המושג "אסטרטגיה עסקית" או אסטרטגיה עסקית בתקופות משבר נדונו בהרחבה במחקרים רבים ותיאוריות אמפיריות רבות מתחום הכלכלה, הסוציולוגיה, מנהל העסקים וההיסטוריה שתרמו להבנתו ועיצובו של המושג. האמת שיותר התמקדו בתחום הגנרי של "אסטרטגיה עסקית" ופחות בתחום של אסטרטגיה בתקופות כאוס או משבר? המושג גובש ועוצב מתחומי ידע רבים, ולכן ישנם חילוקי דעות לגבי עיצוב ותהליך האסטרטגיה כמושג על גנרי. בהמשך נצליח להרחיב על האסטרטגיות הנכונות לניהול עסקי בתקופות משבר

מהי האסטרטגיה הכי מתאימה לכם?

יחד עם זאת בעולמות העסקיים, קיימת הסכמה כי כל ארגון החפץ בהמשך קיומו חייב להגדיר אסטרטגיה שתבטיח התאמה עם הסביבה. מהי סוג האסטרטגיה הכי מתאימה - תלויה בסוג הארגון או העסק ובעיקר מהם המטרות שמבקש להשיג. האסטרטגיה העסקית היא הכלי האופרטיבי של ארגון להשגת המטרות והיעדים. המושג "אסטרטגיה" נגזר מהמילה היוונית Strategos או גנרל. האסטרטגיה במקור הייתה אומנות הגנרלים והמושג היה שימושי בעיקר בצבא - עד להיום. יחד עם זאת המושג פרץ את גבולות הצבא ונכנס לעולמות נוספים כבר לפני למעלה מ- 200 שנה ויותר. לעולמות העסקיים, לעולמות ההתנהגותיים ולענפי מחקר רבים וטובים באקדמיה.

מעולמות הקרב אל לעולמות העסקיים

האם הגדרה זו רומזת על האופי הלוחמני של האסטרטגיה העסקית? במובן מסוים כן. מאחר ועל הארגון או העסק להתמודד עם סביבה חיצונית שפעמים עוינת לארגון, עליו לדעת לתקוף מטרות שונות כדי להשיג את יעדי הארגון - "להילחם" במתחרים ובמוצרים מתחרים, כדי לרכוש נוכחות ופלח שוק ולהצליח להחדיר את המוצר/מוצרים שלו לשוק. באופן טבעי אפשר לומר: "עסקים פועלים תמיד בשדה קרב" הם תמיד נמצאים במצבי לחימה על כיבוש נתחי שוק חדשים, דחיקה של מתחרים, שליטה ועוד. מהן  האסטרטגיות הכי הנכונות לניהול עסקי בתקופות משבר

טקטיקה מול אסטרטגיה עסקית

כמו בקרבות היה והאסטרטגיה נכונה והנכונות ליזום ולא לפחד מהמחיר, כך גם בעולמות העסקיים עשויה להיות אסטרטגיה מנצחת. בעולמות העסקיים האסטרטגיה מניעה הרבה מאד פעולות? אסטרטגיה מנצחת בסופו של דבר עשויה להתברר ככזאת ששרדה לא מעט טעויות ושגיאות טקטיות שתוקנו לאורך התהליכים. חברות ועסקים שמעדכנים את האסטרטגיה שלהם ומתקנים בדרך תהליכים עשויים להיות תמיד במקומות של יוזמה חדשנות ויצירתיות על חשבונם של מתחרים שמחפשים שלמות ומגיבים הרבה יותר לאט מצרכי השוק והלקוחות.

אסטרטגיה נכונה לתקופות משבר

כיועצים המניעים שינוי אנו מבקשים לקבוע כי עדכון ושינוי אסטרטגיות חייב להתבצע בפורמט אינטראקטיבי – פרואקטיבי ובעיקר דינמי אשר נותן מענה למצבים מאתגרים של העולמות העסקיים התחרותיים. שם לא פעם הנהלות בעלים ומנכ"לים חייבים להתמודד עם הצלחה וצמיחה בתנאי אי וודאות מאתגרים. מתברר כי לא אחת כל  התאוריות הידועות והמסורתיות של ניהול עסקי בתקופות משבר לא מספיק יעילות במצבים של "כאוס מוחלט". מצבים שבו משתנים לחלוטין כללי המשחק? למשל המשבר הפיננסי בארה"ב בנושא בנקי המשכנתאות? למשל משבר הקורונה ואחרים לאורך ההיסטוריה.

לא החזקים שורדים?

בעולם של כאוס עסקי, השינוי דרסטי ומהיר יותר מיכולתם של מנכ"לים הנהלות ובעלי חברות להכיל אותו ולהתמודד איתו בצורה שקולה. הגיע הזמן וחובה לאתר ולחפש מתודות, כלים ותובנות חדשות לניהול עסקי בתקופות משבר מאתגרות. ללא כל קשר עולם העסקים הולך ונעשה מורכב ותחרותי יותר מיום ליום. עסקים משגשגים חשים יותר ויותר מאוימים על ידי מתחרים חדשים ועסקים חדשים הנכנסים לשוק תוך מטרה מוצהרת לנגוס בנתח השוק של עסקים ותיקים. כדי לשרוד ולשגשג בעולם העסקים של היום אתה חייב להיות עם יד על הדופק ולפעול באופן רצוף לשיפור כושר התחרות שלך.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


אסטרטגיה עסקית זקוקה לעדכונים

האם הנחת היסוד האומרת כי "אסטרטגיה עסקית" אמורה להיות כתורה מסיני? או מנגד היא חייבת לכלול כבר מהתחלה יעדים ומטרות שאסור לשנות או להתאימם למציאות משתנה? כיועצים ארגונים המובילים תהליכי שינוי הבראה וצמיחה הכוללים עדכון והתאמת האסטרטגיה העסקית והשיווקית לשינויים בשווקים התחרותיים, אנו מבקשים לקבוע המטרות והיעדים ואפילו האסטרטגיה הראשונית אינם "דברי אלוהים חיים". אנו מבקשים לציין כי יעדים ומטרות על הן המצפן שאמור להתוות את הדרך. יעדים ומטרות עסקיים ואפילו אישיים מהווים תוצרים שבהם נכללים תרבות, ערכים ושאיפות. הן ברמת החברה או העסק, והן ברמה האישית.

האסטרטגיה מציגה מפת התקדמות

מעבר לכך היעדים והמטרות אמורות לענות על השאלות הבאות "לאן אנו מבקשים להגיע"? מה חשוב לנו להשיג? מתי? כמה? ומה יהיו סדרי העדיפויות ותיעדוף המשימות? מתברר כי מרכיבי האיכות של האסטרטגיה המתמקדים בתרבות ערכים וחזון תמיד יישארו קבועים היה ראויים? מנגד עיצוב והתאמת האסטרטגיה לשינויים בשווקים ואל מול התחרות עשויים וחייבים להשתנות. מי שלא משנה ומעדכן את האסטרטגיה ומתאים אותה לשינויים התכופים בשווקים עשוי למצוא את עצמו מחוץ למשחק.

ניהול משברים על פי תרבויות המזרח

העולם העסקים המערבי החל משנות ה- 80 של המאה הקודמת, אימץ לעצמו "תורות" ופילוסופיות ניהול וחשיבה שהגיעו מהמזרח. מנכ"לים שחוו בשנות ה- 70 ושנות ה- 80 את פילוסופיות החיים של התרבות הסינית והתרבות ההודית, אימצו לעצמם דפוסי חשיבה שמקדשים זרימה, איזון והרמוניה גם בתקופות משבר וכאוס. הם אימצו את יתרונות הפנג-שוואי, אקפונקטורה, יוגה, טאי צ'י ועוד לא מעט תובנות ובעיקר ערכי חיים שהביאו אותם לחייהם ולאחר מכן אימצו אותם גם בעולמות העסקים והניהול. התוצאה שתרבות ההתמודדות עם מצבי משבר קיצוניים בתרבות הסינית וההודית אפקטיבית יותר מהתרבות המערבית.

איזון מידתיות וערכים

הם הצליחו להביא למערב חשיבה ותרבות עסקית חדשה המקדשת איזון מידתיות ובעיקר ערכים. מתברר כי האסטרטגיות ההודיות והסיניות לניהול משברים ולניהול עסקים בפרט צמח מתוך התרבות וכישורי החיים שאותם אימצו במזרח מההסתכלות בהרמוניה של הטבע שמסביבם. הם הצליחו לפתח ולשמר במשך אלפי שנים דפוסי התנהגות וחיים שמותאמים הרבה יותר טוב למצבי משבר. משברים בעולמות העסקיים והניהוליים ומשברים אישיים? כולנו נסכים, כי העולם שבו אנו חיים במאה ה- 21 הוא מאתגר לא צפוי וכאוטי במידה לא מעטה. היה נכון כי נאמץ כמה מהתובנות הניהוליות של התרבות מהמזרח הרחוק.

ניהול מקצועי ואסטרטגיה ארוכת טווח

כבר אמרו את זה בעבר הרחוק: מימרה יוונית אומרת כי אם כמנכ"ל או כבעלים של חברה אתה מחפש להגשים תוכניות קצרות מועד, תוכניות להשגה בטווח של שנה? היה נכון כי תזרע אורז. היה ואתם מבקשים להציג ולהשיג תוכניות ולבנות חברה או עסק לטווח הארוך? בשפה שלנו תוכנית ויעדים לטווח של 5-8-10 שנים קדימה, היה נכון כי תינטע עץ. אבל באם אתה כיזם, בעלים ומנכ"ל מבקש ליצור חברה או עסק לשנים ארוכות, עשרות רבות של שנים קדימה, ובעיקר מבקש להשאיר חותם בעולם ולהביא באמת לערך? היה מוכן ללמד להדריך ולהעצים את עובדיך ומנהליך. עובדים ומנהלים שחוו העצמה וזכו לאחריות וסמכות עשויים להיות חשובים מאד בתקופות משבר.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


שנו פרדיגמות – העולם מאתגר

מנגד, העולם המערבי בניגוד לתרבות המזרח. חסר סבלנות. מחפש את הכאן ועכשיו. מנכ"לים בעלים לקדנציות קצרות, דואגים לבונוס האישי שלהן וקופצים להזדמנות הבאה. כך לא פעם עסקים וארגונים נפגעים קשות ואף פעמים לא מצליחים לשרוד את התחרות הקשה. אני תמיד מנסה לאתגר הנהלות בעלים ומנכ"לים לעצור קמעה, ולהסתכל על המציאות דרך "משקפים חדשות" לשבור דפוסי חשיבה ופרדיגמות ישנות בכדי להיות מסוגלים יחד לראות מציאות עדכנית ובעיקר מצליחים לראות הכיצד יותר נכון לחבר את כולם אל המטרות החדשות? אל הראייה האסטרטגית העדכנית הכוללת?

בואו וניצור יחד את "אפקט הגל"

היה ונצליח להביא לכך באמצעות הדרכה פיתוח והעצמה דווקא בתקופות משבר יתברר לכולנו שיותר ויותר עובדים ומנהלים יתחברו לחזון ולערכים העדכניים של הארגון. הם בעיקר יזכו להזדמנות אמיתית להשפיע ולהביא לידי ביטוי את מלוא יכולתם וכישוריהם האישים והמקצועיים כך נצליח ליצור את "אפקט הגל". נצליח ליצור איזון בין "האני" עצמי של המנהל ואו העובד מול תנועה קדימה של הארגון בתקופת משבר לקראת עדכון האסטרטגיה העסקית והשיווקית.

תשקיעו בהדרכה העצמה ופיתוח ההון האנושי

המטרות שמניעות אותנו בתחום ההדרכה ושיפור מיומנויות ניהול ומנהיגות בקרב מנהלים ועובדים בכירים מתמקד תמיד ברצון לאתר את אותם "טריגרים" המפעילים את כל אחד מאיתנו וגורמים לנו להיות במיטבנו - להיות ב-"זון" אנו טרום כל שלב לבניית מערכי הדרכה או קורסים וסדנאות, מקדישים זמן לביצוע ראיונות עומק עם המשתתפים בכדי להצליח לאבחן את נקודות החוזק של המשתתפים ובו בזמן לאתר יחד את אותם התחומים שבהם היה מבקש להשתפר. מניח כי יחד  נצליח גם אצלך בארגון לאתר ולאמץ את  האסטרטגיות הנכונות לניהול עסקי בתקופות משבר

החזר השקעה גבוה במיוחד

המטרה בתהליך החשוב הזה למצוא את האלמנטים המחברים ולא המפרידים, תוך חיזוק העוצמות וצמצום החולשות של המנהלים והעובדים שייקחו חלק בתהליכי ההדרכה והעצמה. אנו מאד מתחברים לציטוט של טאו מתוך הספר המלחמה והשלום האומר: "הדרך שבה גנרל טוב מפעיל את חייליו היא על ידי איחוד דעותיהם וכוחם וכך הנועזים לא יכולים להתקדם לבד והחלשים לא יכולים לסגת לבד. כאשר הם דומים לסערה מפני שהם מבקיעים כל דבר, מתגברים על הכול, נעים כגוף אחד ואיש אינו יכול להביט או לעצור אותם "

זרמו עם המציאות – היו גמישים ופתוחים לשינוי

לסיכום אני מבקש לקבוע כי פעמים נכון לבחון לאמץ אסטרטגיות חדשות ועדכניות לניהול ובעיקר לניהול משברים. על פי חוכמת המזרח ותרבות הניהול במדינות דרום מזרח אסיה מתברר כי ניהול עסקי ככלל וניהול עסקי בתקופות משבר- פירושו לתת הזדמנות לארגון להיות עם התהליך, להתבונן, להקשיב, לפתח ערוצים למידע ורעיונות חדשים, לשחרר יצירתיות ולהניע את המערכת הרציונלית לכיוון של מודעות. זאת מבלי להיות במצב שבו אנו כבעלים וכמנכ"לים עושים מדיטציה ומצפים כי הדברים יסתדרו מעצמם.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


הרצון לחיות.. פעיל גם בעולם העסקי

האסטרטגיות לניהול משברים מהמזרח מתמקדות בהתמודדות משותפת של כל פרט בארגון בתהליכים. מדברות על טרנספורמציה מחשבתית של כל פרט ופרט תוך התכנסות והתמקדות ביצר החזק ביותר – יצר ההישרדות. נכון גם לטעון כי שינוי אסטרטגי בתקופות כאוס ומשבר יכול להיות רציף כחלק מתכנון אסטרטגי ופירושו פשוט "לעשות דברים בצורה אחרת ושונה" כמו למשל: דפוס התודעה למציאות החדשה של הארגון ושל הפרטים המרכיבים אותו. שינוי תהליכים ושיטות עבודה או אימוץ דפוסי עבודה חדשים המתאימים יותר למצב. למותר לציין כי כל שינוי עלול להראות לעיתים כגורם מפריע ולעיתים כגורם מקדם, תלוי בנקודת הראות של מקבל השינוי. במצבי משבר נכון וכדי לצמצם גישות שליליות והתנגדות.

ייעוץ אסטרטגי אפקטיבי בתקופות משבר

לסיכום, אנו ממליצים כי יהיה מאד חשוב לפעול בתקופות משבר וכאוס, לפי תהליך מובנה ויצירתי של פתרון בעיות ולפתח תוכנית פעולה תוך שיתוף פעיל של כל המעורבים בתהליך. בתקופות של משבר ושינויים בשווקים גם לחברות בינוניות וקטנות, לחברות משפחתיות ולעוסקים במקצועות חופשיים שלהם יותר מחמישה עובדים נכון להיעזר בייעוץ ארגוני יעיל ואפקטיבי. ייעוץ אסטרטגי המניע תהליכים של שינוי הבראה וצמיחה. יש לנו ידע וניסיון רב בניהול וליווי תהליכי הבראה ויציאה ממשברים. כחברה לייעוץ ארגוני ופיתוח עסקי, אנו עוסקים בהצלחה בתהליכי ייעוץ ארגוני, פיתוח עסקי והובלת תהליכי הבראה שינוי וצמיחה עסקית.

מאמינים ומקדשים עבודה תהליכית

כאלה העוסקים בייעוץ ארגוני והובלת תהליכי שינוי וצמיחה - אנו מאמינים בעבודה תהליכית. פחות מאמינים בקיצורי דרך ושימוש במנטרות וקסמים. כיועצים עסקיים המובילים תהליכי הבראה וצמיחה אנו פחות אוהבים את אלה שרק מסתפקים, במתן עצות, ונעלמים. אנו אוהבים לקחת אחריות על היישום של תוכניות ההבראה והשינוי בשטח. יהיה לנו העונג והכבוד כחברה לייעוץ ארגוני - להיות הגורם המקצועי שיחד איתכם נעצב מחדש את האסטרטגיה העסקית אל מול האתגרים בתום משבר הנוכחי, ומשברים עתידיים העשויים להגיע.

להתמודד עם המשבר ולהיערך נכון למשבר הבא?

כעוסקים בעולמות הניהול הייעוץ והעשייה תמיד הערכנו פחות את אלה שמתמקדים אך ורק במתן עצות ורעיונות לשיפור? כיועצים ארגוניים אנו מתמקדים בביצוע תהליכים המניעים שינוי, מתמודדים עם השפעות המשבר מתאימים את המערכות לשינויים הנדרשים ורק כך בעבודה צמודה עם המנכ"ל ההנהלה וכלל העובדים, אנו מבטיחים הצלחה בתהליכים. עברנו לא מעט משברים עסקיים לאורך השנים, ולפיכך כחברה לייעוץ ארגוני והובלת תהליכי שינוי וצמיחה – נשמח לבצע הליך מקצועי שבו נעצב מחדש את פניה של החברה או העסק שלכם על פי האתגרים החדשים שנוצרו לאור משבר הקורונה  משה גרימברג ישמח להיפגש ולהכיר. צורו קשר עם משה וצלצלו לתיאום פגישת הכרות ללא מחויבות 0544814332.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים