אנו מבקשים לשתף אותך במאמר שיווקי מעורר מחשבה. כיועץ שיווקי, יועץ אסטרטגי, רציתי להציג ולבחון הכיצד אסטרטגיה שיווקית ועסקית מצליחה להיות רלוונטית כבר מאז 1938. לידיעה כללית, תאגיד היהלומים העולמי נוסד ב- 1888. המטה שלו ממוקם בלוקסמבורג והוא מצליח לנתב ולשלוט בצורה מדהימה במלאים הענקיים של אבני חן ויהלומים. מאז ומעולם דה בירס פעלה בכל התהליכים והשלבים בתעשייה: זה התחיל בשליטה של אתרי הכרייה, דרך מכירה ושיווק יהלומים ואבני חן גולמיים ועד לתהליכי החיתוך, הליטוש. דה בירס אף שלטה בתהליכי הפיכת האבנים היקרות לתכשיטים, כתרים, וטבעות יוקרה הן למין הנשי והן לגברים תאבי סטטוס ומעמד.  

ללמוד מתאגיד היהלומים "דה בירס" לבנות תוכנית שיווקית ואסטרטגית נכונה

על פי נתוני ויקיפדיה 99.5% מכריית היהלומים בכל רחבי העולם מתבצעת בסך הכל ב- 11 מדינות בעולם. אוסטרליה אנגולה  מפיקות כ- 11%. בוצוואנה אחראית על 23%. ברזיל ודרום אפריקה אחראיות ל- 12%. מרכז אפריקה נמיביה קונגו סיירה לאון וקנדה אחראיות על 16%. רוסיה מהווה את אחת מהמדינות הגדולות בתחום ובשטחה כורים כ- 16%. שוק היהלומים הגולמי לא כולל את "יהלומי הדמים" מגיע בשנים האחרונות ליותר מ- 15 מיליארד דולר בשנה. מומחים מעריכים כי שווי הכרייה בלתי חוקית תחת השם "יהלומי דמים" עשוי להגיע לעוד כמחצית מהמחזור המדווח. כלומר כ- 7.5 מיליארד דולר בשנה. מדובר במחירים של חומר הגלם בלבד!!! בואו ונכיר את האסטרטגיה השיווקית של דה בירס.

ללמוד שיווק מהטובים בעולם – מתאגיד דה בירס

התאגיד ידע לנהל טוב יותר את עקומת הביקוש ויצירת מחסור תוך בניית אסטרטגיה שיווקית ופרסומית מדהימה. דה בירס, ידע תמיד לשחרר לשווקים כמויות קטנות של חומרי גלם. בזמן הנכון ובעיקר במחיר גבוה אשר קיבע בדעת הלקוחות את הנדירות והיוקרה של היהלומים ואבני החן. רבים מאמינים כי יהלומים מאד נדירים בטבע? בפועל יהלומים ואבני חן לא נדירים כלל בעולם. הנדירות והמחסור נוצר על ידי אסטרטגיה שיווקית ופרסומית חכמה של תאגיד דה בירס. היא נבחרה בחוכמה אך ורק מסיבות שיווקיות ועסקיות טהורות. כיועצים שיווקיים וכיועצים אסטרטגיים, אנו פועלים בפריסה ארצית. לתושבי חיפה קריות והצפון  משרד מקומי בחיפה המעניק שירות לעסקים בקריות ובצפון הארץ. 

הקרדיט חייב להינתן לג'רלד לוק

בשנות ה- 30 של המאה הקודמת מעט מידי אנשים בעולם המערבי תנו מספיק תשומת לב לטבעות האירוסין שהעניקו לאהבות חייהם. פעמים היו מסתפקים באבנים צבעוניות זולות. דה בירס החליטה בשנת 1938 לעשות מעשה ולחנך את השוק מחדש. הם שכרו את לג'רלד לוק. פרסומאי עתיר ידע וניסיון ממדיסון אווניו ונתנו לו משימה לגרום לגברים הצעירים בעולם המערבי להבין כי יהלומים הם החברים הכי טובים של כל אישה שמכבדת את עצמה. זאת ועודף עליו להצליח לשכנע את הגברים הצעירים כי הענקת טבעת אירוסין משובצת ביהלומים היא הדרך היחידה והבטוחה לשכנע את בחירתם ליבם להגיד "כן אני מסכימה להתחתן איתך". העולם הגברים הצעירים ובנות זוגם השתכנעו ואימצו את הסיסמה "יהלום הוא לנצח" – שנבחרה כסיסמת הפרסום הכי מוצלחת ביותר במאה ה-20.

קצת היסטוריה

דה בירס הוקמה ב-1888 על ידי מיזוג בין החברות של ססיל רודז  ובארני ברנטו . במהלך המאה ה-20 הפכה משפחת אופנהיימר לבעלת השליטה העיקרית בחברה וכיום עומד בראש החברה ניקי אופנהיימר. ב-1889 הגיע רודס להסכם עם סינדיקט היהלומים של לונדון ולפיו הסינדיקט התחייב לרכוש כמות קבועה של יהלומים במחיר מוסכם וכך השיגה החברה שליטה בתפוקה ובמחירים, שליטה שנמשכה עד סוף המאה ה-20. בעבר חברת דה בירס שכנעה מפיצים עצמאיים להצטרף לערוץ ההפצה הבלעדי והמונופוליסטי שלה.

איבוד פלח שוק והגדלת הרווחיות? יש דבר כזה

עד לפני מספר שנים היה נתח השוק של דה-בירס מעל 90% אולם כיום נתח השוק ירד פחות מ- 60% מהאספקה הכלל עולמית. בשל שינויים רגולטורים ומשפטים שמולם הייתה החברה צריכה להתמודד, ומול שינויים במפת הכרייה מחד. מנגד כתוצאה בשווקים ובהתנהגות הצרכנים נאלצה דה בירס לשנות את מודל הפעולה שלה ועברה למודל עסקי ושיווקי המונע על ידי ביקוש ולא על ידי שליטה באספקה. למרות איבוד פלחי שוק בהיבט הספקת יהלומים גולמיים הפכה החברה להרבה יותר רווחית.

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


עדכון תוכנית שיווקית צורך עסקי נדרש

במהלך שנות ה- 2000 הודיע הנהלת החברה על קבלת החלטה שיווקית שקבעה שדה בירס תתמקד אך ורק בהספקת יהלומים גולמיים. תעשה זאת אך ורק למספר מצומצם של יהלומנים מובילים בעולם. כאלה שהוכיחו שיש ביכולתם למכור ולהפיץ יהלומים בצורה יעילה ולשמר את ערכי המותג של דה בירס. נבנתה תוכנית שיווק עדכנית שהוצגה ושווקה נכון לשותפים העסקיים של החברה. נכון להיום מספר הספקים העולמיים מתקרב ל- 200 כאשר בארץ יש כ- 30 ספקים מורשים. דעו כי עדיין בתודעה העולמית המותג של דה בירס תופס מקום של כבוד. לקוחות הקצה, פחות מכירים אותו אבל כל האחרים בענף מקנאים בהצלחה העסקית והשיווקית שלהם.

מתמודדים עם קשיים "כאן ועכשיו" ולא נמצאים בשוק היהלומים.

בואו ונחזור למציאות שלנו. מציאות של עסקים בינוניים וקטנים שלא מזכירים כלל את התאגיד העולמי דה בירס. חברות ועסקים שחייבים להתמודד עם משברים ותחרות הולכת וגוברת. עסקים הנהלות ומנכ"לים המתמודדים עם מצבי קיצון ששום דבר לא הולך? חברות ועסקים משפחתיים הנסוגים לאחור ומאבדים לקוחות ונתחי שוק למתחרים. היה ואתם חווים דברים דומים זה הזמן  להבין כי יש חובה לעדכן את האסטרטגיה העסקית. יש לבחון צורך לעדכן אולי גם את האסטרטגיה השיווקית.  עליך לבצע את ההתאמות הנדרשות בכל מה שקשור לשיפור במערכי השיווק והמכירות. לבצע שיפור במערכי השירות ללקוחות היה ואת/ה מבקשים לחזור למוד של צמיחה.  בואו ונבין מה בין אסטרטגיה שיווקית לאסטרטגיה עסקית?

אסטרטגיה השיווקית פעמים זקוקה לעדכון ולריענון?

כיועצים עסקיים המתמחים בבניה ועדכון אסטרטגיות שיווק, מבקשים לשוב ולציין את הדבר שפעמים מנהלים ובעלי חברות שוכחים. בניית או עדכון אסטרטגיה שיווקית עדכנית המבוצעת אחרי עדכון האסטרטגיה העסקית, היא שלב חשוב והכרחי בחזרה למוד של צמיחה. זה נכון יותר בחברות בינוניות וקטנות ובעסקים משפחתיים שאין להם את המשאבים להיכשל ולו פעם אחת. דעו כי אן סיכוי לחזור לצמיחה ללא ניהול חכם ומושכל של מערכות השיווק, שירות הלקוחות ובעיקר המכירות.  גם כאן, בעדכון האסטרטגיה השיווקית  כמו בתהליכי עדכון האסטרטגיה העסקית אנו מבצעים הליך מעמיק של ניתוח שוק מתחרים. בעיקר ניתוח מגמות וטרנדים של תחומים דומים ומשיקים בעולם. עושים זאת כחלק מתהליכים הוליסטיים המניעים הבראה שינוי וצמיחה. לאורך כל תהליכי הליווי אנו מקפידים להתאים את האסטרטגיה השיווקית לאתגרים החדשים שהשוק והמתחרים מעמידים בפניהם.

פגישת עבודה ראשונית בנושא עדכון האסטרטגיה השיווקית ללא עלות!

בואו יחד נוביל מהלכים אלה בכדי להניע שינוי וצמיחה. אני מניח כי גם את/ה מבקשים להתקדם? היה ואתם חברה או עסק משפחתי ומעסיקים בין 10- 40 עובדים ומנהלים ואתם מרגישים צורך שנכון לבצע עדכון לתוכנית השיווקית? אתם מרגישים צורך להוביל תהליכי עדכון האסטרטגיה העסקית ושיפור מערכי מכירות ושירות לאור השינויים בשוק ומול המתחרים - צרו איתי קשר ישיר. צלצלו למשה גרימברג 054-4814332 או שלחו מייל ל- abc@nihul4u.co.il, אני אשמח ללוות אותך באופן אישי בתהליך האבחון של הצורך בעדכון האסטרטגיה השיווקית או העסקית.  

 

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים