תקציר המנהלים החודש עוסק ניהול נשי. במנהלת, מוערכת המומחית לתעשיות שמחויבות לטלטלה ניהולית רבה. נחשפתי לפני כמה חודשים למאמר על המנכ"לית המוערכת של חברת התעופה איזי ג'ט, קרולין מקול, אשר הגיעה לתפקיד אחרי מספר הצלחות בתחום העיתונות הגוססת. קרולין הובילה את תהליך ההבראה והקיצוצים של "הגארדיאן" הבריטי בהצלחה רבה. היא לקחה על עצמה להמשיך את המהפכה של איזי ג'ט, חברת הטיסות הזולות שהשתלטה על השוק הבריטי ונוטעת אימה בחברות התעופה המסורתיות של אירופה. המודל בו היא פעילה כמנהלת כללית ומרגישה בו הכי נוח עוסק - במתודולוגיה עסקית המקדשת הידוק חגורה תמידי. לדעתה  זהו המודל העסקי השפוי היחיד בענף התעופה ובתעשיות נלוות.

הידוק חגורה תמידי

החודש תקציר המנהלים עוסק בנשים מנהלות. באישה שניהלה ובנתה מותג שנבנה על יכולותיה כמנהלת להתמודד עם חברות הזקוקות לטלטלה ניהולית קשה. נשים צריכות להתאמץ יותר. הרבה יותר. קרולין מקול השאירה חותם ביותר מאשר בחברה אחת. כמו בכל חודש, משפטי המפתח - הציטוטים שהשאירו בי חותם קשורים לנושא. פתגם אמריקאי קובע כי בכדי להצליח ולבנות לעצמנו מיתוג ובידול ראוי, חייבים לעבוד ולהזיע – כך היא עשתה בהצלחה מרובה • :"אין אתה יכול לעלות בסולם ההצלחה כשידיך נתונות בכיסים"  פתגם אמריקאי ידוע. המשפט השני מתחבר מצוין לרעיון האומר כי הערך הנתפס שלנו חשוב ברוב המקרים ממה שאנחנו באמת. המשפט של ג'ניפר קודמור משקף את המציאות של כולנו "זה לא כמה שאתה יודע, זה כמה הם חושבים שאתה יודע" ג'ניפר קודמור. 

עולמות התעופה עוברות טלטלה

כמה חברות ישראליות ומנכ"לים גם אנחנו מכירים שנוהגים כגברת קרולִין מקוֹל? בהגיעה בבוקר לעבודה, היא לא פוסעת ללשכתה המפוארת. גם לא ללשכתה הצנועה, או לאיזושהי לשכה. המנכ"לית של חברת התעופה הפעילה ביותר בבריטניה נכנסת לאופן ספייס הענקי בקומתו הראשונה של האנגר 89 בנמל התעופה האפרורי לוטון שמחוץ ללונדון, עוברת בין השולחנות הצרים והארוכים שלידם יושבים כמאה עובדים הרכונים מול מסכי מחשב, ומתיישבת בעצמה ליד שולחן כזה. בכיסאות לידה יושבים עובדים אחרים, ובהם סמנכ"ל הכספים שלה. בשמונה וחצי בבוקר, אחרי שהתמקמה, מקול בת ה-  52  כיום, יורדת לקפטריה בקומת הקרקע של האנגר וקונה כוס קפה במחיר מסובסד לעובדים. "זה נורמלי לגמרי", היא אומרת כעבור כמה שעות, בראיון ראשון ליסמין גיל מכלכליסט.

הצלחה הנובעת מתרבות ודרך חיים

כולם באנגליה ציפו כי המינוי שלה יכשל. קרולין, ההיא עם חליפות ארמאני קשה יהיה לדמיין אותה יושבת במחלקת תיירים או ב- "לואו קוסט", רבים חשבו כי אין סיכוי לכך. היא הפתיע את כולם. מקול מציינת כי המחסור בנשים מנהלות בענף העיתונות מוכר, אך מחסורן בענף התעופה אף גדול יותר. היא מצאה דמיון רב בין שני התחומים. בשניהם זו עבודה של 24/7, בקצב מהיר ועם הרבה שינויים. לדעתה, עיתונאים גם דומים לטייסים. הם מאוד אינטליגנטים, ביקורתיים, ספקנים ותמיד שואלים.

דאגו ללקוחות תכירו אותם

אבל בכל הנוגע למרחק בין החברה לאנשים, היא אומרת שתעופה היא עסק של אנשים הרבה יותר מאשר תקשורת. בתעופה אתה ממש נוגע בלקוחות שלך יום יום שעה שעה. בעבודתה השוטפת כשהיא פוגשת את הנוסעים שלה היא לא מפסיקה לשאול אותם במה אפשר להנעים את טיסתם? מה הם אוהבים ומה לא? בעיתונות היא מציינת כי נדיר שתפגוש את קוראיך הנאמנים. אז בגדול, התחומים דומים, ומה שנשאר לי היה בעיקר ללמוד במהירות את שוק התעופה."

למה איזי ג'ט מובילה את השוק?

אבל איזי ג'ט גייסו את מקול בגלל דמיון אחר שישנו בין ענפי התקשורת והתעופה: בשניהם מנצח מי שיודע לקצץ יותר. ומקול יודעת לקצץ. בשלוש השנים האחרונות שלה ב"גרדיאן" היא הובילה תהליך הבראה כואב שכלל פיטורים של יותר מ־5% מכוח העבודה, מכירה של מקומוני הקבוצה היוקרתית למו"ל של הצהובון "המירור", מכירת מחצית ממניות זרוע המגזינים והספרים של הגרדיאן Trader Media לקרן אייפקס, והבטחה לקיצוצים נוספים. סמוך למעברה לאיזי ג'ט קבוצת "הגרדיאן" פרסמה כי הודות לתהליך ההבראה הפסדיה פחתו משמעותית. מקול עזבה כמנצחת, ולאיזי ג'ט כבר הגיעה כמנהלת המומחית לשווקים שעוברים טלטלה ושדרושה בהם דיאטה עסקית מתמשכת.

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


תתמידו באיתור עלויות נמוכות

אני שואל, האם מדיניות של התייעלות מתמדת ופעילות על פי מודל ה- "לואו קוסט" ככלי ניהולי? מתאים אך ורק בתקופות של משברים ואי-ודאות? לדבריה של קרולין, "איזי ג'ט פועלת היטב כשהמצב טוב, אבל גם כשקשה זה לא רע עבורנו", אומרת מקול. הנופשים מחפשים ערך ובודקים את איזי ג'ט כדי שיוכלו להרשות לעצמם יותר, וכשהאווירה הכלכלית קשה אז גם תאגידים, אפילו רווחיים, שוקלים להמיר את טיסות היוקרה של עובדיהם בתחליף זהיר יותר". נדמה לי כי זאת תרבות ניהולית הניתנת לאימוץ כמעט בכל תחום ומגזר, ולא רק בתחום התעופה? לדבריה הפילוסופיה הניהולית של החברה לא עוסקת בקיצוצים. הם עוסקים באיתור עלויות נמוכות יותר והן תמיד באג'נדה שלהם. הן בדנ"א של החברה.

כיצד מתייעלים וממציעים שוק חדש?

כציטוט היא ממשיכה ואומרת: "אנחנו לא פתאום אומרים אוי, יש מיתון...חייבים לקצץ עלויות ואחר כך חושבים עכשיו זה בסדר... אפשר לחזור למצב הרגיל, אנחנו תמיד בודקים איפה עוד אפשר להתייעל ". הרבה מההתייעלות היא מאחורי הקלעים, בפיתוח טכנולוגיות מידע טובות יותר, ובבחינה מתמדת של מה שאנחנו עושים" מסכמת קרולין את האג'נדה הניהולית שלה. האם אתם? אנחנו מודעים לכוחה של התייעלות? לסיכום, אנו מאמינים כי בכל מצב ובכל גודל חברה ניתן לאמץ וליישם תובנות שצלחו והוכיחו עצמן בקרב חברות עולמיות. בוא ונלמד הכיצד אפשר לשכפל את ההצלחה של איזי ג'ט? בדוק הסיכוי להקטין עלויות מיותרות ב- לפחות 40%? תוך אימוץ אסטרטגיה עסקית עדכנית היוצרת לך יתרונות על פני המתחרים.  נכון כי תצורו קשר ישיר, עם משה גרימברג. 054-4814332  לסיעור מוחות בנדון.