החלק השני של המאמר מתחיל עם אותו הפתיח. שוב אני מבקש לציין כי תוכנית עסקית ותוכנית שיווקית עדכניות הן סם החיים של כל ארגון המבקש להמשיך להיות רלוונטי והמבקש להגדיל פלח שוק על חשבון מתחרים. בתקופות שפע וצמיחה אבל בעיקר בתקופות משבר החשיבות הולכת וגוברת. חובה לעדכן את התוכנית השיווקית והתוכנית העסקית.  חברות ועסקים נדרשים להתאים את עצמן לשינויים המהירים בשווקים.

הם נדרשים לבצע עדכון מהיר הן לתוכנית השיווקית וזאת כפועל יוצא מהעדכון של התוכנית העסקית והאסטרטגיה הארגונית הבאה להציג תוכניות ותחזיות צמיחה לשנים הבאות. היה ותרצו אני ממליץ כי תקראו את המאמרים אחד אחרי השני, כך התמונה עשויה להתבהר. מצ"ב הלינק למאמר 1 הדן בדרך היותר נכונה לבצע עדכון לתוכנית השיווקית ולמיתוג בתקופות משבר.

מדוע נחוץ לעדכן תוכנית שיווקית במשבר?

שוב אני מבקש לקבוע כי תוכנית שיווק עדכנית היא אחד מהבסיסים הכי חשובים של כל חברה או עסק המבקשים לצלוח תקופות משבר ושינויים מהירים בשווקים. פעמים העדכון של התוכנית השיווקית קודמת לביצוע השינויים הנדרשים בתוכנית האסטרטגית ובתוכנית העסקית. האמת היא שיש משהו מנוכר מתנשא בשימוש "עדכון התוכנית השיווקית ועדכון הנראות והמיתוג בתקופות משבר". על פניו, נראה כי לכל אותם חברות ועסקים יש כבר לוגו, אתר אינטרנט, ניירות שבעבר הרחוק השקיעו בהם חשיבה עיצוב ולא מעט עבודה. אז מדוע הם זקוקים לשינוי? למתיחת פנים? לעדכון תוכניות?

חשיבותו של צוות ניהול השינוי

כחברות ועסקים פעילים, חובה עלינו  להוביל יחד תהליכים המתבססים על מידע וניתוח שוק ומתחרים כחלק ראשוני ומרכזי בתהליך העדכון של התוכנית השיווק טובה והקיימת שלכם. תוכנית מחייבת לקבל התאמות ושינויים בלבד. בתהליכים שאנו מובילים יש חשיבות רבה לבניית צוות חשיבה הכולל את המנכ"ל והבעלים יחד איתנו. הצוות יכלול איש מיתוג ומעצבים, ואנשי מקצוע מתחום כמוני מתחום הייעוץ העסקי, האסטרטגי והניהולי. אין בתחום עדכון התוכנית השיווקית והאסטרטגית אפשרות אחרת. אי אפשר להצליח בפורמט של קבלן חיצוני. למעורבות של ההנהלה הבעלים והמנכ"ל חשיבות עליונה להשגת המטרה.

שיווק בתקופות משבר?

אנו יודעים כי המטרה של כל תוכנית שיווק טובה? או המטרה בעדכון תוכנית שיווק הדורשת התאמה לשינויים ואו להתאימה לתקופות משבר לטפל בשני המקרים בתחומים בעיקריים הבאים: בתחילה, היא אמורה לשפר את היכולת ולבצע התאמה לתקשר בצורה יעילה וברורה עם הלקוחות הקיימים ועם לקוחות פוטנציאליים. מהצד השני, היא אמורה להיות ישימה ומותאמת ליכולות התפעול, הייצור, המכירה והלוגיסטיקה של הארגון ויכולותיו הכלכליות לעמוד בהן. לכן היה נכון כי נלמד לאתר את הדרך הכי נכונה לבצע עדכון לתוכנית השיווקית ולמיתוג בתקופות משבר?

הבידול שלנו לתהליכי עדכון אסטרטגיות

עדכון התוכנית השיווקית יחד עם עדכון הנראות ושיפור המיתוג חייבת להעניק ערך מדיד ואפקטיבי בקרב על המשך הצמיחה וגידול בפלחי השוק מול המתחרים. לא תמיד תוכניות "מדהימות" תוכניות "סופר חכמות" מסוגלות לתת מענה לצרכים. אנו מגיעים לתהליכים עם המון ניסיון בתחומי הייעוץ הארגוני, פיתוח עסקי, שיווק ומכירות ובעיקר בתחומי ניהול אמיתיים ורבי שנים בעסקים, זאת טרום הכניסה שלנו לעולמות הייעוץ העסקי. החיבור שלנו לעולם העיצוב, המיתוג והבידול מיצרים בעבורך ערך חשוב נוסף. לפיכך אנו ממליצים להתניע את התהליכים ביישום הדברים המודגשים מטה.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


מהו השלב הראשון?

השלב הראשון מתמקד בצורך לבצע הליך של MRI לחברה או לעסק. כשאנו מבקשים לבצע עדכונים בתוכנית השיווק, בתוכניות העסקיות ובעדכון הנראות והמיתוג בחברה או בעסק כשלך אנו מבצעים תהליך "מיפוי מצב קיים" שבבסיסו עוסק ברצון להבין מהן השאלות היותר נכונות שאנו צריכים לקבל עליהן מענה בכדי להתחיל בתהליכים. כאן אנו מבקשים להציג 3 מודלים מוכרים לאימוץ וביצוע בשטח. הצגנו אותם בחלק ה- 1 של המאמר, ואנו חוזרים ומציגים אותם שוב כאן.

הכיצד מבצעים עדכון ל -  SWOT

אין אחד העוסק בתחומי הניהול שאינו מכיר את המודל הנ"ל. ניתוח SWOT הינו כלי בסיסי לבנייה ולעדכון תוכנית שיווקית ותוכנית עסקית אסטרטגית. ראשי תיבות של התוכנית מציגים את הנושאים החשובים הבאים שבא לנתח: את החוזקות . Strengths . את האיומים - .Threats - את החולשות  .Weaknesses – לאתר את הזדמנויות -  .Opportunities

כידוע, מודל ה- SWOT הינו  אחד המודלים הכי מוכרים שמשמש לתכנון וניהול אסטרטגי וניהול שיווק ובעיקר בא לבחון את יכולות יכולת החברה, הארגון, או העסק המשפחתי לייצר יתרון תחרותי מהותי בסביבה שבה הוא מבקש לפועל. הכוונה לבחון האם יש לו יתרונות בשווקי המטרה שבחרתם לפעול? בתחום התעשייה? המסחר? ואו השירותים? ככלל השיטה מנתחת את הסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון המבקש לצמוח לאורך שנים.

SWOT לנראות ולבידול המיתוג שלך?

בתוך תהליכי עדכון התוכנית השיווקית וניתוח מצב קיים בהיבט של המיתוג הנראות והבידול, אנו משפרים את סיכויי החברה או העסק לשרוד ואף לעבור לתהליכי צמיחה מואצים. המודל נחלק לשני ממדי ניתוח: הממד החיצוני- מתבטא באמצעות ניתוח ההזדמנויות והאיומים החיצוניים של הארגון הכוללים: כוחות סביבת המאקרו - מודל PESTEL ופעילים בסביבת המיקרו מודל הכוחות התחרותיים או מודל חמשת הכוחות של פורטר. הממד הפנימי- מתבטא באמצעות ניתוח נקודות החוזק והחולשה הפנימיות של הארגון.

הדרך הנכונה לשימוש במודל PESTEL ובמודל של פורטר?

כבר בשלבי העדכון לתוכנית השיווקית והתאמת התוכנית העסקית לשינויים, אנו תמיד נעזרים במודלים מקצועיים מוכרים במודל PESTEL ובמודל של פורטר המעניקים לנו יחד אפשרות לבחון את אותן הנחות היסוד שהיו בבסיס הכנת התוכנית השיווקית הישנה ואף את התוכנית העסקית? בתהליכים שאנו מובילים, תמיד נשאף לשאול אותכם שוב פעם, מה הן נקודות החוזקה שלכם כיום? האם הן עברו שינוי? פעמים אנו מוצאים כי החוזקות שלכם דומות לחוזקות של המתחרים?

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


צרו בידול בכל מחיר

לשניכם יש מוצר או שירות איכותי, דומה במחיר, וזוכה לאותו מערך שירות ותמיכה. במצב זה עלינו יחד לבצע חקר מעמיק יותר בכדי לאתר ואו ליצור חוזקות מהותיות ומדידות בהשוואה למתחרים. להעצים חוזקות שבעבר לא זכו מספיק לחשיפה כמו למשל: יתרונות טכנולוגיים מיוחדים? למשל מוכנות לעדכוני גרסה ללא עלות? למשל מערכי שירות לקוחות טובים יותר? למשל מוצר ראו שירות המזוהה עם דור משתמשים צעיר ורענן?

הכיצד אנו מטפלים בחולשות שלנו?

כאן אנו נכנסים לפעולה ומובילים תהליכי "סיעור מוחות" ברמת הנהלה שבו אנו מבקשים לבחון ולנתח את כל "הפרות הקדושות" אין תובנות ואו מוסכמות שלא נבצע בהם ניתוח ואו בדיקת  MRI מעמיקה. זה הזמן שיחד נסכים להסיר את "המשקפיים הוורודות" מעיניכם? נסכים לאפסן את האגו מחוץ לחדרי הדיונים ולהציף בצורה פתוחה את כל הפחדים, רעיונות ואמיתות לגבי נקודות החולשה שלכם כעסק וכארגון.

סיעור מוחות

יחד נערוך רשימה מפורטת ככל האפשר של נקודות החולשה שעלו בתהליכי סיעור המוחות ובאמצעות ביצוע ה- MRI לעסק שלכם. בשלב הזה אני מבקש כי תנו לעצמכם חופש פעולה תציפו את כל הנושאים. אין בתהליך "סיעור המוחות" ביקורת, שיפוטיות ואו צורך להסביר לתרץ ואפילו ליפות את המציאות. ככל שנהיה פתוחים ואמיתיים ולא נרצה לעגל פינות כך ייטב בתהליכי העדכון של האסטרטגיה השיווקית, העסקית והשיפור שנבצע במיתוג ובנראות שלכם.

מול מי אתם מתחרים באמת?

זו שאלה פשוטה למדי: האם חלו שינויים בתמהיל וסוג המתחרים שאיתן התחלתם את הפעילות העסקית? האם חברות ועסקים מתחרים שצמחו יחד איתכם נעלמו מהשוק? ציינו בקצרה מה גרם להם להישחק ולהיעלם? היה נכון כי יחד נמפה את המתחרים הישירים שלכם נכון להיום. נמפה יחד את המתחרים שכמעט עושים את אותו הדבר? מעניקים כמעט את אותו השירות ואו המוצר? למשל היה ואתם בעלי משרד לייעוץ מס, אזי סביר להניח כי גם משרד קטן של רואה חשבון מעניק גם שירות של ייעוץ מס? היה נכון לייצר רשימה ארוכה בחלוקה לסגמנטים ולתת לכל סגמנט סקור שמציין את חשיבותו כמתחרה ישיר?

מה הייחודיות שלנו נכון להיום? מה גבולות הגזרה שאתם פועלים?

היה ואתם בית קפה שכונתי, הרי ברור כי הלקוחות הפוטנציאליים שלכם יגיעו משטח גאוגרפי נתון. מהשכונה, מהשכונות הקרובות ברדיוס של 1 ק"מ לכל היותר. וזאת באם בית בקפה השכונתי שלכם נמצא באזור שיש בו מספיק חניה? זהו משתנה חשוב ביותר כיום במרכזי הערים או השכונות להצלחה עסקית. יש חניה סיכוי גדול יותר להצלחה עסקית. סביר להניח כי אתם לא מאוימים על ידי רשתות בתי קפה בפריסה ארצית כי הן זקוקות לתא שטח גאוגרפי גדול הרבה יותר בכדי לשמור על רווחיות.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


מיקוד והתאמה כירורגית

לכן אנו מבקשים לקבוע כי תוכנית שיווק טובה היא תוכנית ספציפית וממוקדת לאופי העסק ואו החברה. אנו מחויבים להגיע למצב שבו אנו משתמשים בשפה מקצועית מדויקת עד כמה שיותר. אסור לנו להשתמש במילים, הרבה. גדול. וכאלה. אנו צריכים לשאוף לדייק? לדעת כמה זה הרבה? האם 10 זה הרבה? או מעט? לכן אנו מבינים עד כמה חשוב לדבר ולשפר תוכניות שיווק על בסיס מדדים כמותיים ובהתאמה כירורגית לעסק ואו לחברה שלך. לכן הדרך לבצע עדכון לתוכנית השיווקית ולמיתוג בתקופות משבר חייבת להביא לידי ביטוי פתרונות המותאמים לך כמנכ"ל או כבעלים.

מהו הבידול האמיתי שלכם? האם הוא נשחק? האם ניתן לייצר בידול חזק יותר?

מה עושה אותכם מיוחדים? זאת שאלת המפתח בתהליך של עדכון ואו כתיבה של תוכנית שיווק אפקטיבית. אנו מבקשים לזהות את הבידול האמיתי שלכם? לזהות מה מיוחד את החברה או העסק המשפחתי שלכם? מהם השירותים, המוצרים שאתם מציעים בניגוד לאחרים? או היה ויש לכם מתחרים באותם התחומים היה נכון כי נתעמק לזהות אותם ולקבוע מה למרות הדמיון שונה? בוודאות אני בטוח ומשוכנע כי תמצאו כי נמצא יחד הבדלים מהותיים ביניכם לבינם. היה ואחרי עבודת חקר מעמיקה לא ימצא שוני? אזי נצטרך לבצע תהליכי מיתוג ובידול בכדי ליצור את השונות. אין זה סוד כי בידול הוא עקרון המפתח בשיווק ומכירות. הוא העיקרון האחראי להצלחה עסקית לאורך זמן.

זיהו טרנדים ומגמות בשווקים שאתם פעילים?

פעמים יש להנהלות מנכ"לים ובעלי חברות תחושות "בטן" לגבי כיווני ההתפתחות של השוק בארץ ואף מצליחים לזהות שינויים ומגמות עולמיות. אנו כאנשי מקצוע מתחומי הייעוץ הארגוני, פיתוח עסקי והובלת תהליכי הבראה שינוי וצמיחה, מבקשים לא להסתמך אך ורק על תחושות "בטן" אנו מעדיפים לבצע מחקר שוק ומגמות באמצעות ניתוח של מאגרי מידע ואתרים מקצועיים בארץ ובעולם. מתברר כי שינויים בשווקים יכולים לנבוע מכמה וכמה סיבות שינויים טכנולוגיים, שינויים תרבותיים, רגשיים ואחרים. נושאים אלה מאד חשובים לביצוע הליך מקצועי וראוי  לבצע עדכון לתוכנית השיווקית ולמיתוג בתקופות משבר?

שינויים גיאו פוליטיים

פוליטיקה משפיעה על השווקים העסקיים. משפיעה על התחרות. דור צעיר נכנס לשווקים הבוגרים ומניע שינוי. שינויים במערכי הכוחות הגיאו פוליטיים יוצרים מהפכות. למשל המאבקים בין ארה"ב לסין בנושא הדור ה- 5 בעולם הסלולר, מאבקים על האפליקציה טיקטוק? דוגמאות נוספות כמו למשל: שינוי תרבות הצריכה? הפסקת תרבות האגירה? מעבר לקונים היום מה שאנו צריכים להיום? למשל בריחה ממותגי על לכיוון מותגים פחות מוכרים הנותנים תמורה גבוה יותר לכל שקל שאנו משלמים.

בנו יחסים צרכו מערכות רגשיות ארוכות טווח עם הלקוחות

חזון ערכים המתבססים על ערכי מותג שעשויים לייצר תחושות של אהבה, הערכה, סיפוק, ודאגה אמיתית עשויים להתברר כדברים היותר חשובים בבניית מותגים מנצחים. כיום במאה ה- 21 לא מספיק למכור מוצר טוב ואיכותי במחיר הנכון. הלקוחות מחפשים דברים נוספים להזדהות איתם. כסף לא תמיד מהווה את הפקטור המרכזי בקבלת ההחלטה לקניה.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


העניקו סט ערכים לשירות ואו למוצר שלכם

"ערכי מותג" חשובים מאד ולא פעם זקוקים לרענון והתאמה מול השוק והלקוחות. הנה דוגמאות לסט ערכים העשוי להתאים למגוון רחב של עסקים שמקפידים לשים את הלקוחות במקום הראשון – למשל מקצוענות כדרך חיים. אינטליגנציה רגשית ברמה ארגונית- הקשבה פעילה ואמפתיה. רצון לשתף בידע ובעיקר רצון לייצר אווירה של עדכנות, שמחה וכייף בתהליכים העסקיים.

לשרוד ללא עדכון התוכנית השיווקית והעסקית קשה במיוחד.

חברים יקרים, ניסיתי בשני החלקים של המאמר החשוב הזה לתת לכם חומר למחשבה לגבי הצורך והחשיבות לבצע עדכון לתוכנית השיווקית לתוכנית העסקית ולנראות ולמיתוג בתקופות של משבר ובתקופות של רגיעה. העולם משתנה. קהלי צרכנים חדשים וצעירים נכנסים לתמונה. יש ללמוד את השפה שלהם? ללמוד את התשוקות ואת האהבות שלהם. ללמוד מה עושים המתחרים לזהות טרנדים ובעיקר להבין כי התוכניות הבסיסיות שהיו נכונות לפני שנה שנתיים ויותר לא מספיק רלוונטיות.

הניעו שינוי. עדכנו את תוכניות השיווק

היה ועברתם בעיון על 2 החלקים של המאמר העוסק באיתור הדרך היותר נכונה לבצע עדכון לתוכנית השיווקית ולמיתוג בתקופות משבר? היה וקראתם בעיון את החלק ה-1 ואת החלק ה- 2 אנו בטוחים כי יש באפשרותכם להניע שינוי. לפחות 50% מהדרך עשיתם לבד! הנושא של איתור הדרך היותר נכונה לבצע עדכון לתוכנית השיווקית ולמיתוג בתקופות משבר מאד חשובה להמשך הצמיחה והשרידות שלך ושל כל חברה המבקשת להמשיך לצמוח.

 ניפגש בשלישי ב-1200? או בחמישי אחרי השעה 1600?

אתם מוזמנים לבקר באתר שלי. אתם מוזמנים לקבל ללא עלות ומחויבות "מפגש סיעור מוחות ראשוני" בו ננסה יחד לבחון האם הבשילו התנאים שתבצעו גם אתם עדכון לתוכנית השיווקית והעסקית בשילוב "מתיחת פנים" מיתוגית ועיצובית. בבלוג שלנו תוכלו למצוא מאות מאמרים ומדריכים בתחומי ניהול, הדרכה, פיתוח עסקי אסטרטגיות וניהול מכירות. מוזמנים לבקר אותי גם בלינקדאין ובעיקר מוזמנים ליצור איתי קשר ישיר באמצעות הנייד שלי 0544814332 או באמצעות המייל:  abc@nihul4u.co.il

 

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים