגייס פרויקטים ולקוחות חדשים. שנית, הוא מחויב להיות יצירתי עדכני וחדשני. בין היתר, הוא מחויב למצוא לעצמו נישה 'חדשה' היוצרת צמיחה. היה וננסה בפשטות לציין את המשימות המרכזיות, נתחיל מניתוח צרכי הלקוח, דרך הפעלת היועצים השונים בבניין, תהליך הרישוי וקבלת היתר הבניה ועמידה בדרישות הוועדות השונות. בשלבים הבאים, הפצת מכרז לעבודות הקבלן דרך שלבי הביצוע וטופס 4.
היו מקצוענים. היו חדשניים.
אין זה סוד, ענף הבנייה אינו יציב ועובר שינויים רבים המושפעים מהתנהגות שוק התלויה בעובדים, משאבים וחומרים אשר הגישה אליה אינה מובטחת. התמודדות הענף עם תקופות מחסור בעובדים ובחומרים, יחד עם בירוקרטיה לא פשוטה מול מוסדות התכנון, מביאה לא אחת את העובדים והמנהלים בענף למצבי לחץ בהם נכונים הרבה מהשחקנים 'לעגל פינות'. במציאות כזו, חייב האדריכל, לדעת לתת מענה גם לבעיות רישוי וביצוע אד-הוק באופן מהיר ומבלי לעבור על החוק. אתגרים אלו, מעמידים את האדריכל בדילמות משמעותיות מול גופי התכנון מחד והיזמים מאידך.
המצפן לעבודתו של האדריכל והמעצב במאה ה-21
במילה אחת: אחריות חברתית ואחריות לקיום עולם טוב יותר! לשלל האחריויות של האדריכל לעמידה בתקנות ובתקנים, נוספת לאחרונה ההבנה שלאיכות המבנה והמרחב הפתוח בישראל השפעה מכרעת על איכות החיים. לא רק על איכות החיים המקומית, אלא הרבה מעבר לכך. סקטור המבנים בארץ ובעולם, אחראי לכ-40% מסך פליטות החממה לאורך כל מחזור החיים של הבניין (כ-50 שנה בממוצע).
בנוסף, מדינת ישראל עומדת בפני אתגרי ציפוף משמעותיים, המחייבים חשיבה מחודשת בתחומי האדריכלות, הביצוע, הפיקוח והתפעול של המרחבים הבנויים והפתוחים. אתגרים כמותיים אלה, מאלצים ציפוף בנייה בערים מבלי לוותר על איכות החיים. כאדריכלים, חייב המצפן שלנו לשאוף לקדם איכות ומעוף תכנוניים שיבטיחו חוסן כלכלי, חברתי וסביבתי לתושבים.
בנייה ירוקה משפרת איכות חיים
הפורום ה-15 ועריית ירושלים, יוזמים בימים אלו, אמנה אשר תציב יעדים ברורים של איכות אדריכלית ותכנונית, ומתחייבים לנקוט בצעדים אופרטיביים וליצור את התנאים המתאימים לשיפור איכות התכנון תוך שנה מיום חתימת האמנה. יחד עם זאת, האמנה חייבת לכלול גם הנחיות והקפדה על תהליכי ניהול הביצוע והתפעול של בניינים כדי להבטיח לרפא את הנתק הקיים בין תהליך תכנוני אחראי לבין ביצוע ותפעול בפועל שאינו בהלימה לתכנון.
בנייה ירוקה – לקראת התקנה המחייבת
במרץ 2022, ייכנסו לתוקפן תקנות מחייבות לעמידה בתקן ת"י 5281 לבנייה בת-קיימה ותקן LEED האמריקני המקביל. תקנה זו, תחייב את כלל הבנייה בארץ לעמוד בדרישות התקן הישראלי לבנייה ירוקה (ת”י 5281) ברמה של כוכב אחד לפחות. התקנה תיכנס לתוקף באופן הדרגתי החל ממרץ 2022 עד ספטמבר 2023 בהתאם לייעוד המבנה (מגורים, משרדים, בתי מלון ועוד).
מהו התקן לבניה ירוקה ת"י 5281? הבנייה הירוקה מסייעת לצמצם את השפעת המבנים על הסביבה על ידי שימוש בידע ובטכנולוגיות במגוון תחומים. האם ידעתם כמה מבנים ירוקים קיימים בישראל? התשובה עשויה להפתיע אותכם? דעו לכם כי בישראל קיימים כ- 500 בניינים ירוקים בלבד. זה הזמן לשנות את המצב. הן בבניה במוסדית, כגון בתי ספר ובנייני מוסדות ציבור, והן בבניה הרוויה ובבניה הפרטית של וילות ובתים פרטיים. (https://www.gov.il/he/departments/guides/green_building_in_israel).
כיצד נקדם את איכות המרחב הבנוי והפתוח?
ראשית יש לשאוף לחדש מרכזי ערים תוך פיתוח סביבות מגורים איכותיות, המשלבות עירוב שימושים מושכל ושעל ידי כך מפחיתות את השימוש ברכב הפרטי. כל זאת, גם במרחבים צפופים, ניתן להבטיח איכות חיים ורווחה לתושבים. בישראל מלאי שכונות ובניינים ישנים אותם ניתן לצופף בעזרת מנגנוני תמ"א המבטיחים גם שיפור אנרגטי, סביבתי ובריאותי שלהם. יחד עם שיפור המרכב הבנוי, צריכות ערים לפתח ולעצב מרחב ציבורי איכותי, לשפר ממשקים ושירותים המעודדים פעילות גופנית ומאפשרת מרחבי הליכה ותנועה מוגנים, פנאי ויצירה. לכן, תכנון חוסן קהילתי וקהילתיות מקיימת, מבקש גם ראייה של תכנון המשלבת יצירת צדק חברתי ואמצעים ליצירת שוויון חברתי וביטוי מגוון אוכלוסיות במרחב.
הדרך הפשוטה ליצירת מיצוב אפקטיבי
סיגל רוזנפלד ומשה גרימברג, יחד עם הצוות שלהם, יבנו יחד איתכם את המיצוב המיתוג והבידול העסקי. בתהליכים נאתר את היתרונות שיש לשרות או למוצר שאתם מציעים ומה התכונות שלו שאולי מייחדות אותו מהמתחרים. בשלב השני עלינו לחשוב יחד מה הלקוח יחפש בבואו לרכוש את המוצר או השרות שגם אתם מוכרים. על מנת ליצור מיצוב מצוין חייבים להכיר את הלקוח פוטנציאלי. על מנת לדבר אל הלקוח שלכם בשפתו ולהציע לו את מה שהוא מחפש. עולם האדריכלות אץ אל עבר עולם "הבנייה הירוקה" - היו ראשונים להתמקצע בו. נוכל יחד לחשוב ולבנות אסטרטגיה שיווקית עדכנית ואפקטיבית יותר שתמצב את המוצר או השרות שלכם במקום הרבה יותר טוב בהשוואה למתחרים ולצרכי השוק והלקוחות.
Effective Smart &Simple
אנו דוגלים ומקדשים את הפשטות. המשפט הבא: Effective Smart& Simple משקף את הדרך השיווקית שאנו מאמצים מזה שנים. מיתוג, בידול והמיצוב שלכם צריך להיות פשוט, קליט, תואם את המציאות ולא להכיל ריבוי מסרים. העולם כיום רווי במסרים ובגירויים ולכן עלינו לבחור בחוכמה וליצור אינטראקציה רגשית עם הלקוחות. לספר סיפור, ליצור יחסים, כי רק כך תצליחו לשפר את הנוכחות והמודעות בקרב הלקוחות הקיימים והלקוחות העתידיים.
זה יקבע במידה רבה את הצלחת האסטרטגיה השיווקית העדכנית שאנו נהיה חלק בהכנתה.
סיגל רוזנפלד , אדריכלית ומתכננת ערים, בעלת תואר שני בבניה משמרת אנרגיה מאונ' בן-גוריון ודוקטורנטית בתחומי הבניה הירוקה והבריאה, מלווה ובודקת בניה ירוקה ומומחית בתכנון, יעוץ וליווי פרוייקטים ירוקים - מנהלת את המחלקה לליווי אדריכלים יחד עם אחרים - תעניק לכם תאפשר לכם אפשרות לצמוח ולתכנן קדימה, לנצל תקופות גאות, למקסם רווחיות ומצד שני להיערך לקראת תקופות משבר והאטה. זה הזמן להיכנס לעולמות הבנייה הירוקה. קבלו מפגש סיעור מוחות במתנה.