מהו המתכון הנכון להפוך ליזם מצליח? הכיצד תבנו את עצמכם כיזמים מצליחים? האם קיימת נוסחה "סודית" ליזמות ולחדשנות פורצת דרך? לפני מספר חודשים נחשפתי לראיון שנתן פיטר תיל, למוסף כלכליסט, שם פרס את משנתו. לדבריו החלק המרכזי בנוסחת ההצלחה שלו בעבור היזמים הבאים שישנו את העולם, מתמקדת במשפט הבא: "אל תחפשו להיות הכי טובים, חפשו להיות היחידים". היזמים הגדולים הבאים לא יחקו את ביל גייטס? אל הבעלים שהקימו את גוגל? או את צוקרברג שבנה את הרשת החברתית פייסבוק? היזמים הגדולים הבאים יתאפיינו ביכולתם למצוא מוצרים ושירותים שיביאו למהפכה וייצרו ערך. ערך ראשוני למשתמשים. לדבריו הדרך הנכונה מתחילה מהנחת אבן הפינה הראשונה ומהנחישות לשנות את העולם.

חפשו להימצא באוקיינוס הכחול

באמונתו מטיף פיטר תיל להפסיק להיות עבדים לתחרותיות המטורפת. להיות כאלה המשקיעים את האנרגיות במקומות נכונים. להביא לידי ביטוי את האני האישי שלנו, לבטא את הייחודיות של כל אחד מאיתנו מבלי להיות במרוץ המטורף אל מול האחרים. בדרך כלל ככל אנו מתחרים יותר – אנו מרווחים פחות, הן ברמה האישית וברמה התאגידית. הדבר מתקשר לצורך של תאגידים וחברות לברוח "מהאוקיאנוס האדום" וליצור לעצמם אוקיאנוסים כחולים, נקיים מהקזת דם לפחות בשלבים הראשונים. לדבריו השחרור מהצורך האובססיבי לתחרות – הוא המפתח החשוב ביותר להצלחה בתחום החדשנות והיזמות. חוסר תחרותיות משחרר את האדם להתמקד ביצירה נטו. מתברר כי רוב רובם של היזמים המצליחים סומנו בצעירותם כחריגים, כאאוטסיידרים, ככאלה שהלכו ברוב המקרים כנד הזרם. היה ואתם כאלה יש סיכוי גדול שתתאמצו הרבה יותר להצליח ולהשאיר חותם.

לחשוב מחוץ לקופסה

על פניו, יזמים בתחילת דרכם אמורים לבצע סריקת שוק ולחפש לעצמם את התשובה הבאה: היה והייתי רוצה להצליח כיזם? מהי החברה או השרות שתביא הכי הרבה ערך שאף אחד עדיין לא פיתח ובנה? היה ומתמקדים בשאלה הקריטית ומוצאים קצה חוט לנוע לשם – יש להקצות את מלוא האנרגיות ולמצות את התהליך עד הסוף. בהבנתי כיועץ ארגוני ומוביל תהליכי שינוי צמיחה וליווי חברות הזנק, המושג הכי מתאים ליזמים מתבטא בשאלה שאני תמיד שואל אתם בתחילת ההכרות שלנו: " האם אתה מוכן "להתאבד" על השגת המטרה או החלום שלך?

מניתוח ההצלחות במאתיים השנים האחרונות מתברר כי כל תאגיד מצליח שהיה או שקיים כיום מהווה "מונופול". לדברי תיל, הדרך הקצרה להגיע למעמד של מונופול – הוא פשוט ליצור משהו מדהים וחדש. משהו כמו גוגל, משהו כמו המקינטוש, ואחר כך האיפון, ועוד רבים אחרים. כוחו של מונופול נמדד ביכולתו לתת מוצר או שרות טוב שבא לשנות דרך ובו בזמן מביא ערכים ללקוחותיו לאורך זמן.

היו שונים צרו בידול – תובילו שוק

המלצה שלי לכאלה הנמצאים בתחילת המסע אל עבר השגת חלום היזמות ושרוצים לשנות עולם מתמקדת באמירה- "היו שונים". תחשבו בדיוק הפוך לדרך המחשבה המוכרת. תשימו את הפירמידה על הקודקוד ולא על בסיסה. תמיד תעדיפו להיות "משוגעים" להעז ולהסתכן ולא לחשוב על פי אותם פרדיגמות המוכרות. להיות טריוויאלי זהו המתכון לדריכה במקום. היה ואתם מחפשים לחקות את המתחרים דעו כי הסיכוי רב שתכשלו!

עדיף להיות משמידי ערך באמצעות הנעת תוכנית חדשנית אך לא מספיק טובה מאשר להתלבט על התוכנית הכי טובה במשך שנים ולא לעשות איתה כלום. היה ומודל החיקוי שלכם מהווים המונופולים הקיימים בשוק, אזי דעו כי אתם מנסים ליצור משהו לא מספיק חדשני! מכך הסיכוי כי תהפכו למונופולים קטן משמעותית. תיל מציין, כי נכון שלא תתמקדו בתחרות מול הגדולים. נכון כי תקדישו את כל הכוחות ליצירת משהו חדש. משהו אישי שלא קיים ואתו אתם עשויים להצליח.

אנשים זה כל הסיפור.

לסיכום היכולת שלכם להגדיל את הסיכוי להצליח בתחום היזמי מתמקד בבניה הראשונית הראויה של הצוות. צוות של אנשים מדיסציפלינות שונות בעלי התלהבות כשל ילדים סקרניים, הרואים בכל בעיה הזדמנות ולא קושי. צוות המתלהב מהאתגר שאין בנמצא פתרונות לבעיות שהציגו. הם חייבים להיות בעלי DNA המלא באופטימיות ובעלי גישה האומרת כי הם כבני אדם מאמינים שהעתיד יהיה הרבה יותר טוב היה ויצליחו לממש את החלום המשותף. פיטר תיל מאמין כי לטכנולוגיה חשיבות עליונה לפיתוח העתיד האנושי, היא המפתח של האנושות לעתיד וורוד ונוח יותר.

הדרך להמציא את העתיד מתבטא בהחלטה להתחיל לעבוד וליצור אותו. שוב אני מבקש לקבוע שהצעד הראשון הנכון הוא למקד את כל האנרגיות ולהימנע מבזבוז מיותר של משאבים בתחרות מול המונופולים או המתחרים. למקד את כל המאמצים בחשיבה מחוץ לקופסה – זאת התחלה טובה.