בואו ונחזור על ההגדרה המרכזית והמוכרת ל-KPI (Key Performance Indicators). מדדי ה-KPI האסטרטגיים, מסייעים לחברות עסקיות ולארגונים למדוד את ההצלחה השוטפת שלהם. מדדי ביצוע מרכזיים בעולם הניהול והעסקים, מודדים את ההצלחה במימוש יעדים באסטרטגיה העסקית. וכן במימוש המטרות והיעדים באסטרטגיה השיווקית. מדדים אלו מודדים התקדמות אל עבר מטרות והשגת יעדים. אנו כיועצים עסקיים משתמשים רבות במדדים אלה. למידע בסיסי, ראו גם את ההגדרה בוויקיפדיה.
מדוע KPI הוא כלי ניהול רב חשיבות להצלחה עסקית?
מדדי KPI מספקים להנהלות, למנכ"לים וכן למנהלים בדרגות הביניים בארגונים כלים לעקוב מקרוב אחר ההתקדמות והיישום של היעדים והמטרות. מנגד, המדדים מאפשרים להיות מסוגלים לבצע תיקונים ולקבל החלטות יותר נכונות. בתהליכי הייעוץ הארגוני שאני מוביל מול הנהלות, מנכ"לים ועסקים, יש לנושא השימוש בממדי ביצוע והצלחה חשיבות רבה.
מדדים אלו חייבים להיות ריאליים, מובנים ומדידים. באחריותם להעניק להנהלה ולמנהלים מפה מפורטת. מפה זו מציגה את המסלול ואת היעדים שיש לכבוש בדרך. מדובר במדדים ערכיים המציינים את איכות הביצועים של החברה מול התוכנית והיעדים להשגה.
חובה: התאמת מדדי ההצלחה לפעילות העסקית
חובה להתאים את מדדי ההצלחה, את ה-KPI, לעולמות התוכן של החברה. לא נכון לאמץ מדדי הצלחה מחברות אחרות. לדוגמה, חברה לייצור כיורים, מדדי ההצלחה שלהם שונים מהותית מחברת שיווק או מחברה שמתמקדת בבניית אתרים.
המלצות לבחירת KPI: כיועצים ארגוניים, אנו תמיד ממליצים לבחון בקפידה אם מדדי ההצלחה מסוגלים באמת להציג ולמדוד את המטרות. אין אפשרות לבצע פורמט של "העתק הדבק". לכן, יש להיעזר באנשי מקצוע המומחים בקביעת מדדי הצלחה. מדדי KPI מהווים סמנים חשובים המראים התקדמות אל עבר המטרות. "אם אתה לא יכול למדוד את זה, אתה לא יכול לנהל את זה." - פיטר דרוקר.
שימוש נכון במדדי KPI בעולמות הניהול
תמיד המשפט הבא היה נכון: "אם אתה כמנכ"ל לא יודע לקבוע יעדים ראויים ולמדוד הצלחות, סביר מאד שהביצועים העסקיים שלך יהיו נמוכים". לכן, יצירת מדדי הצלחה KPI בעבור הפעילות העסקית חייבת להיות מסונכרנת ומותאמת למטרות וליעדים בתוכנית האסטרטגית.
מעקב ובקרה בגין מדדי ההצלחה יאפשרו לך לבצע התאמות ותיקונים בדרך להשגת היעדים. חשוב כי תפנימו שבחירה נכונה ומעקב צמוד אחרי מדדי ההצלחה יהיו קריטיים להצלחותיך.
השלב הבא: תוכנית עבודה עם KPI
ההמלצה שלנו: אמצו תוכנית עבודה הכוללת מפגשי הנהלה לבקרה ודיווח. למדו להשתמש במדדי ההצלחה כדי לשפר את יכולת קבלת החלטות בתהליך. נכון כי תיעזרו במומחים כדי לוודא שאתם מפיקים את המירב מהמשאבים.
ארבעת הבסיסים לבניית מדדי ביצוע מרכזיים KPI מתאימים (מודל פרטו)
- הגדירו נכון: הגדר בצורה מדידה את המטרות והיעדים להשגה.
- זהו את המדדים הנכונים: תהיה מסוגל לזהות ולקבוע את המדדים הנכונים למדידת ההצלחה של התהליך.
- אמץ את פרטו (80/20): אמץ את מודל הפרטו (80/20) כאן. בחר מספר לא גדול של מדדי הצלחה האחראיים ל-80% מהתוצאות.
- בנו מודל עבודה: בנה מודל המאפשר קבלת מידע עדכני וניתוח ביצועים תוך כדי תנועה. איכות הנתונים יאפשרו לך לקבל החלטות מושכלות יותר.
דוגמאות ממוקדות למדדי KPI
מדדי הצלחה - KPI מתאימים לכולם. ניתן להשתמש בהם כמעט בכל תחום:
- פיננסיים ורווחיות: מדדי ביצוע והצלחה בעולם הרווחיות והכנסות (שולי רווח, תזרים).
- שירות לקוחות ושביעות רצון: מדדי הצלחה KPI בתחום שביעות רצון הלקוחות ומדידת אחוזי נטישה. מדד ההמתנה למענה אנושי ואחוזי סגירת פניות מיטביים.
- מכירות (ליבה עסקית): מדד ביצוע KPI בתהליך מכירה (אחוז הסגירה, נפח ההזמנה הראשונה). מדד חשוב למדידה של כמות המכירות ללקוחות חדשים.
- שיווק ודיגיטל: מדדי הצלחה וביצוע KPI בגין כמות גולשים באתר, וכן בגין זמן שהייה באתר.
- משאבי אנוש: KPI למדידת רמת שביעות רצון עובדים ומנהלים בארגון. אחוזי נטישה של עובדים ומנהלים.
- נאמנות לקוחות: דע כי קיים KPI המודד כמות רכישות חוזרות מצד לקוחות קיימים (Retention Rate).
אנו מבקשים שוב לקבוע כי יש לתת לא מעט מחשבה בכדי לבחור נכון את מדדי ה -KPI הנכונים. למדו להשתמש בהם נכון. הם יבטיחו גם לכם ניהול יעיל יותר. יבטיחו שיפור ברווחיות ובמכירות .
השימוש במדדי הצלחה ב- KPI מתאימים לכולם
אני מבקש להודות לך באופן אישי כי הגעת עד לכאן. את/ה מתאפיין ברצון כן ללמידה ושיפור מיומנויות. מגיע לך הערכה רבה. הגיע הזמן לסכם את החשיבות של השימוש במדדי הצלחה בעולם הניהול והעסקים. בכל סוג וגודל של ארגון ומול כל תוכנית עסקית שיווקית או תוכנית אחרת, שימוש נכון במדדי ההצלחה מביאים לערך רב.
שימוש ובחירה נכונה של KPI נכונים יבטיחו גם לך להיות על המסלול הנכון? יבטיחו לך מידע בזמן אמת על הצורך לבצע תיקונים ושינויים בדרך להשגת המטרות. אשמח להציע גם לך לקבל ללא כל מחויבות מפגש סיעור מוחות במתנה שיוקדש לבחינת הנושא החשוב הזה של מדדי ביצוע מרכזיים גם אצלך בארגון.
צרו קשר ישירות:
- טלפון: 0544-814332 או 03-9032222
- מייל: abc@nihul4u.co.il