חברות ותעשיות וותיקות חוות לעיתים, קשיים בהתאמת סל המוצרים שלהן לדרישות המשתנות של השוק. חברות הזנק מזנבות בהן ללא רחם. התרבות העסקית והארגונית של החברות הצעירות, גמישותן ויכולתן להימנע מחשיבה "סטנדרטית" נותנות להן יתרון משמעותי על פני החברות הגדולות אשר מתנהלות באיטיות.

מהניסיון שצברתי מתברר כי הנהלות ומנכ"לים של חברות וותיקות מתקשים לבנות אסטרטגיות חדשות מתוך הארגון כמו גם לאמץ חדשנות מחוצה לו. הקושי נובע לאו דווקא מהיעדר הבנת חשיבותה של חדשנות. לעיתים, תרבות ארגונית מקובעת ופרדיגמות מעכבות הן אלה המקשות על החלת שינוי על המודל העסקי ה"ישן" או פיתוחו.

אמצו תרבות של חדשנות

שינוי ופריצת גבולות אינם קלים ליישום בקרב אותן חברות והנהלות שחוו הצלחות לאורך השנים. רבים מהניסיונות לאמץ תרבות של חדשנות, הן מתוך הארגון והן על ידי אימוץ רעיונות וטכנולוגיות חיצוניות, נתקלים בהתנגדויות קשות מצד העובדים, המנהלים ואף ההנהלות. ברוב המקרים, הפרדיגמות הישנות מצליחות לסכל כל ניסיון לשינוי עוד לפני שהגיע להבשלה.

צמיחה וחדשנות נוצרות משיבוש מתוכנן ומושכל של תהליכים מחוץ לליבת העסקים הקיימת.

יש לגייס משאבי כוח אדם ניהולי ומקצועי, פנימי או חיצוני, ולהעניק להם את המנדט לאתר מנועי צמיחה חדשים. יש חשיבות בזיהוי מגמות עתידיות של שוק המטרה, טרנדים וכיווני התפתחות של טכנולוגיות חדשות. בנוסף, רצוי להעניק לצוותי החדשנות את האוטונומיה המלאה לחשיבה פורצת דרך. עוד מומלץ להקצות לתהליך שכזה משאבים נדרשים ולקבוע מערכות דיווח ובקרה.

צרו חדשנות מתוך הבית

רבים חושבים כי ארגון המבקש להתמקד בחדשנות צריך לגייס כוחות מקצועיים חיצוניים לארגון בתחום המחקר והפיתוח. מחקרים מראים אחוזי ההצלחה של שיטה זו עומדים על כ – 30% בלבד. מנגד, שימוש בכוחות מקצועיים פנימיים המכירים את עולם התוכן בו פועל הארגון, את השוק ואת המתחרים מצליח הרבה יותר. זאת ועוד, השימוש בכוח אדם פנימי מקטין בדרך כלל את מאבקי הכוח והשחיקה בהשוואה לשימוש בכוחות ו-"כוכבים" ה- "מונחתים" מבחוץ.

במסגרת תהליך החדשנות הארגונית ראוי שצוות העבודה יתמקד אך ורק באפיון ואיתור הזדמנויות, חקירתן ובחינת התאמתן לעסקי הליבה של החברה. זאת מבלי ליצור כאוס ושיבוש הנכסים הקיימים של החברה. איתור ההזדמנויות לחדשנות ארגונית כרוך תמיד בהבנת שלושת ההיבטים הקיימים בעולם החדשנות:

  • חדשנות המתמקדת בשדרוג מוצרים קיימים לקהל לקוחות קיים
  • חדשנות המתמקדת בפיתוח ו/או שדרוג מוצרים קיימים ובניית תוכנית לשווק אותם לקהלים חדשים
  • חדשנות "טהורה" הבאה להחליף את המוצר הקיים במוצר חדש המעניק ערך מוסף בשוק קיים או בשווקים חדשים.

לשבור פרדיגמות מעכבות

לא פעם הנהלות ומנכ"לים מתאהבים במושג "אני ארגון המקדש חדשנות". לעיתים זאת רק סיסמה ריקה מתוכן. תהליכים שאינם מובנים ומסודרים עלולים לגרום נזק לארגון כמו גם ליצור שחיקה במרווחי הרווחיות. על הנהלות הארגונים מוטלת החובה לוודא כי תהליכי חדשנות פנים ארגוניים פועלים על פי תקציב מוגדר מראש ולוח זמנים קשיח ובעיקר מחויבים לשמירה קפדנית על ה- ROI. רכישות של חברות הזנק קטנות או מיזוגים איתן יכולים להיות כלים משלימים לתהליכים מאד חשובים של צמיחה וחדשנות.

נניע יחד תהליך לאימוץ תרבות של חדשנות

לקביעת פגישת עבודה ראשונית לבחינת הדרכים ליצירת תהליכי חדשנות פנים ארגוניים תוך הימנעות מאותן הטעויות שפורטו במאמר, פנו  למשה גרימברג, 054-4814332 או ישירות למייל abc@nihul4u.co.il. פגישת הכרות ללא עלות או התחייבות. נבחן יחד כיצד נוכל להתניע תהליך של חדשנות תוך שימוש בכוחות פנים ארגוניים לצורך השגת שינוי וצמיחה לארגונכם.