היה נכון כי נבחן מהי הדרך הנכונה יותר להגדיל את אושרם של מנהלים ועובדים? לאורך השנים האחרונות מחקים מתחומי הפסיכולוגיה, לימודי עבודה וניהול מראים שעובדים ומנהלים מאושרים יותר הם עובדים טובים יותר. הכיצד אנו כמנהלים גורמים לעובדים ולמנהלים שלנו להיות מאושרים יותר? המחקרים מראים כי עובדים מאושרים יותר הם עובדים טובים יותר שעומדים יותר ביעדים מאשר עובדים שאינם שבעי רצון.
כך למשל, עובדים מרוצים מסייעים לעמיתיהם ב-20% יותר מאשר ומנהלים ועובדים שאינם שבעי רצון, ועומדים ביעדים הכמותיים שהוצבו להם ביותר מ – 30% יותר מאשר מקביליהם הבלתי מרוצים. מהניסיון שצברנו לאורך השנים כיועצים ארגוניים ומובילי תהליכים לשינוי וצמיחה מצאנו כי נמצא קשר בין רמת שביעות הרצון של המנהלים והעובדים לבין בריאותם, בטיחות בעבודה, פריון עבודה, היעדרויות מהעבודה, רמת שירות לקוחות ורווחיות החברה. עובדים ומנהלים מרוצים משפיעים על שורת הרווח.
מה עושים עובדים ומנהלים למאושרים?
הכיצד ניתן לגרום לכך שעובדיך במשרד יהיו הכי מאושרים שאפשר? אתר החדשות "ביזנס אינסיידר" דיווח על דו"ח שערכה חברת משאבי האנוש גלובופורס אשר בו הוצגו מספר שיטות שבהן מומלץ למנהלים להשתמש כדי לגרום לעובדים להיות מאושרים יותר בעבודה. מהניסיון ארוך השנים שצברתי בעבודה מול הנהלות ומנהלים אני מבקש להוסיף עוד מספר הדגשים ונקודות נוספות.
לאמץ תרבות של מתן משוב בזמן אמת -
עובדים ומנהלים מרוצים ומאושרים זוכים לקבל משוב בזמן אמת. משוב הניתן כביקורת בונה הגורמת להם לבצע את התיקונים הנדרשים מבלי להיכנס לחרדות ואו לתסכול בגין אי עמידה במשימות וביעדים. מנהלים וחברות היודעות לעשות כן מצליחות למצות את הכישורים והכישרונות של מנהליהם ועובדיהם הרבה יותר טוב מהאחרים.
לבנות לעובדים ולמנהלים אופק תעסוקתי ארוך טווח -
חשוב ליצור תחושה של יציבות ובעיקר תחושה כי יש לחברה או לארגון מה להציע לעובדים ולמנהלים בהיבט של אופק תעסוקה ארוך שנים. היה נכון להציג כבר אחרי מספר חודשים לעובדים ומנהלים צעירים את השלבים הבאים בהתפתחותם המקצועית בארגון. הדבר חשוב ונותן ערך גדול לחיבור הרגשי והנפשי שלהם לארגון.
חשוב לתת למנהלים ולעובדים תחושת משמעות -
כעוסקים בייעוץ ארגוני ובהדרכה למנהלים ולעובדים ומהניסיון שצברנו לאורך השנים בעבודה מול חברות הנהלות ומנכ"לים מתברר ללא כל צל של ספק שאנשים ומנהלים רוצים להרגיש שהם חלק ממשהו גדול יותר. מתברר כי עבור עובדים ומנהלים רבים, משמעות יכולה להיות בסך הכל רצון להשתתף בהשגת מטרות החברה, ולהרגיש חבר מוערך בצוות המקבל החלטות. חשוב כי נפנים את המידע הבא: בחברות שבהן ניתנת לעובדים ולמנהלים תחושה של משמעות ויעדים בעבודתם, שיעור היעדרויות העובדים נמוך ב- 60%. זאת ועוד אחוזי הנטישה והנאמנות למקום העבודה יורדים ב-50%.
נכון כי נתאמץ להעניק לעובדים ולמנהלים הזדמנות להצליח ולהתפתח ברמה האישית -
התפתחות מקצועית וצמיחה אישית נמנים על הדרישות הנפוצות ביותר בקרב מחפשי עבודה בישראל ובהשוואה גם בקרב מחפשי העבודה בעולם המערבי. החוסר בדבר מהווה את אחד הגורמים המובילים לחוסר שביעות רצון של עובדים הוא תחושה של קיפאון ונתק מיעדי החברה, ואני מאשר זאת לאור הניסיון שצברנו לאורך השנים בעבודה מול הנהלות ומנהלים.
ראוי לעודד הכרת תודה ולא להתקמצן לתת מחמאות כשמגיע –
יותר מ- 70% - מהעובדים ומנהלים בארה"ב והדבר נכון גם בישראל, העידו כי הכרה מצד מנהליהם הייתה בעלת השפעה חיובית על רמת האושר שלהם בעבודה, לפי סקר שערכה גלובופורס. "מתן אפשרות לאנשים להביע הכרת תודה גם תורם באופן מדהים לבריאות, פריון העבודה ורמת הסיפוק בעבודה", נכתב בדו"ח.
גמישות רבה יותר וגיוון בנושאי הליבה של העשייה של מנהלים ועובדים-
"איזון ומידתיות" מילות המפתח שגורמות בחברות שבהן נרשם הזינוק החד ביותר ברמת הסיפוק של העובדים היו אלו שבין השאר הדגישו את הצורך באיזון בין עבודה לפנאי ולבית והמשפחה, נכתב בדו"ח. 80% מהעובדים העידו על עצמם כי היו מאושרים יותר לו הייתה גמישות רבה יותר באפשרויות העבודה שלהם, ומבין העובדים שכבר נהנים מגמישות בעבודה, 90% אמרו כי הדבר הקל עליהם את הנטל באיזון שבין עבודה לפנאי. יש לתת מחשבה ולבחון הכיצד ניתן לאמץ גמישות כזאת?
לטפח אמון ולבנות תרבות וערכים משותפים –
עובדים ומנהלים מבקשים מודל לחיקוי ולהערצה. הם יהיו מוכנים להשקיע הרבה יותר בעבור ארגון או מנהיג עסקי שעם הערכים שלו הם מזדהים. אמון יושרה ודוגמה אישית הם מפתחות חשובים להצלחה." אחד הגורמים שתורמים הכי הרבה לרמת שביעות הרצון של עובדים היא יצירת תרבות של אמון בתוך הארגון שלך. משמעות הדבר היא לא רק אמון של עובדים במנהיגותך, אלא גם בניית אמון בין העובדים לבין עצמם", נכתב בדו"ח. הגברת האמון יוצרת סביבת עבודה שמטפחת חברי צוות מאושרים, מסורים ופרודוקטיביים ובעיקר מונעת בזבוז אנרגיות במלחמות אגו ופוליטיקה אירגונית.
עובדים ומנהלים זכאים להערכה אמון ומילה טובה
לסיכום, ניהול איכותי ומקצועי מתמקד בהנעה והעצמה של אנשים ובהשגת מטרות ראויות עבור הארגון ועבור עובדיו ומנהליו. מנהלים מקצועיים בעלי בסיס איתן יהיו מסוגלים למלא תפקידי ניהול במרחב גדול של סגמנטים עסקיים. כעוסקים בייעוץ והדרכת מנהלים אנו מבקשים לקבוע כי מנהיגות היא המפתח, וכשאתה מסוגל להניע להנהיג אנשים להשיג מטרות משותפות באמצעות "לחיצה" על הכפתורים הנכונים, תדעו לעשות את זה בכל מקום ובכל סגמנט.
בדרך למטרות שלכם כמנכ"לים וכמנהלים בכירים זכרו תמיד כי יהיה לכם הרבה יותר קל להשיג את המטרות שלכם באמצעות עובדים ומנהלי דרגי הביניים שיהיו מאושרים ומסופקים. השתדלו להיות ממוקדים כאשר אתם כמנהלים בכירים מגיעים לצמתי החלטה אישיים ומקצועיים. הקפידו לא לאבד את האמון והערכה מצד הכפיפים שלכם. עליכם תמיד להיות מודעים למחיר הכבד שאתם עשויים לשלם על "עיגול פינות" בנושא. לא פעם המחיר כבד מידי. פגישת עבודה ראשונית ללא כל התחייבות עם משה גרימברג לבדיקת ההיתכנות לבניית אסטרטגיה מנצחת.