הטיפ החודשי תקציר המנהלים, עוסק הפעם ביכולת שלנו כמנהלים להניע תהליכים ועובדים להגיע אל שיאים חדשים. הכיצד עושים זאת נכון? מה הן המפתחות להצלחה? האם מודעות לחשיבותה של התקשורת הבינאישית היא חלק מההצלחה? או אולי שיפור מיומנויות באינטליגנציה רגשית? לעתים קרובות אני נאלץ במסגרת עבודות הייעוץ להנהלות מנהלים וארגונים להזכיר למנכ"לים ולחברי ההנהלות השונים כי גם בתחומי מנהיגות וניהול אין "קיצורי דרך". לחכמים והמסורים שעמם אנו עובדים בתעשייה אנו משננים כי שיפור במיומנויות ניהול ומנהיגות דורשת תוכנית זמן ואנרגיה.

מנהיגות וניהול אפקטיבי

כמו בכל חודש, משפטי המפתח – הציטוטים, שהשאירו בי חותם קשורים לנושא ומחזקים את התובנה עד כמה חשוב לא להשתעבד לטרנד האומר כי היותי מנהל מצטיין אזי ההצלחות מובטחות לי? הם נוגעים בתובנה כי להצלחתם של תהליכים ניהוליים נדרשת מיומנות גדולה יותר מאשר כישרון ניהולי בודד של מנהל. הציטוט הראשון הוא של בנג'מין פרנקלין האומר כי הדרכה וטיפוח חשובים ביותר להצלחה: • "השקעה בידע תמיד משלמת את הריבית הגבוהה ביותר" בנג'מין פרנקלין. הציטוט השני בא מפיו של סמואל ג’ונסון המציין עד כמה חשובים האנשים בהצלחה: • "עבודות גדולות אינן מבוצעות על ידי כוח, אלא על ידי התמדה… ואנשים." סמואל ג’ונסון.

הון אנושי איכותי מבטיח הצלחות

ללא אנשים התוצאות שלנו כמנהלים יהיו מהותית נמוכות. כידוע לכולנו ניווט הגישות וההתנהגות של עובדים וצוותים היא משימה מורכבת לנו כמנהלים. לא פעם אנו נחשפים גם לתחושות ומידע מהעובדים לגבי הדרישות שלהם מהמנהלים. פעמים אנו נחשפים ושומעים גם את סודות העובדים של אותם מנכ"לים – הן את הדברים שמרגיזים אותם והן את הדברים שהם אוהבים לגבי המנהלים הישירים – הבוסים שלהם.

בתקציר מנהלים זה אנו ננסה ליידע את המנהלים הבכירים בדרכים לשפר תוצאות בתחום. רשימה קצרה וממוקדת של דברים שהעובדים ככלל היו רוצים שהמנהלים שלהם יעשו ויהיו מודעים להם. אנו כאן ננסה לענות על השאלה מה עובדים רוצים ומה מלהיב אותם? בדרך כלל עובדים מבקשים לקבל מידע סדור וברור. רבים מהם לא אוהבים את תחומי "האפור".

הציגו את המשימות והיעדים באופן ברור

כמנהלים עלינו לדאוג לתת הכוונה ברורה באשר לציפיות. עלינו לדעת להטיל אחריות אישית על כל אחד בתפקידו. חשוב כי נדע לבקר ולקבל מידע על השגת יעדים ואבני דרך. לא פחות חשוב לתת מרחב פעולה. אין אחריות ללא סמכות. תנו כלים להצליח. משוב הכרחי להצלחתו של התהליך. שבחו כשצריך, תקנו שגיאות והקדישו מאמץ ללמד ולשפר טעויות. הדבר האחרון והחשוב ביותר- הוא להיות בני אדם בעלי אינטגריטי ומוכוון מטרה ואנשים. היו הוגנים, כי זהו המתכון להצלחה.

עשרת הדיברות של מנהלים מצטיינים

  • הגדרת תפקיד ותיאום ציפיות: אמרו לעובדים מה תפקידם. אמרו להם מה לעשות ומה הם החוקים. תנו לעובדים שלכם פרמטרים כך שיוכלו לפעול בתוך המסגרת הרחבה.
  • סמכות ואחריות אישית להצלחה: דאגו לכך שעמיתיי יעבדו כהלכה. שוב ושוב אני שומעת משפטים כמו "חוסר ההצלחה שלי נובע מטעויותיו של דוד.." הלוואי שהמנהל שלי יגיד לו להתעשת.." כמנהלים עלינו האחריות ללמד את העובדים מהי אחריות אישית, ולהסביר באופן ברור אילו דברים אינם מקובלים.
  • היו עבורם תיבת תהודה: כמנהלים עלי%