כישורי תקשורת אינטליגנציה רגשית ובעיקר יכולת הקשבה פעילה מהווים בסיס לצמיחתם של מנהלים ומנהיגים מצטיינים. מתברר כי אף מנהל או מנהיג מצטיין לא היה מצליח להגיע לכך באם לא היו לו כישורי תקשורת בינאישית גבוהים הרבה מעל לממוצע. לאורך ההיסטוריה המנהיגים הדגולים ביותר בעולם הן במגזר הפוליטי – חברתי והן במגזר העסקי היו "חיות תקשורת" מעולות. היו להם חושים ויכולת הפעלה של כלל המיומנויות היוצרות מומחים בתקשורת בינאישית והקשבה המלווה באמפתיה גבוהה. רובם ככולם, בעלי אינטליגנציה רגשית וחברתית מהמעלה הראשונה.
כוחן של מילים
המיומנים והמצטיינים שבמנהלים מיצרים תקשורת ברמת הרגש ומפעילים בצד השני הקשבה פעילה הכוללת כמעט את כל החושים. המילים וצורת ההתבטאות שלהם - גורמת לשומעים להתאמץ ולנוע אל עבר מקומות שבחיים לא האמינו כי יצליחו להגיע. מתברר כי המנהיגים והמנהלים הללו מניעים אנשים לממש את מלוא הפוטנציאל הלא ידוע ומוכר להם עצמם. מאמר זה בא לתת תמצית על המאפיינים המרכזיים של אותם מנהלים ומנהיגים מצטיינים. היה ותרצו תוכלו לאמץ חלק מהסודות המאפיינים מנהיגים ומנהלים מצטיינים בעלי יכולת תקשורתית יוצאת מהכלל.
להלן הסודות המאפיינים את המצטיינים שבמנהלים:
-
הם לומדים את הקהל שמולם? מכירים את הקהל שבתוכו הם פועלים -
הם מכירים היטב את קהל השומעים ואת הציבור בו הם פועלים – בדרך כלל הם לא "משוויצים" ביכולות שלהם, מנפחים אל מול כולם את ההצלחות שלהם ומציגים לראווה את האגו האישי שלהם? הם פשוט מבינים מה האנשים מצפים ורוצים לשמוע והם מעניקים מידע וערך שהשומעים מבקשים לקבל. הם מתמקדים בצרכים של קהל השומעים ומעניקים להם את המידע שיכול לעזור או לקדם אותם. הם מתמקדים בדרך הפשוטה להעביר להם מסר פשוט בהיר וקליט כך שהקהל יהיה מסוגל להאזין לקלוט ולהבין.
-
להטוטנים בשימוש ובמיומנויות בשפת הגוף -
הם מיומנים לרתק אליהם קהל ואנשים באמצעות שימוש נכון בשפת גוף. שפה מורכבת ורבת כוח. הם נעים נכון על הבמה, משתמשים נכון בידיים, בהבעות פנים, דיבור בגווני קול וחוזק משתנים כולל תנועה אל תוך הקהל ואף ירידה מהבמה לרצפת האולם תוך תנועה ויצירת אינטראקציה בינאישית עם המאזינים. המצטיינים שבהם מיצרים סוגים שונים של מגע עם סוגים שונים של קהל יעד. רבים מהם בעלי כישורי משחק ומודעות לזמן ומרחב.
-
יש להם יושרה וערכים ברורים –
רבים מהמנהיגים והמנהלים המצטיינים מבינים כי תקשורת טובה ואפקטיבית חייבת להיות תקשורת אמיתית ולא מניפולטיבית. הם לא משתמשים בכל משפט שני בערבוב של עובדות וספינים בכדי להשיג מטרה אישית. חצי אמיתות ו"שקרים לבנים" לא מומלצים. הקהל מהר מאד מצליח לזהות מנהיגים ומנהלים אשר משתמשים במניפולציות ואי אמירת כל האמת. התוצאות נראות מיד ובדרך כלל לא ניתנות לתיקון.
-
הם לא "מזגזגים" נשארים נאמנים לעצמם -
הם לא עוטים גלימות לא להם – מנהיגים ומנהלים מצטיינים בעלי יכולות תקשורת יוצאות מהכלל לא "משחקים" ומציגים את עצמם בצורה אחרת ממה שהם באמת. גלימות של אחרים דינן כי יפלו מהר מאד ויגלו כי המלך ערום. מרק צוקרברג מייסד פייסבוק תמיד מגיע בג'ינס וחולצת טריקו. הוא כמו גם אחרים שומר על. אותו מיתוג ואינו מנסה לשנותו כלל. צניעות היא תכונה נדרשת למנהיגים ומנהלים מצטיינים
-
מקשיבים להם. הם מדברים בסמכותיות -
המנהיגים והמנהלים המצטיינים נוהגים לאתגר את הקהל באמיתות ותובנות ברורות. הם לא מפחדים להציג תיאוריות שמחוץ לאזורי הנוחות של קהל המאזינים. הם מאתגרים אותם ואת עצמם ולא משתמשים בשפה המשתמעת שלני פנים. יחד עם זאת הם לא מפחדים לשאול ששאלות קשות לנושאים לא פתורים ולהתחיל לבנות רעיונות לפתרונות משותפים בעזרת קהל המאזינים או העובדים.
-
מסוגלים להפנט את הקהל שמולם. מסוגלים לתת לכל אחד בקהל הרגשה כי השיחה מנוהלת מולו אישית -
מיומנות של המצטיינים במצטיינים. מול קבוצות ומול יחידים - היכולת להתחבר לעיני המאזינים נותנת למיומנים שבמנהיגים והמנהלים המצטיינים יכולת התחברות אישית כמעט עם כל אחד שבקהל.
-
הקשבה מיוחדת והבחנה מדהימה-
לא סתם נאמר כי אלוהים ברא לנו פה אחד ושני אוזניים. יותר חשוב יכולת ההקשבה וההבחנה עם זוג העיניים מאשר היכולת הוורבלית שהתברכנו בה כולנו. הם מיומנים בהקשבה פעילה. הן הם מרשים לעצמם לחשוב על המענה עוד לפני שהבינו לעומק מה הצד השני אומר ומתכוון? מעטים מקשיבים – רבים מאיתנו כבר עוברים "למוד" של המענה האוטומטי עוד לפני שהצד השני בכלל סיים לדבר. אנו משוחחים יותר עם עצמנו ופחות קשובים לסביבה.
-
הם יודעים להודות בטעויות –
המצטיינים שבהם יודעים כי הם עושים טעויות ושגיאות לא פחות מהאחרים. הם מודים בכך ויתרונם בכך שהם לומדים ומתקנים מהר. הם לא מעבירים את האשמה על האחרים. הם מאמצים את הכלל שמטעויות לומדים.
-
הם בודקים שוב ושוב ומבצעים משוב ובדיקת ההבנה של המסרים –
מנהלים ומנהיגים גדולים המיומנים בתקשורת אפקטיבית מוודאים תמיד כי המסרים שלהם הובנו נכון על ידי האחרים. הם מיצרים דיאלוג עם הקהל בזמן אמת ומוודאים כי המסרים הובנו וכולם מיושרים על אתו "הפלס". היה ומתברר כי זה לא כך - הם לא מאשימים את האחרים הם מאשימים את עצמם וחוזרים שוב על העברת המסרים בצורה שתהיה מובנת יותר. האחריות להבנת המסרים, תמיד נופלת בחלקם, וטוב שכך. כל תיקון והתאמה משפרת את יכולתם להעביר מסרים מדויקים ולוודא כי הובנו.
-
הם תמיד משימתיים ופרו אקטיביים –
מנהיגים ומנהלים מצטיינים בעלי יכולות תקשורתיות מפותחות ממוקדים העשייה. הם מאד לא אוהבים "בזבוזי זמן" הם בדרך כלל ישירים וברורים ומאד לא אוהבים מניפולציות ומשחקי כוח מיותרים. הם בעלי יכולת להעביר חזון משימות ויעדים בצורה ברורה ופשוטה הנגישה לכל אחד. הם מצליחים לתת הוראות והנחיות ברורות ומאמינים כי הדרך הנכונה לפעול ולעמוד ביעדים מתבססת על אימוץ האסטרטגיה המקדשת פרו אקטיביות בכל אחד מתחומי העשייה יחד עם האצלת סמכויות ומתן אפשרות לעשות ואף לטעות.
הכיצד אפשר לשפר מיומנויות תקשורת?
לסיכום, מנהיגים ומנהלים המצטיינים בכישורי גבוהה מתאפיינים ביכולתם להיות בראש הפירמידה. הם מתאפיינים ביושרה בהגינות וסט ערכים ובעיקר הם מבינים כי הצעד הראשון להפוך למנהיג או מנהל מצטיין הוא היכולת להקשיב ולהיות בעל מיומנויות תקשורתיות מפותחות. בואו ונמשיך להכיר את סגנונות תקשורת הקיימים בעולמות המנהיגות והניהול. הבחירה בסגנון הנכון והמעצים ומקדם עובדים ומנהלים חשוב להמשך ההצלחה המקצועית שלך כמנהל וכמנכ"ל.
מילים מניעות אנשים ועשייה
כיועץ ארגוני ויועץ עסקי אני מבקש כי בדוק האם יש באפשרותך לשפר מספר תחומים בכדי להפוך למנהל או מנהיג טוב יותר. אשמח להיות לצידך בתהליכי העצמה, שינוי וצמיחה ברמה האישית כבעלים? או כמנכ"ל או ברמה הארגונית מול פורום הנהלה ופורום מנהלים. אשמח כי נשוחח. כנסו לראות את טביעות היד שהשארנו לאורך השנים בארגונים ומנהלים.