האם אתם חושבים כי פעילויות Out Door? סדנת מדיטציה או מתחמי עיסוי והרפיה במסגרת חדר כושר פנים ארגוני? עשויים לחזק את המוטיבציה והרגשת המחויבות של מנהלים ועובדים? האם ביכולתם להתמודד עם מצוקות ואי שביעות רצון של עובדים ומנהלים בארגון שלך? דעו כי כל אלה פעמים מהווים פתרונות קוסמטיים בלבד. היה ואתם כמנהלים וכהנהלות, באמת מבקשים לחזק את תחושת השייכות והמוטיבציה של עובדים ומנהלים, עליכם לחשוב ולפעול אחרת.
Advanced Business Consulting חברת הייעוץ הארגוני - מציגה חשיבה אחרת
אני משה גרימברג, מנכ"ל ובעלים של חברת הייעוץ הארגוני - ושותפי היועצים לדרך מבקשים להציג את המרכיבים המרכזיים שהנהלות בעלים ומנכ"לים חייבים לאמץ כיום. נעניק כאן, המלצות ורכיבים הבאים לחזק ולשפר נאמנות. לחזק את הרגשת השייכות ולהגביר מוטיבציה באמצעות תגמול נכון בקרב עובדים ומנהלים. אנו מובילים תהליכי ייעוץ ארגוני וייעוץ אסטרטגי בכל מה שקשור לפיתוח המשאב האנושי והניהולי. עושים זאת בהצלחה בקרב חברות בינוניות וחברות משפחתיות.
בנו תוכנית העצמה ופיתוח מיומנויות הגורמת לחיזוק המוטיבציה, ולשימור מנהלים ועובדים.
כיום, התחרות על כל מנהל ועובד מצטיין הולכת וגוברת. בעולם העבודה ההיברידי המאפיין באי יציבות תעסוקתית ותנודות גדולות בהשוואה לשנים קודמות. עובדים ומנהלים מוכשרים וצעירים – דור ה- Z פועלים כיום על פי קודים אחרים במקצת. מנכ"לים, בעלי חברות ועסקים יחד עם יחידות משאבי האנוש חייבים לבנות תוכנית שימור ופיתוח נאמנות לאורך זמן מול עובדים ומנהלים איכותיים.
קחו יוזמה - בנו מערכת הדרכה ופיתוח עובדים ומנהלים פנים ארגונית
ההון האנושי הניהולי והטכנולוגי מהווים בעשור השלישי של המאה ה- 21 מנוע צמיחה יקר ערך. אני מבקש לציין כי המפתחות להצלחה בתחום הזה מתמקדות בפעולות יזומות של ההנהלה ואגף משאבי האנוש. עליהם לקחת יוזמה על בניית אופק התפתחותי וניהולי. כיצד עושים זאת נכון? כיצד מאמצים שיפור במוטיבציה בעולם הניהול והמנהיגות? כזה שמבוצע על פי הכישורים והיכולות של כל באמצעות תוכנית פיתוח מנהלים ועובדים ייחודית. עשו זאת באמצעות התנעה של קורסים וסדנאות למנהלים ולעובדים. אנו מתמחים בנושא באמצעות שירות מיקור חוץ לעולם ההדרכה ושיפור מיומנויות בקרב מנהלים ועובדים.
רוצים לקבל כמה טיפים ודוגמאות? כיצד ניתן לחזק ולשפר מוטיבציה ונאמנות לארגון?
הייתי מבקש לשתף אותכם מהניסיון האישי שצברתי לאורך השנים בתהליכי ליווי ופיתוח עובדים ומנהלים. כיועץ ארגוני שמתמחה בשיפור מיומנויות ניהול ומנהיגות אנו עושים זאת מאז 2006 במסגרת קורסי מנהלים, סדנאות עובדים ומנהלים. בכל התהליכים אנו עובדים לחיזוק המוטיבציה והמוכנות לראות בארגון מקום עבודה שהמשתתפים בקורסי המנהלים ובסדנאות רואים אותו כאחראי להתפתחותם המקצועית והאישית. באחת מהחברות זיהיתי את יובל, מנהל צעיר נחוש ללמוד ולהתפתח שחיפש לקחת על עצמו עוד אחריות ועוד משימות. במועד שאני פגשתי אותו, היה יובל לא מספיק מסופק בעבודתו, וחשב אולי לבחון אפשרויות קידום מחוץ לחברה? שיחה קצרה עם יובל ועם המנהל הישיר שלו הביאה לכך שיובל קיבל אחריות על ניהול צוות קטן. לא היה שמח ממנו. ויותר מכך חבריו לצוות שמחו לקבלו כמנהלם.
הסודות של חיזוק מוטיבציה ושיפור הנאמנות לארגון בקרב מנהלים ועובדים?
רכשנו כיועצים ארגוניים וכיועצים עסקיים לא מעט ניסיון לפענח את האניגמה החשובה הבאה: כיצד יוצרים סביבת עבודה וניהול שמצליחה לגלות רגישות ואינטליגנציה רגשית גבוהה מהממוצע. כזאת המאפשרת למנהלים בדרגות השונות בארגון לזהות ולפענח עובדים ומנהלים המתמודדים עם שחיקה במחויבות ובמוטיבציה האישית? אנו אוהבים לשתף ידע מקצועי ולכן הכנתי בעבורכם את הפוסט הבא.
12 טיפים ומרכיבים בסיסים האחראיים להגדלת המוטיבציה והנאמנות של עובדים ומנהלים לארגון:
נחזור במילים אחרות על פסקת ההתחלה במאמר הזה: אני לא בטוח כי הפתרון לשיפור המצב מתחיל באימוץ פעילויות Out Door? או סדנת מדיטציה או מתחמי עיסוי והרפיה במסגרת חדר כושר פנים ארגוני? האם הם פתרונות הקסם? אני מסופק. אין לי כל מניעה להיעזר בדברים הכיפיים האלה, הם חשובים ותורמים אבל הם רק "הדובדבן שעל הקצפת". היה ובסיס העוגה לא אפוי טוב ולא טעים זה לא יעזור. לכן, בכדי לחזק את המוטיבציה והרגשת המחויבות של מנהלים ועובדים, עליכם לחשוב ולפעול אחרת.
1. הגדרת תפקיד ומשימות
אחד מהתחומים הבסיסים האחראיים לחיזוק ושיפור המוטיבציה והרגשת השייכות בקרב מנהלים ועובדים מתחילה מעצם הבנתם את הגדרת התפקיד שלהם. מנהלים ועובדים שמבינים מה המערכת מצפה מהם? הרבה יותר רגועים ומועצמים. יש להם יותר מוטיבציה לעמוד ביעדים.
2. אחריות סמכות ומדדי הצלחה
קשה ביותר ליצור או לחזק מוטיבציה בקרב מנהלים ועובדים שלא מקבלים אחריות סמכות ומדדי הצלחה ברורים למשימות ויעדים ראויים והגיוניים להשגה. העניקו להם את המרחב האוטונומי שבו הם יהיו להם חלק משמעותי בתהליכי קבלת החלטות. העניקו להם אחריות וסמכויות – תופתעו מהתוצאות.
3. העניקו כלים ומשאבים מספיקים לממש את היכולות והכישורים שלהם
כל אחד מאיתנו מגיע לעולם העבודה והניהול עם סט יכולות וכישורים מולדים. היה ואתם מבקשים לחזק את המוטיבציה ואת הרגשת מחויבות והשייכות בקרב עובדים ומנהלים, עליכם להעניק להם תפקידי ניהול שבהם יבואו לידי ביטוי מלוא היכולות והכישורים שלהם. זאת ועוד, דאגו כי יהיו להם הכלים והמשאבים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.
4. דאגו לבנות מרחב לצמיחה אישית ומקצועית לעובדים ולמנהלים שלכם.
כיום מנהלים ועובדים מחפשים חברות ועסקים המעניקים להם תוכנית לבניית אופק תעסוקתי ארון טווח. הם מצפים כי יהיו חלק מחברה או ארגון המאפשר לעובדים ולמנהלים מרחבי צמיחה אישית ומקצועית. דור ה- Z חייב גירויים אישיים ומקצועיים בכדי לא לאבד ענין ולחפש אתגרים מחוץ לחברה.
5. אמצו תרבות ניהולית ועסקית המקדמת שיתופי ידע ומעריכה עבודת צוות.
תרבות ארגונית המקדשת תקשורת פתוחה, אמון, דוגמה אישית וענווה ניהולית תורמת רבות לשיפור הגברת המוטיבציה והרגשת המחויבות והשייכות בקרב עובדים ומנהלים. תקשורת בין אישית פתוחה, שיתוף ידע ובעיקר מתן ביקורת בנה חשובים גם כן לתהליך.
6. דאגו כי עובדים ומנהלים ייקחו חלק פעיל בחשיבה ובתהליכי שינוי חדשנות וצמיחה.
כשאתם מצליחים לחבר לתהליכי חשיבה חוצי חברה עובדים ומנהלים צעירים, דעו כי עשיתם צעד חשוב ביותר לבנייתם כדור המנהלים הבא. זאת ועוד, התחושה שאתם מעריכים אותם גורמת להם להרגיש שייכות ומחויבות ייתר לארגון. זאת שיטה מעולה גם לחזק ולשפר את המוטיבציה שלהם.
7. היו נדיבים במתן משובים וביקורות בונות.
עובדים ומנהלים ונדמה לי כי גם אנחנו נעדיף לקבל ביקורות בונות בדרכי נועם. בשפה ובמסגרת מפגש עבודה מעצים. כשצועקים או פוגעים באחר, אנשים ומנהלים "נסגרים" מאבדים ביטחון ופעמים מחפשים אלטרנטיבות תעסוקה אחרות. הימנעו מאימוץ שיטות ניהול פוגעניות.
8. נכון כי תהיו מודעים לצורך לבצע מפעם לפעם התאמות וניוד מנהלים ועובדים.
אין כיום עובדים ומנהלים שמצפים לקבל תפקיד ניהולי או מקצועי ולהישאר בו עד היציאה לגמלאות? העולם הזה נעלם. עולם העבודה והניהול הפך להיברידי, ומחייב לזהות בזמן מצבים שבו מנהלים ועובדים נכונים לבצע ניוד וקבלת אתגרים חדשים בארגון במחלקות או אגפים שונים? היה ותזהו זאת בזמן תמנעו מנטישת מנהלים ועובדים לאתגרים חדשים אצל המתחרים.
9. בנו מודל תמריצים שחורג מגבולות התמריצים הכספיים.
פעמים עובדים ומנהלים המקבלים מכתב הערכה והוקרה בפני פורום המנהלים, מרוצים יותר מאשר קיבלו בונוס חד פעמי של 500 ₪? היו יצירתיים בבניה חדשנית של שיטות הערכה ותמריצים. בכל פעם שמנהלים ועובדים יהיו מופתעים – דעו כי חיזקתם אצלם את המוטיבציה להמשיך ולהצליח בארגון שלכם.
10. השקיעו בהדרכה בלימוד וחניכה כדרך חיים עסקית וניהולית.
חברות המשקיעות בפיתוח מנהלים ועובדים באמצעות קורסים וסדנאות ייעודיות נהנות משיפור חד בתוצאות ובמדדים העסקיים של כל אחד מהמשתתפים. אנו מציעים כי תהליכי העצמה החניכה והלימוד יתבצעו קודם כל על שדרות הניהול הצעירות ובאמצעותם להנחיל לעובדים שלהם תהליכי למידה והעצמה במסגרת עבודתם השוטפת.
11. חיבור לחזון וערכים – להיות חלק מחברה עסקית המבקשת לעשות "טוב".
מנהלים ועובדים תמיד מעדיפים להיות חלק ממשהו גדול וחשוב שיש לו "אג'נדה" ומשקפים חזון ערכים ותרבות שניתן להתחבר אליהם. בחברות כאלה, עובדים ומנהלים כאלה מרגישים הרבה יותר מאושרים מעשייתם המקצועית. חברות קשובות היודעות לייצר דיאלוג ותקשורת פתוחה מצליחות הרבה יותר. בכל מה שקשור להגברת מוטיבציה והרגשת המחויבות והשייכות בקרב עובדים ומנהלים שלהם.
12. הקפידו לבנות בעבור עובדים ומנהלים איכותיים - אופק ניהולי ומקצועי ארוך טווח
ברגע שתעשו זאת ותדעו גם לתקשר זאת נכון תענו על השאלה הבאה: מה באמת עובדים ומנהלים צריכים? לפני שכר? מחקרים מראים כי הם מבקשים להרגיש קודם כל כי החברה והמנהלים שלהם מעריכים אותם.
עובדים מועצמים בעלי מוטיבציה הם פרודוקטיביים ונאמנים יותר
לסיכום, דעו כי עובדים המרגישים מועצמים משמעותיים ומוערכים, מרגישים שייכות ומחויבות למקום עבודתם. מחקרים מגלים כי הם לא "מבריזים" ונעדרים מהעבודה בהשוואה לאחרים. ניסינו כאן במאמר להעניק לכם 12 טיפים ומרכיבים בסיסים האחראיים להגדלת המוטיבציה והנאמנות של עובדים ומנהלים לארגון. דעו כי נשמח להיות לידך בתהליכים החשובים האלה. במסגרת תהליכי אימון מנהלים, ליווי הנהלות בתהליכי שינוי וצמיחה למדנו עד כמה חשוב לדעת להעצים עובדים ומנהלים.
לך כמנכ"ל ולמנהליך אחריות רבה לשיפור הנושא
דעו כי יעוץ ארגוני, פיתוח עסקי ושיפור מערכות ניהול בארגון הם חלק מאבני היסוד אותן אנו מעניקים ללקוחותינו. חיזוק ושיפור המוטיבציה והרגשת השייכות בקרב מנהלים ועובדים מתחילה תמיד מהמנכ"ל וההנהלה ומהמנהלים הישירים. זאת ליבת העיסוק של כולם. אתם חייבים לשדר ולהפגין בשוטף פעולות ניהול ומנהיגות והתנהגות התומכות בערכים של מתן כבוד, משמעות והעצמת העובדים כדרך חיים. זאת בכדי להגיע לשיפור חד בתרבות הארגונית ובתוצאות. נשמח לסייע גם לך ביישום משימה חשובה זאת גם אצלך בארגון.