יתרונות "החרדה הקיומית בהנהלה": מנהיגות, קור רוח וקבלת החלטות בזמן משבר
מנכ"ל והנהלה שאין להם "החרדה הקיומית" חיים לא פעם ב"עולם שכולו טוב". הם פועלים באזורי הנוחות, מדושנים מעונג והערכה עצמית מוגזמת, וחושבים כי העולם העסקי פרוס לרגליהם. מנהלים כאלה איבדו את הקשר הישיר אל העובדים, הלקוחות, השוק והמתחרים, והם חשופים יותר להיכשל בניהול המשבר הבא. אז מהו משבר עסקי? כיצד תזהו אותו בזמן?
אנו טוענים שחרדה ניהולית בריאה היא כלי עסקי חיובי וחיוני. להיות חרדים בעולם העסקי – זה טוב ורצוי! זו אינה פאניקה, אלא קשב מתמיד, צניעות והכרה בכך שאתה, כמנהל, לא יודע הכול. חרדה קיומית היא התודעה הניהולית המונעת ממשברים לצוץ.
"החרדה הקיומית": מדוע היעדר קור רוח וצניעות ניהולית יכולות לפספס סימני אזהרה?
משברים עסקיים מתחילים תמיד בנקודה אחת: הנהלה שאיבדה את המיקוד ואת הדרך. במקום להיות מודעים ומחוברים לשטח, הם מפתחים שורה של "מחלות מנהלים" שמשבשות את יכולתם לזהות סכנה.
היעדר החרדה הקיומית הוא המחלה הניהולית המסוכנת ביותר מכיוון שהוא מוביל לאובדן הקור רוח. להערכת חסר של האיומים ולשקיעה עמוקה באזורי הנוחות. מנהלים כאלה מאמינים שהם יודעים את כל התשובות לכל השאלות. הם בהדרגה מאבדים את הקשר עם המציאות העסקית הנוכחית.

היעדר החרדה מוביל לשלושה כשלים ניהוליים קריטיים:
- איבוד מודעות: התעלמות וחוסר מודעות לחשיבות של קיום תהליכים ניהוליים ותפעוליים תקינים.
- העדר בקרה: מחסור בתהליך של משוב, בקרה ופיקוח שוטפים על ביצועי הארגון.
- ניתוק תקשורתי: אי יצירת מערכות תקשורת פתוחות בארגון ומחוצה לו מול הלקוחות.
"עולם שכולו טוב": 4 מחלות מנהלים הממוטטות את הארגון מבפנים
המנכ"ל וההנהלה מפתחים מחלות אלו כאשר הם מתנתקים מהשטח ומפסיקים לחשוש מפני הכישלון:
- הערכה עצמית מוגזמת ("סינדרום אני יודע"): מנהל מדושן עונג, החושב שההצלחה הנוכחית מובטחת לנצח. במקום לחפש את הבעיות, הוא מחפש אישורים להצלחתו.
- התנתקות מהשטח: אובדן הקשר הישיר אל העובדים, המנהלים בדרגי הביניים והלקוחות. התוצאה: קבלת החלטות המבוססת על תפיסה מעוותת של המציאות.
- קיצורי דרך מסוכנים: התעלמות מכללים ונהלים לטובת "פתרון מהיר". הדבר בא לידי ביטוי בהיבט של בטיחות וגיהות, או כשלים באיכות ובטיב המוצרים.
- היעדר מודל לחיקוי: התנהלות לא ראויה ונכונה מול לקוחות, ספקים ועובדים. מנהלים אלה מציגים דוגמה רעה המעודדת תרבות של פוליטיקה ארגונית וקונפליקטים.
ההנהלות האלו הן למעשה ארגונים שמתעלמים מציוצים קטנים ברשתות? או תלונות שקטות של לקוחות? ומשאירים את עצמם חשופים למשבר הגדול הבא.
לא להירדם בשמירה: כיצד אובדן קשב לחדשנות ולמתחרים מוביל לכשל קיומי
חרדה קיומית היא מעל הכול קשב תחרותי. מנהלים שנחים על זרי דפנה מאבדים את הרגישות למה שקורה מחוץ לגבולות החברה. כשל זה הוא כשל אסטרטגי טהור, והוא גורם למשבר גדול עוד לפני שהמתחרים עקפו אותך בסיבוב.
איומי "הירדמות בשמירה" שיכולים להוביל למשבר:
- פיגור טכנולוגי: אי-השקעה בחדשנות ובעדכנות טכנולוגית. שהופכת את המוצר שלך ללא רלוונטי אל מול מתחרים זריזים שהשיקו שירות או טכנולוגיה חדשה ומשבשת.
- התעלמות מנתוני שוק: אי-קריאת תמונת המציאות העסקית הנוכחית. כולל שינוי מדיניות מקרו כלכלית ורגולציה ממשלתית, או מצב ביטחוני לא יציב ומלחמה.
- אובדן לקוח מרכזי: חוסר מעקב אחר שביעות רצון הלקוחות הגדולים והיומיומיים כאחד. כזה המוביל לאובדן הכנסה קריטית המטלטלת את הארגון כולו.
- ריגול תעשייתי והעתקות: חולשה בהגנה על זכויות יוצרים, זיופים או ריגול תעשייתי. שמקורו בחוסר תשומת לב של ההנהלה לביטחון המידע.
מנהל חרד קיומית מקיים באופן שוטף סריקת סביבה (Environmental Scanning) כדי לוודא שהוא לא נכשל בהיבט של החדשנות והעדכנות הטכנולוגית.
ניהול מבוסס מציאות: 3 עקרונות ה"חרדה הקיומית" לזיהוי כשלים ארגוניים
מנכ"לים והנהלות שאימצו מידה ראויה של "חרדה ניהולית" מצליחים לאתר את המשבר הבא הרבה לפני שהוא מכה. הם מנהלים באופן שוטף תהליכים מובנים לאיתור כשלים בארגון הטוב שלהם.
אלו 3 עקרונות שאתה חייב לאמץ:
- אימוץ "מוד חשיבה" של צניעות ניהולית: "אנחנו כמנהלים לא יודעים הכול. לא יודעים את כל התשובות לכל השאלות… והחוכמה הניהולית לא ניתנה רק לנו". החוכמה נמצאת גם אצל אחרים. עליך לאפשר למנהלים ולעובדים להעלות כשלים ללא חשש מביקורת.
- יצירת מנגנוני משוב ובקרה פתוחים: מחסור והעדר תהליך של משוב ובקרה ופיקוח הם מתכון לכשל. הקפד על קיום תהליכים ניהוליים ותפעוליים תקינים והטמעת מנגנוני בקרת איכות שאינם ניתנים לעקיפה.
- השקעה בהדרכה ופיתוח: חוסר השקעה בהדרכה ובקורסים לעובדים ומנהלים הוא כשל ביצועי שוטף שמעיד על שאננות. עובדים ומנהלים לא מקצועיים מספיק הם חוליה חלשה שתתמוטט תחת לחץ.
תפקידך כמנכ"ל וכראש הנהלה ובעל החברה הוא לאתר את החוליות החלשות ולטפל בהן.

מלחמות אגו ופוליטיקה ארגונית: כיצד כשלים אלה מובילים ישירות למשבר הבא?
כאשר אין חרדה קיומית בריאה, מתחילות "מלחמות אגו מיותרות". כאשר הנהלות מעדיפות פוליטיקה ארגונית על פני ביצועים. הארגון כולו משלם את המחיר, והאנרגיה הניהולית מתבזבזת לחינם על סכסוכים פנימיים.
דוגמאות למשברים הנובעים מ"מחלות מנהלים" אלו:
- כשל בהנהגה: שינויים ארגוניים היוצרים מאבקי אגו ופוליטיקה ארגונית הפוגעים בביצועים ומחלישים את שדרת הניהול.
- התנגדות לשינוי: מנהלים הנמצאים באזורי הנוחות יתנגדו לכל מהלך שמאיים על מעמדם, ובכך חוסמים את הבראה וצמיחה.
- התעלמות מאיגודי עובדים: התנהלות לא ראויה ונכונה מול עובדים או מנהלים בדרגי הביניים. עלולה להוביל לשביתות, הפגנות ואיומים ברמת איגודי העובדים וההסתדרות.
כל אלה יוצרים משברים עסקיים שפעמים טיפול לא נכון בהם עשוי להביא לקריסה, כיוון שהאמון הפנימי נשחק עוד לפני שהמשבר החיצוני הגיע.
מנהיגות במשבר: איך תהפוך חוסר ודאות לכוח מניע של הבראה וצמיחה?
החוכמה הניהולית לא ניתנה רק לך. מנהיגות אפקטיבית היא זו שמצליחה לרתום את אי-הוודאות של התקופה כדי לבצע שינוי. מודעות נכונה תבטיח שתצליח לאתר בזמן את החוליות החלשות ולהפוך את המשבר למנוף. אנו מתמחים בייעוץ ארגוני ופיתוח עסקי שמתמודד עם מתן פתרונות לחברות ועסקים במשבר.
כך מנהיג חרד קיומית מנצח:
- שקיפות עם גבולות: משה גרימברג ישמח לעדכנך בדרך היותר נכונה לבנות תרבות ארגונית ותקשורת פתוחה אצלך בארגון המעריכה חיפוש מתמיד של "החוליות החלשות".
- יוזמת פעולות לאיתור כשלים: התחילו כבר מהיום לאמץ דרך חיים ניהולית חדשה בעבורכם. ובעבור שאר שדרת המנהלים והעובדים ליזום פעולות לאיתור כשלים.
- היערכות לתרחישים קשים: איומים נוספים יכולים לנבוע מחולשה בתוצאות העסקיות. (מכירות נמוכות, הפסדים, איום בהשתלטות עוינת). מנהל מוכן הוא כזה שיש לו תוכנית לכל תרחיש.
- חשיבות הצניעות הניהולית: מחקרים מראים כי מנכ"לים המפגינים צניעות קוגניטיבית ("אני לא יודע הכול") מנהלים ארגונים עם רמות שקיפות גבוהות יותר, מה שמוביל לזיהוי מהיר יותר של כשלים פנימיים ולירידה בסיכון למשברים פתאומיים.
כמנהלים, מנכ"לים וכהנהלות, תפקידכם לאתר את הכשלים ולטפל בהם. שווה כי נכיר. אני מציע לך מפגש סיעור מוחות במתנה שיוקדש לדרכים הנכונות לבנות חרדה ניהולית יזומה שתמנע את המשבר העסקי הבא. צור קשר עכשיו!

