תקציר המנהלים החודש, סוף שנת 2013, עוסק ביכולתנו כמנהלים בכירים, להסתכל למציאות בעיניים מבלי לעטוף אותה בסממנים רבים מידי של הצלחה. אנו מאד מיומנים להסתכל דרך הזכוכית, אז אנו רואים אירועים מצבים ומצליחים לזהות סכנות והזדמנויות. באחריותנו כמנהלים וכבעלי עסקים וחברות לוודא כי הזכוכית נקיה כך שלא נאבד פרטים בדרך. הכשל מתחיל כאשר אנו כמנכ"לים וכמנהלים בכירים החלפנו את הזכוכית במראה. אז מתחילה התמונה להתעוות. אנו רואים את עצמנו בלבד. מניחים כי העולם מסביבנו דומה לבבואה שהמראה מראה לנו. היא מרמה אותנו. היא מראה את עצמנו נינוחים יותר מידי באזור הנוחות. אסור לנו להירדם בשמירה כמו נוקיה, וכמו לשם שינוי נוחי דנקנר! היה נכון כי תמיד תעדיפו זכוכית נקיה על פני מראה מהודרת.

מנהלים עם אינטגריטי

ערב השנה האזרחית החדשה, אני מבקש להעביר לעיונכם ציטוט של יו"ר אינטל, שבניגוד ליו"ר של חברת "נוקיה" מלפני שנתיים ויותר לא פוחד להגיד: "איבדנו את דרכנו, אני מתבייש". בנוקיה נרדמו בשמירה ומשלמים את המחיר. מנגד יו"ר אינטל, אנדי בריאנט אמר בשיחה עם אנליסטים, בחודש נובמבר 2013 אמר, שהחברה לא הצליחה לחדור אל שוק שבבי המובייל בצורה נרחבת משום שלא זיהתה את הפוטנציאל שלו. יו"ר אינטל הצר על כישלונות אינטל, אך אמר שהמנכ"ל החדש צפוי לשנות את פני הדברים. אני מבקש לשאול, כמה מאיתנו המנהלים מסוגלים לעמוד בזקיפות קומה מול ההנהלה ובעלי המניות ולהגיד כי הדרך שהלכנו הייתה שגויה? רק מנהלים עם אינטגריטי ואמונה ביכולתם המקצועית לבצע פניית פרסה מסוגלים לבוא ולהגיד את מה שיו"ר אינטל אמר.

החודש משפטי המופת העוסקים בנושא והשאירו בי חותם קשורים לתחום של איבוד היכולת לראות את המציאות נקייה מדעות קדומות ופרדיגמות. האם לא הגיע הזמן לבחון האם אנחנו כמנהלים בכירים וכבעלי עסקים וחברות עדיין מעדיפים לראות את השוק והמתחרים דרך זכוכית נקייה? או שנפלנו בפח של ההשתעבדות לבבואת המראה הנשקפת אלינו? הפתגם הראשון שמתחבר לנושא הינו של מרטין לותר קינג האומר כי " • רק בחשיכה ניתן לראות את הכוכבים". מרטין לותר קינג. היה והיינו מסתכלים בחשכה דרך מראה סביר להניח כי תמונת הכוכבים הייתה דלה, דלה מאד.

המשפט השני של וולטר ליפמן מסביר עד כמה חשובה היכולת של הגיוון, היכולת לראות הרבה יותר דברים מאשר את עצמנו והצלחותינו בלבד. המשפט של ליפמן מתחבר היטב לנשוא תקציר מנהלים זה בפרוס השנה האזרחית החדשה הבאה עלינו לטובה • "כאשר הכול חושבים באורח דומה – איש אינו חושב" וולטר ליפמן. נדמה כי אז הסכנה להפוך לנוקיה? או ללא מעט עסקים ומותגים שקרסו גדולה הרבה יותר. הם היו עסוקים בבואה של עצמם בלבד. נדמה לי כי משפטים אלה והמשכו של המאמר, מדגישים את המחיר הכבד שמנהלים ובעלי חברות ועסקים משלמים מההתמכרות לבהות בבואה המציגה עולם טוב ויפה מידי?

לא לכולם יש אומץ להוביל

"אינטל איבדה את דרכה, ואנחנו משלמים עכשיו את המחיר" , אמר אנדי בריאנט, יו"ר אינטל. בעקבות הדברים, המניה איבדה 5% מערכה  לדבריו, הבעיות של אינטל נובעות מחילופי ההנהלה והקושי לחדור בצורה משמעותית אל שוק שבבי המובייל. "כל הסימנים היו שם, אבל לא זיהנו את המגמה עד שהיה מאוחר מדי" אמר. בשנה האחרונה, לפי חברת המחקר גרטנר, מכירות המחשבים צנחו ב-13%, בעוד שמכירות הסמארטפונים צמחו ב-46%. "זה מאוד פשוט, מחשבים הולכים להיות קטנים. היינו באשליה שטאבלטים לא הולכים לתפוס, והיינו ממוקדים בשוק ה-PCהרווחי". הראל עילם, הביא את דבריו של היו"ר בכלכליסט מתאריך ה- 24 לנובמבר, ואני שמח לשתף אותכם במידע. יש לו ביצים גדולות ואמונה ביכולתו יחד עם המנכ"ל לבצע שינוי.

לפעמים צריך "ביצים גדולות"

"באופן אישי, אני מתבייש" הודה בריינט, אבל הביע אמול במנכ"ל החדש בריאן קרזניץ', אותו הגדיר כ"אדם שרואה את העולם כפי שהוא, לא כפי שאינטל רוצה שיהיה". הוא הוסיף כי כבר ניתן להרגיש חלק מהשינויים שקרזניץ' ביצע בחברה. בין השאר, לראשונה הוא שלח שבב חדש ליצור בחברה חיצונית, על מנת לזרז את זמן היציאה שלו לשוק – "סופיה", מעבד Atom שמיועד למכשירי מובייל מוזלים. הוא גם הוביל תהליכי ארגון מחדש בחברה וחנך את קווארק, סדרת שבבים חדשה בשם "קווארק": משפחה חדשה של מעבדים המיועדים למכשירי מחשוב לביש, ממשקפיים חכמים ועד לשבבים כה קטנים שניתן לשזור אותם בתוך בגדים. זאת הפעם הראשונה מאז 2008  שאינטל מכריזה על קטגוריה חדשה לחלוטין של מעבדים. אז, הכריזה החברה על סדרת מעבדי אטום, שיועדה במקור לנט בוקים וכיום – גם לטאבלטים וסמארטפונים.

שנה אזרחית טובה לכולנו

לבסוף כבכול שנה, אני מבקש לשלוח אישית לכל אחת ואחד ברכה מהלב לקראת השנה האזרחית החדשה. אנו צופים יחד אל עבר שנת 2014 שתהיה שנת צמיחה והתבססות עבור רבים מאיתנו. מי ייתן ותהיה זו ברמה האישית שנת בריאות אושר ואחווה לכולנו ולכל עם ישראל. שיהיה לנו הכוח והעוז לבצע שינויים והתאמות עסקיות. לא להיות נינוחים באזורי הנוחות המוכרים לנו. להיות מסוגלים לזהות מגמות חדשות בשוק ולהיות בקדמת הטכנולוגיה ומוצרי השרות. העיקר לא להירדם בשמירה ולהיות תמיד קשובים לרחשי השוק והשינויים שהמתחרים הקטנים מובילים. Buen año   Dobry rok  Buon anno  Хороший год  Bonne année Iyi yıl   Gutes Jahr  良い年  즐거운 년  Ano bom  Гарний рік  好年السنة الجيدة. שנה אזרחית טובה ומוצלחת לכולנו!