החזון הארגוני ה- organizational-vision הינו כלי מן המעלה הראשונה על מנת "לכוון" את פני הארגון קדימה – ולשמור את כיוון ההתפתחות של הארגון מדויק ונכון עבורו. חזון ארגוני ראוי משמש כמחט המצפן המכוונת תמיד לאותו הכיוון. ניסוח החזון הארגוני הינו תהליך חשוב ומדוקדק שבמהלכו מבטאים את החזון הארגוני בצורות שונות, לטווחי זמן שונים ולעובדים השונים בארגון. בעולם העסקים התחרותי של היום, לא מספיק רק להיות בעל מוצר או שירות טובים. חברות שרוצות להצליח לאורך זמן. צריכות לגבש חזון ארגוני ברור, תרבות ארגונית חזקה ומערכת ערכים מוגדרת. חזון, תרבות וערכים אלו משמשים כמפת דרכים עבור הארגון, ומסייעים לו לנווט את דרכו בסביבה עסקית דינמית ומשתנה.

ה- DNA של כל חברה עסקית מתבטא בתרבות הארגונית שלה

חזון ארגוני תרבות וערכים מהווים כיום את כרטיס הביקור של כל חברה ועסק ללא כל הבדל בגודל ובתחום העיסוק. חזון ותרבות ארגונית היא ה- DNA של החברה, ההנהלה והבעלים. לחזון ארגוני, תרבות וערכים ראויים יש השלכה מאד חשובה על ההתייחסות של הלקוחות הקיימים ואלה שבוחנים להצטרף? יש חשיבות בתחושת השייכות והנאמנות של עובדים ומנהלים, וביכולת להיות "אבן שואבת" לעובדים ומנהלים מצטיינים מבחוץ.

תרבות ארגונית חשובה לא פחות

חזון ארגוני טוב הוא כזה שיכול להצעיד את הארגון קדימה, לעורר מוטיבציה בכל עובדיו ולגרום להם לחוש שהם שותפים אמיתיים לדרך, כמו גם להצלחת הארגון, כשהוא עומד (והוא יעמוד!) באתגרים שלקח על עצמו לעמוד בהם. עוד על ניסוח ובחירה של חזון ארגוני, ומדוע תהליכים של אבחון ארגוני יכולים לסייע בהגדרת החזון הארגוני – ובניית תרבות ארגונית מנצחת לפניכם.

התועלות של חזון ערכים ותרבות ארגונית בעולם העסקי

שווה להבין כי כיום בעולם העסקים והניהול התחרותי לחזון, לערכים ולתרבות הארגונית שאתה כמנכ"ל וכבעלים מתווה, יש חשיבות רבה להמשך ההצלחות העסקיות. חזון ארגוני, תרבות וערכים יוצרת מערכת עקרונות התנהגותיים הן פנימה לתוך הארגון והן החוצה כלפי לקוחות וספקים. היה ונדרשת פעמים מעורבות חיצונית לביצוע תהליכי עדכון והתאמת החזון והערכים לשינויים בדפוסי השוק והלקוחות. התהליכים של עדכון חזון ארגוני, תרבות וערכים מועברים ומוטמעים תחילה בארגון פנימה ואחר כך מתקשרים זאת החוצה ללקוחות הפוטנציאליים, ללקוחות הקיימים לשותפים לדרך ולספקים השונים. בוא ונלמד כיצד עושים זאת נכון?

חיזוק תחושת שייכות והמוטיבציה

היה נכון כי תדעו חזון ערכים ומוסר מיצרים תרבות ארגונית ראויה, כזאת המצליחה להשפיע על הביצועים של עובדים ומנהלים. היא גורמת לחיזוק המוטיבציה והשייכות ובעיקר עובדים ומנהלים גאים להיות חלק מארגון עסקי חזוני, ערכי ומוסרי. כעוסקים בייעוץ ארגוני ליווי תהליכים וייעוץ אסטרטגי, שותפי היועצים ואני נקראים לסייע להנהלות ולמנכ"לים בתחומים המוגדרים כתחומים "רכים". בתחומים הקשורים יותר לצורך בשיפור התרבות הארגונית, בחזון, בערכים ובמוסר בעולמות העסקיים.

חזון ארגוני, תרבות וערכים בעולם העסקי

בואו ונעשה סדר במושגים השונים. בואו ונכיר את ההגדרות הפשוטות לכל מונח: נתחיל בהגדרה של מהו חזון ארגוני? בפשטות ובבהירות אני מבקש כי תכירו את ההגדרה האומרת כי:

חזון ארגוני מהו?

חזון ארגוני הוא הצהרה תמציתית המגדירה את המטרה העתידית של הארגון. הוא מתאר מה הארגון רוצה להשיג בטווח הארוך, ומה הוא שואף להיות. חזון ארגוני טוב צריך להיות מעורר השראה, מכוון ומובן לכל העובדים בארגון. הוא צריך להיות בר השגה, אך גם מאתגר מספיק כדי לגרום לעובדים לחוש גאווה ושייכות. חזון ארגוני משקף תמונה עתידית ואידיאלית שהבעלים, הנהלה והמנכ"ל מצליחים לתמצת במסגרת משפט 1 או 2 המבטא את שיא ההצלחות שאתם מבקשים להגיע והשיג. נכון כי משפט החזון יהיה עם מסר מלהיב וקליט שרבים יכולים להתחבר אליו. עליו לייצר תחושת שייכות וגאוות יחידה. בעיקר עליו להיות מוטמע בכל התהליכים הארגוניים ובתודעה של עובדים ומנהלים. פעמים יש לבצע עדכון לחזון הארגוני וכיוצא מכך לבצע התאמות בתרבות העסקית והארגונית גם כן.

מהי תרבות ארגונית?

תרבות ארגונית היא מערכת הערכים, הנורמות והאמונות המשותפות לכל העובדים בארגון. היא משפיעה על כל היבטי העבודה בארגון, החל מהאופן בו עובדים מתקשרים זה עם זה ועד לאופן בו הם מתייחסים ללקוחות. תרבות ארגונית חזקה יכולה להוביל לשיפור במוטיבציה של העובדים, ביעילות ובפרודוקטיביות. תרבות ארגונית נוצרת במקביל לחזון והוא מונח כולל המגדיר את הערכים, החשיבות, התמורה, האמונה, הנורמות והמנהגים הקיימים בארגונים. זאת על פי הגדרה תמציתית של ויקיפדיה. דעו כי לתרבות הארגונית יש לפחות 2 רבדים. הרובד הגלוי והמוכר על פי דברים חיצוניים מוחשיים ומוכרים כמו: סלוגנים, שפה פרסומית, סטוריטיילינג לבוש ועוד. הרובד הסמוי מהעין מתקיים על בסיס התשתיות הנורמטיביות והתנהגותיות של המנכ"ל וההנהלה בעבודתם השוטפת כמו למשל איכות תקשורת בין אישית, מתן ביקרות בדרכי נועם ויצירת סביבת עבודה תומכת ומעצימה.

חזון ראוי יוצר תרבות ארגונית מנצחת

אנו מבקשים לקבוע כי תרבות ארגונית ראויה ומותאמת לעולם העסקים והניהול המתבססת על חזון ממוקד וברור, חייבת להיות ספציפית מובנת וקלה לאימוץ. דעו כי התרבות הארגונית אחראית לכוונון היעדים והתאמתם למצבים משתנים. היא משפיעה ומנחה את המנהלים והעובדים לקבל החלטות נכונות יותר בשוטף. היה ובניתם תרבות ארגונית נכונה וראויה דעו כי על בסיסה מקבלים עובדים ומנהלים זהות ארגונית ותאגידית שממלאת אותם בגאווה. יוצרת בעבורם תחושה עמוקה של הזדהות מוטיבציה ובעיקר מחויבות לאמונות ולערכים המשותפים החשובים כל כך להמשך ההצלחות העסקיות.

ערכים בעולם העסקים והניהול

דעו כי מאד חשוב להגדיר ערכים בעולם הניהול והעסקים. לא מספיק להגדיר אותם. יש לפעול על פי הם. כיום ערכים עסקיים, ה-  Cure Values נדרשים ונחוצים להמשך ההצלחות העסקיות והניהוליות. אומרים שכסף מניע את העולם? כיום רבים יותר בעולם העסקי מבינים עד כמה חזון ערכים ותרבות ארגונית חשובים לא פחות. הם "הקמח והמים האחראיים להצלחת כל סוג של אפיה". דעו כי הערכים העסקיים והארגוניים משקפים את המכנה המשותף של כל חלקי הארגון. ערכי הליבה מייצגים את בעלי העסק, את ההנהלה הבכירה והמנכ"ל כמו גם את שאר המנהלים והעובדים. הי בטעות ניתן לחשוב כי המושג "ערכים" אינו ממוקד וברובו פחות מוחשי לעולם העסקי והניהולי? זאת טעות חמורה לחשוב כך. לערכים תרבות וחזון יש לכל אחד בנפרד ולכולם יחד יש יכולת מכריעה להשפיע על אסטרטגיות עסקיות מתחום השיווק? מתחום השירות ללקוחות? מתחום המכירות ובעיקר להשפיע על סביבת העבודה של כל אחד בארגון.

איך מנסחים חזון ארגוני – organizational-vision?

חזון ארגוני הוא הביטוי של הארגון כשהוא פועל באופן המיטבי. הוא מבטא את מטרות הארגון, הרציונל שמאחורי פעילותו והנעה המרכזית שלו, בצורה שתהיה ברורה לכולם – לבעלים, למנהלים, לעובדים, ללקוחות וללקוחות הפוטנציאליים. מהם המרכיבים המרכזיים בבניית חזון ארגוני טוב?

הנה כמה מאפיינים שחשוב שיהיו בחזון הארגוני שלכם:

  • החזון הארגוני מתאים לכל טווח הפעילות של הארגון – מיום ההקמה שלו ועד לעתיד הנראה לעין. הוא צריך להיות כללי, ברור, ומתאים לאסטרטגיית הפעילות של הארגון. לאורך השנים פעמים יש לבצע בו התאמות לאור שינויים וצמיחה.
  • החזון הארגוני נוטע מוטיבציה, מניע לפעולה, עבור עובדי ומנהלי הארגון – קל לאלה שלוקחים חלק בפעילות הארגון לראות עצמם חלק מהגשמת החזון. הם מרגישים עניין והזדהות עם החזון הארגוני. למשל, חזון כמו "המנהלים יקנו לעצמם וילה בקיסריה" לא יהיה חזון טוב עבור כל עובדי הארגון.
  • החזון הארגוני נראה ראלי ומתאים לעשייה הארגונית – חזון רחוק מדי עשוי להיות כזה "מפספס" את יכולת ההזדהות וההירתמות. חשוב שהחזון יהיה ישים, נגיש, אפשרי – רק כך הוא יעורר את הנפשות הפועלות להתחייב להשגתו.
  • חזון ארגוני נכון מהווה את הבסיס העיקרי לצמיחת תרבות ארגונית ובעיקר גם לצמיחה עסקית וניהולית ראויה ולערכים איכותיים.

אבחון ארגוני והגדרת חזון ארגוני

כיועצים ארגונים המניעים תהליכי שינוי וצמיחה אנו מבקשים לקבוע כי ל – organizational-vision תפקיד מפתח בשינוי תהליכים פנים ארגוניים לקראת התייעלות, מיקוד, ומיטוב פעילות הארגון. לכן, חשוב לערב איש מקצוע, כמו יועץ או מאבחן ארגוני, שיסייעו למקד את החזון הארגוני ולתמלל אותו בצורה היעילה ביותר. בתהליך מקצועי לא ארוך של אבחון ארגוני, נוכל להגדיר חזון שיתאים לארגון ולעובדיו, יעורר מוטיבציה בצוותים הפועלים וייקח את הארגון קדימה.

היתרונות של חזון ארגוני, תרבות וערכים בעולם תחרותי

  • שיפור המוטיבציה של העובדים: עובדים שמרגישים מחוברים לחזון, לתרבות ולערכים של הארגון נוטים להיות יותר מוטיבציוניים ומעורבים בעבודתם.
  • שיפור היעילות והפרודוקטיביות: תרבות ארגונית חזקה יכולה להוביל לשיפור בתקשורת, בשיתוף פעולה ובקבלת החלטות.
  • גיוס ושמירה על עובדים: חברות בעלות חזון, תרבות וערכים ברורים הן אטרקטיביות יותר עבור עובדים מוכשרים.
  • שיפור שביעות רצון הלקוחות: עובדים מרוצים נוטים לספק שירות טוב יותר ללקוחות.
  • חיזוק המותג: חזון, תרבות וערכים חזקים יכולים לחזק את המותג של הארגון ולשפר את תדמיתו.

כיצד לגבש או לעדכן חזון ארגוני, תרבות וערכים?

כיועצים ארגוניים שהתמודדו פעמים רבות עם צרכים לעדכון או בניה של חזון ערכים ותרבות ארגונית מנצחת, יש לנו כמה המלצות. דעו כי חזון ארגוני, תרבות וערכים הוא תהליך שצריך להיות מובל על ידי ההנהלה הבכירה של הארגון. הם יחד עם המנכ"ל ופורום המנהלים הבכיר חייבים לקדם את התהליך בשיתוף מנהלים ועובדים שייקחו חלק פעיל ומעורבות בתהליך.

כמה המלצות שניתן לבצע על מנת לגבש חזון ארגוני, תרבות וערכים:

  • הגדירו את המטרה של הארגון: מה אתם רוצים להשיג בטווח הארוך?
  • ערכו מחקר: ערכו מחקר על מנת להבין את הסביבה העסקית שבה פועל הארגון, ואת הצרכים של הלקוחות.
  • אספו משוב: אספו משוב מהעובדים, מהלקוחות וממשקיעים.
  • פתחו הצהרת חזון: בדקו באים היא זקוקה לשינוי? או כתבו הצהרת חזון שצריכה להיות תמציתית, מעוררת השראה וניתנת לזכירה.
  • הגדירו את הערכים שלכם: מה חשוב לכם כארגון? בדקו עם עצמכם מהי התרבות הארגונית שברצונכם להחיל בארגון?
  • פַתחו תוכנית פעולה: כיצד אתם מתכוונים ליישם את החזון, התרבות והערכים שלכם?
  • תקשרו את החזון, התרבות והערכים שלכם: חשוב שתעבירו את החזון, התרבות והערכים שלכם לכל העובדים בארגון

פנו אלינו לקבלת ייעוץ והדרכה מקצועיים

לסיכום, חזון ארגוני, תרבות וערכים הם גורמים חיוניים להצלחתן של חברות בעולם העסקים התחרותי של היום. על ידי גיבוש חזון, תרבות וערכים ברורים, וחיזוקם לאורך זמן, חברות יכולות לשפר את המוטיבציה של העובדים, את היעילות, את הפרודוקטיביות, את שביעות רצון הלקוחות ואת חיזוק המותג. אתם לא חייבים להתמודד לבד עם הדרישות הניהוליות המורכבות של מיפוי ואבחון ארגוני, והגדרת חזון שיגרום להזדהות מצד עובדים או לקוחות. פנו אלינו ל- Advance Business Consulting למשה גרימברג וקבלו ייעוץ, ליווי, תמיכה, וחשיבה מקצועית משותפת על עדכון ו/או בניית החזון הארגוני ה- organizational-vision שמתאים בדיוק לארגון שלכם. קבלו מתנה – מפגש סיעור מוחות בנושא.