בעולמות הניהול והעסקים לא פעם אנו שואלים את עצמנו - מהי מצוינות הכיצד אנו רותמים אותו לצרכים שלנו? המושג מצוינות יכול להתבטא במספר צורות לציין מחוננות יתר, הישגיות, תחרויות, ביצוע מיטבי ביחס לעצמי וביחס לאחרים ובשוק התאגידי בהשוואה לחברות מתחרות. האם מצוינות עסקית ואו אישית איננה אלא ביצוע מהיר יותר של משימה נתונה בתהליך נתון וידוע מראש? אם כך זו מהירות – אני שואל? האם מצוינות הנה היכולת לצבירה ושימוש מיטבי של ידע גדול יותר מהאחרים? אם כך זו שקדנות. או כפי שאנו המנהלים ברובנו, אוהבים לקבוע כי מצוינות מתבטאת בשורת הרווח? והשאר פחות חשוב?

מהי מצוינות? ומתי היא מתחילה לצמוח?

האם מצוינות גם בעולם העסקי מתחילה לצמוח עם מערכות החינוך מהגיל הרך? האם בעולמות העסקיים יש באפשרותנו לבצע "תיקון לאחור" ולתקן את כלל הכשלים שהצטברו לאורך הדרך? לו זו תהיה תפיסתנו את המצוינות הרי שבכך נמשיך לבצע את הטעויות של מערכות החינוך. נקדש את הצורך ללמידה ולהשגת ציונים ולא את הצורך לרכישה של דעת. מתברר כי זאת המתכונת הבטוחה לפגוע במצוינות לטווח הארוך. כמנהלים האם אנחנו מקדשים את המטפורות מתחום הספורט התחרותי הכוללות מושגים של יותר מהר, יותר רחוק, יותר הרבה? האם הן חשובות יותר מאשר דפוס חשיבה של אדם או עובד המקדש למידה מתמשכת והתקדמות קבועה לאורך זמן? בעולם העסקי והניהולי - מצוינות הנה מונח רחב בהרבה יותר. אנו חושבים כי מצוינות הנה השקפת עולם, דרך חיים, אשר מאותרת במטי מעט.  כמנהלים היה נכון כי נדע לזהותם ולגייסם לשורותינו.

אין קסמים וקיצורי דרך - ניהול ופיתוח מצוינות למנהלים

החודש תקציר המנהלים עוסק בניהול מצוינות של מנהלים. ניהול כוח האדם והמנהלים המצטיינים ומתן אפשרות להם להביא לידי ביטוי את הצטיינותם בעבודה השוטפת. הוא עוסק ביכולת שלנו כמנהל לנהל ולזהות "מצוינים".. כמו בכל חודש, משפטי המפתח - הציטוטים שהשאירו בי חותם קשורים לנושא ואנה פרויד קובעת כי לא פעם מנהלים גרועים.. לא מצליחים להרוס ולחנוק מוחות של אנשים איכותיים ומצטיינים •  "מוחות יצירתיים ידועים בכך ששרדו כל סוג של אימון גרוע" . אנה פרויד המשפט השני מתחבר מצוין לרעיון האומר כי אנו כמנהלים חייבים לתת למצטיינים את הבמה הראויה להצליח כי אחרת אומר נפוליון ואני מצטרף לדעתו • "יכולת ללא הזדמנות אינה שווה דבר" נפוליאון בונפרטה. 

מצוינות ניהולית היא מצב מנטלי נרכש

זאת ועוד מצוינותהנה בראש ובראשונה "סטייט אוף מיינד" המביאה לחיפוש מתמיד של הדרך להתקרב עד כמה שניתן לשלמות. מתברר כי מצוינות עסקית וניהולית איננה מצב אלא תהליך, תהליך מתמיד של חתירה עצמית אל עבר היותר טוב, היותר מקיף, היותר מעמיק, היותר אמיתי, היותר מלוטש, היותר רווחי וכדאי. קל להבין מהי מצוינות עסקית ואו ניהולית באמצעות ניגודה. ביצוע מצוין המשיג יעדים, הנו הפוך מביצוע שטחי, רשלני, מהיר המתעלם מפרטים חשובים. מצוינות עסקית וניהולית היא הפוכה מסיפוק עצמי מידי, מהיר וקל להשגה. בעולמות העסקיים "אין קיצורי דרך" ופתרונות אינסטנט. מצוינות כאן היא ממוקדת מטרה. מנהלים ואנשים מצוינים דורשים מעצמם הרבה. הרבה יותר מהממוצע שמסביבם. הם אף פעם לא מסופקים. בכל פעם שיגיעו ליעד מסוים יראו כי ניתן ללכת רחוק יותר ולא ישקטו ויחלו מיד בתנועה אל עבר היעד החדש הבא.

חדשנות ויצירתיות כמצוינות ניהולית

בדרך כלל אין הם הולכים בדרכים מוכרות. הם תמיד מחפשים את השונות והחידוש. מבחינתם אין זה ראוי לנוע קדימה בדרכים מוכרות. הרי בכך לעולם לא יהיה חידוש, גילוי או יצירה. לפיכך אני מסכם כי מצוינות עסקית וניהולית - חייבת להכיל גם מרכיב מאד דומיננטי של חדשנות ויצירתיות. כמנהלים אנו נעדיף לראות את העובד ואו המנהל  המצוין כדחפור המפלס לעצמו דרך עצמאית בשדה טרשים, מאשר מכונית לקסוס הנוסעת במהירות מרשימה על גבי הכביש המהיר בדרך לאילת?

יצירתיות לפיכך חייבת להתבסס על ידע והתמקצעות מתמדת תוך מחויבות עצמית גבוהה לאמירה אישית חדשנית ויצירתית. אנו מאמינים כי מצוינות כאמור הנה השקפת עולם ואורח חיים. בדרך כלל היא מקיפה את כל תחומי החיים ולא רק את התחום של ההישגים האישיים, היא באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים. אדם מהסוג הזה תובע מעצמו מצוינות ועסוק בלמידה מתמדת, יקפיד לבצע באופן הטוב ביותר כל משימה. יתבע מעצמו פעולה על פי מערך ערכים ברור ומתוך התחשבות אנושית בזולת.

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


מצוינות כדרך חיים

מכאן שמצוינות כוללת הנה מצוינות הנוגעת כמעט ב- 360 מעלות מחיינו. מצוינות הינו גלגל חיים מאוזן שבו התוצאות בתחומים השונים גבוהים מהממוצע. מצוינות עסקית וניהולית היא מקצועית חברתית וערכית גם יחד. ארגונים ומנהלים מצטיינים נכון היה כי יבינו שהטיפול "במצוינים" איתורם וגיוסם מביא להרבה מאד תועלות מדידות. האם ניתן לחנך למצוינות עסקית וניהולית? התשובה המידית הנה כן ובלבד שהארגון ומנהלו יהיה מוכן לשמש דוגמא ויהיה מוכן "לשלם" את המחיר. המצוינות נלמדת קודם כל באמצעות הדוגמה האישית שלנו כמנהלים. אופן השיפוט שלנו כמנהלים כמשוב לביצועים של העובדים יכול לחנכם למצוינות. יש תמיד לשאוף לבצע משובים חיוביים שיצורו מוטיבציה בכדי להניע אותם להוסיף ולשפר להוסיף ולהעמיק. היה נכון כי תשאפו לאמץ את התובנה האומרת כי לעולם אין לציין ביצוע משימה כמושלם ומוגמר, תמיד ניתן לשפר, ותמיד אנחנו כמנהלים נכונים לתת כתף ועצה בכדי להמשיך יחד בתהליך השיפור והמצוינות.

תנו לעובדים ולמנהלים שלכם הזדמנות להצטיין

כמומחים לפיתוח והדרכה של עובדים ומנהלים, אנו מבקשים לציין שהנכון כי מנהלים יוכלו לאתר את תחומי ההצטיינות של העובדים והמנהלים שלהם ובהם להתמקד. זה פחות נכון ולא לחשוב כי הם מסוגלים להיות מצטיינים בכל התחומים. יש לתת להם את הכלים להביא לידי ביטוי ולפתח את הכישרונות המולדים שלהם ולאפשר להם להביאם לכלל שלמות בארגון במסגרת תפקידם. יש חובה להתאים למצטיינים את תחומי העיסוק כך לסייע להם להגדיר מהו תחום המצוינות שלהם, מהו התחום שבו הם מוכנים להשקיע לא רק את זמנם וכושרם השכלי אלא גם את ליבם ורגשותיהם ולהפוך אותו לתחום שבו הם מצטיינים. מתברר כי עובד ומנהל  שהתחנך למצוינות ישאף לבצע באופן הטוב ביותר את המכלול של משימותיו באופן יצירתי וייחודי ואישי בתחום אותו הגדיר כתחום המצוינות שלו. כמנהלים חשוב כי נתן להם את הכלים והאפשרות להשאיר חותם. זה שווה הרבה מאד בשורת הרווח השנתי!

לממש את מלוא הפוטנציאל

אין זה סוד כי בחירה נכונה באנשים ובמנהלים מצטיינים ומתן אפשרות להם להביא לידי ביטוי את כישרונותיהם והצטיינותם  תביא להרבה יותר תוצאות לך כמנהל/ת ולארגון. תהליכי ייעוץ ארגוני הובלת תהליכי שינוי וצמיחה ועבודה עם הנהלות ומנהלים מטפלת גם בהיבטים של ניהול נכון יותר של "הכוכבים" של "המצטיינים" כחלק מרכזי במשאב ההון הניהולי. האם יש באפשרותך לעשות זאת טוב יותר גם בעולמך הניהולי ? השארנו ברבים מהם חותם. תפקידי המרכזי בתהליכי ייעוץ ארגוני, ליווי ופיתוח עסקי הוא לעזור לך כמנכ"ל לצאת ולחרוג מהשגרה גם בתחום הטיפול בהון האנושילבנות אסטרטגית ניהול המותאמת על פי היכולות והכישורים החבויים של מנהליך ועובדיך. הכיצד עושים זאת נכון. לחץ לתיאום פגישה אישית - משה גרימברג כאן לבחינת ההיתכנות ללמוד הכיצד ניתן לאתר ולקדם מנהלים ועובדים "מצטיינים" בארגון?