קשה להתווכח עם הצלחות. רבים בתעשייה ממש "שונאים" את תרבות הניהול והמנהיגות הבלתי מתפשרת של בזוס לאורך ה- 20 השנים האחרונות. התרבות הניהולית אותה מיישם ג'ף בזוס הפכה לשם דבר. למה אמזון –  היא אחת מהחברות המנוהלות הכי טוב בעולם? בעולם הניהולי והעסקי "דורסני וכוחני, מתברר לא תמיד רע" רבים סולדים אחרים מעריצים את התוצאות ואת השיטה. לאורך השנים אמזון הוציא לשוק מנהלים ומנכ"לים שקיבלו את יסודות הניהול מבית המדרש של בזוס. לטוב לרע - ושמה של אמזון נודע למרחקים בין היתר גם בגלל שמנכ"לים מצליחים רבים ברחבי העולם צמחו בחברה. מה סוד ההצלחה של תרבות הניהול באמזון?

E – Commerce

ג'ף בזוס. הוא היה הראשון שחשף והטביע עמוקות את עקרונות ה .E – commerce -  מה הם העקרונות שהובילו את ג'ף בזוס, ילד מחונן שהפך למנכ"ל פדנט ויוצא דופן עם חזון גרנדיוזי – להקים אתר שימכור הכל בכל העולם – וגם את הדרך הייחודית והשנויה במחלוקת שבה יישם את החזון שלו. האתר שהקים ב־1994 מביתו בסיאטל כדי למכור ספרים באמצעות האינטרנט, שעוד היה בחיתוליו, הוא היום מפלצת קמעונאית מקוונת שמזוהה עם חדשנות, הובלת שוק ולקוחות מרוצים שחוזרים פעם אחר פעם לבצע קניות. בימים האלה ממש עושה בזוס את צעדיו הראשונים "בארץ הקודש" נכון לדצמבר 2019 בהצלחה הרבה פחות גדולה מהמצופה.

ג'ף בזוס – כמנהל ומנהיג

רבים ממנהלי אמזון שצמחו בחברה והחליטו אחרי שנים לצאת לקריירה חדשה מחות לחברה – לקחו איתם את המטען הגנטי ואת סגנון הניהול שכולל עקרונות כמו "הלקוח תמיד במקום הראשון" ובעיקר את הנחישות "ודרישה אבסולוטית למחויבות ושעות עבודה ארוכות". כיום רבים מהם – בוגרי אמזון, מהווים יחידה ניהולית איכותית וממוקדת מטרה המפיצים את הבשורה הניהולית, העסקית ובעיקר את התרבות והמנהיגות של ג'ף בזוס ברחבי העולם. בחברות הזנק והן בחברות גדולות אחרות.

נדמה לי כי ניתן ללמוד רבות על התרבות הארגונית מהציטוטים הבאים: "אנחנו עוקבים אחר המתחרים שלנו, לומדים מהם, צופים בדברים שהם עושים למען לקוחותיהם - ואז מעתיקים אותם כמיטב יכולתנו." הציטוט השני בא לסמן עד כמה הנחישות וחוסר הפחד הביאו אותו להיות פורץ דרך למרות שנים של הפסדים: "אני יודע שאם הייתי נכשל לא הייתי מתחרט על כך, אבל אני יודע שאם לא הייתי עושה, זה היה הדבר היחיד שהייתי מתחרט עליו"

אמזון - חממה למנהלים

העולם הניהולי כל כמה שנים חוזר על אותם דפוסי התנהגות. בעבר, במשך עשרות שנים הייתה ג'נרל אלקטריק וג'ק וולש בית הגידול של מנהלי חברות בארה"ב. לפניה ה"גורואים" של הניהול צמחו ב- IBM או בחברות ובנקים כמו מורגן סטנלי, ואחרים. מנהלים שהתחנכו בשורות ג'נרל אלקטריק בימי הזוהר- חוו ולמדו ניהול ומנהיגות ועברו דרך תוכניות הניהול הקפדניות בתאגיד, המשיכו לצמוח ולקחת אחריות ניהולית על חברות ענק כמו הום דיפו ו-3M. במאה ה- 21 בעידן המגה חברות הרב עולמיות, הכיצד אמזון הפכה לחממה ולאחד מבתי הספר היותר טובים של מנכ"לים ויזמים?

אמצו תמיד מנטליות של סטארט-אפ

בסיס ההצלחה של אמזון טבוע במשפט הבא: לשמור תמיד על מנטליות הסטארט-אפ. לעודד מנהלים ועובדים לחדש כל הזמן ובעיקר לקרוא תגר על האופן שבו דברים נעשים בדרך כלל. הנתונים מראים כי מנהלים המתקדמים בדרגי הניהול משלבים לעתים קרובות בתפקידיהם החדשים דברים שלמדו במקומות קודמים. ככל שרמת המנטורים והמנהלים הטובים ובעיקר התרבות וסגנון הניהול של המנהלים הראשונים שהיו לנו – כך אנו כמנהלים בכירים יותר מאמצים ויוצרים סגנון ניהולי ייחודי המבוסס על העבר עם ההתאמות הנדרשות מעצם האופי האישי של כל אחד מאיתנו.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


אמזון מאופיינת ב- 14 עקרונות מנהיגות וניהול ובעיקר תהליכי עבודה וכאן ברצוני לציין את התמצית שבהם:

  • עובדים על פי נתונים ולא על פי תחושות

תהליכי קבלת החלטות מתקבלים על ידי ניתוח ואיסוף נתונים. לא על פי תחושות בטן. זמן התגובה וזמן קבלת ההחלטות חייב להיות מהיר. תיקונים והתאמות מבצעים תוך כדי תנועה.

  • ניהול רזה - תרבות ניהולית של בזוס

יכולת הניהול של צוותים לא תעלה על 6-8 אנשים. צוותי עבודה צריכים להיות קטנים באופן שיספיקו להם שתי פיצות לארוחת הערב.

  • אמזון לא לוקחת שבויים

אל תתנו אף פעם למתחרים לצמוח. הרסו אותם. או קנו אותם!

  • באמזון אוהבים פחות "קשקשת"

פגישות רבות מתחילות ב-30 דקות של שקט, שבהן כולם קוראים אותו מזכר של שישה עמודים. עובדים המציגים מוצרים חדשים יוצרים הודעות בדיוניות לעיתונות כדי למקד את היתרונות ללקוחות.

  • באמזון מאמינים בתקשורת ישירה

באמזון קידשו ומקדשים "תקשורת ישירה" פעמים הוטה וישירה מידי. פעמים כאשר לוקחים אותם לקיצוניות, היא עלולה להכביד על עובדים ומנהלים שלוקחים זאת באופן אישי מידי.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


  • בחברה משתמשים בתהליכי גיוס קבוצתיים

להוביל תהליכי גיוס עובדים ומנהלים באמצעות מפגשים רב משתתפים הכוללים מועמדים בקבוצה מול עובדים ומנהלים שאמורים לקלוט את המועמד/ת.

  • באמזון - תמיד חרדים

התרבות הניהולית והפילוסופיה באמזון אומרת: "כל עובד צריך להתייחס לכל יום בעבודה כאילו הוא היום הראשון שלו". בזוס, מפציר בעובדים לא להפסיק לחדש או להיות שאננים. בתמצית הוא מבקש לשמור שאמזון תמשיך לפעול תמיד כסטארט-אפ, גם אם היא כבר נושקת לשווי של כמעט  900 מיליארד דולר.

  • באמזון לא אוהבים מצגות

אין מצגות פאוור פויינט - חל איסור להעביר מצגות פאוור פוינט באמזון, ומקובל להתחיל פגישות בקריאה של מסמך בן שישה עמודים - טקטיקה שבזוס אימץ כדי להבטיח שמנהלים באמת מעבדים את ההצעה לפני שהם דנים בה ושואלים שאלות. בזוס היה הראשון נדמה לי שעצר את הסגידה "לעגל הזהב" לפאוור פויינט.

התרבות של אמזון לא תמיד מצליחה

בסופו של דבר, למרות ההצלחה המוכחת חייבים להבין כי, ניסיון לשכפל את התרבות של אמזון בכל מקום.. לא תמיד זה מתכון בטוח להצלחה. לא כל המנהלים והמנהלות שצמחו לאורך השנים באמזון ועזבו, מצליחים לקחת איתם את תרבות הניהול של אמזון למקום הניהולי הבא שלהם. בראד סטון, בספרו "חנות הכול" ג'ף בזוס ימשיך לעשות מה שהוא תמיד עושה", כותב סטון. "הוא ינוע מהר יותר, יעביד את העובדים שלו קשה יותר, יעשה הימורים נועזים יותר, וירדוף אחרי המצאות גדולות וקטנות, כדי שאמזון לא תהיה רק חנות הכל, אלא חברת הכל מכל כל".

וזו  "מתנה קטנה" שלי אליך!

אם מצאת כי קיימים תחומים שמעניינים אותך בתחום עיסוקיי, ויש לך צורך לייעוץ וחשיבה משותפת וראשונית, אשמח לעשות בפגישה מקצועית ומתוכננת מראש וזאת ללא כל התחייבות. קבע פגישה ואשמח שנכיר. נשמח לבחון יחד האם יש באפשרותנו להיות בעבורכם שותף להתלבטויות ולהוביל יחד איתכם תהליכי שינוי וצמיחה אישיים וארגוניים. צורו קשר ישיר עם משה גרימברג. abc@nihul4u.co.il או צלצלו ישירות לנייד: 054-4814332. מוזמנים לסייר ולהתרשם איכות העבודה שלנו לאורך השנים .https://www.nihul4u.co.il/success-stories/

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים