ברשותכם נדלג בשלב הזה על ההגדרות הכלליות ואנסה לתת לכם כאן ערך מוסף חשוב. כזה שעשוי לעזור לך כמנכ"ל או כבעלים של חברה להכיר קצת יותר מקרוב את המודלים המרכזיים שכל אסטרטגיה עסקית נסמכת על אחד או יותר מהם.
הכירו את 5 המודלים העיקריים שתמצאו בכל אסטרטגיה עסקית מקצועית ועדכנית:
- אסטרטגיה עסקית המתבססת על חיקוי – Me Too מוצר או שירות הדומה ברמתו למתחרים ללא כל מיתוג ובידול. פעמים זאת אסטרטגיה עסקית המיועדת בעבור חברות המבקשות למצוא יצרנים או ספקים בעבור פרייבט לייבל.
- חברות המאמצות אסטרטגיה עסקית שהיא מוטת מחיר – בעבור לקוחות שאין להם רצון לשלם פרמיה בעבור מותג שאיכות המוצר והעדכנות הטכנולוגית זהים גם אצל האחרים.
- חברות ועסקים שמבינים עד כמה חשוב ליצור בידול ומיתוג ולכן יבחרו באסטרטגיה עסקית מקדשת זאת. הם יפנו תמיד ללקוחות המבינים שבעבור מוצר או שירות טוב יותר שווה לשלם פרמיה. הם פונים לקהל לקוחות שמבינים שלמיתוג ולבידול יש ערכים מדידים כמו איכות, ביצועים טובים יותר, ובעיקר רמת שירות יוצאת מהכלל.
- אסטרטגיה עסקית הפונה לנישות. פונה ומחפשת תמיד להיות הראשונים "באוקיאנוסים הכחולים" שם התחרות פחות חריפה. חברות כאלה מונעות על פי ההבנה האומרת כי למיקוד יש המון כוח בעולם העסקים במאה ה- 21.
- אסטרטגיה עסקית הנוקטת במאמצי חדירה באמצעות מחירי היצף למוצרים ייחודיים וממותגים. זאת כחלק מתוכנית שיווקית לתקופה מוגבלת לחשיפת היתרונות של המוצר לקהל לקוחות חדש.
הגדרה פשוטה לאסטרטגיה עסקית עדכנית
בואו ולא נסתבך בהגדרות מפוצצות. נסכים כי אסטרטגיה עסקית מתבססת בתחילה על החזון של החברה. לאחר מכן היא כוללת סט תהליכים ופעולות שאמורות להעניק לחברה או לעסק כלים ויתרונות מוחשיים. כאלה שיאפשרו לבעלי החברה לממש את החזון. מטרה מרכזית נוספת מתמקדת ביצירת יתרונות ובידול באמצעות הצעת ערך ייחודית וגבוהה בשווקים תחרותיים המלאים בתחרות. בתהליכי עדכון או כתיבת אסטרטגיה עסקית - אנו מקפידים להוביל תהליכים בהם האסטרטגיה העסקית מצליחה ליצור בידול משמעותי מהמתחרים. אנו תמיד מבקשים להפוך את הלקוחות שלנו ללקוחות מגיבים ופרואקטיביים במקום להישאר במקום של המגיבים. חדשנות ויצירתיות הם פרקים חשובים בכל אסטרטגיה עסקית עדכנית כיום.
מה כוללת האסטרטגיה והתוכנית העסקית?
היה נכון כי תפנימו היטב את התובנה הבאה: אסטרטגיה עסקית היא התשתית הכי חשובה שבאמצעותה אנו בונים את התוכנית העסקית המפורטת. לכן חשיבותה קריטית להצלחה עסקית. התוכנית האסטרטגית ברמת המקרו תמיד תפתח עם החזון והערכים של החברה. יוצגו המטרות והיעדים המרכזיים להשגה. אסטרטגיה עסקית תכלול גם לוחות זמנים, תיאור ליין המוצרים או השירותים וניתוח שוק ולקוחות. פרקים נוספים יכללו את הדברים הבאים: ניתוח ומיפוי מתחרים, תוכנית שיווקית, תוכנית חדירה והפצה, מקורות ושימושים שיוצג בפרק הפיננסי. ניתוח SWOT של חוזקות חולשות המתייחס למרכיבים בתוך הארגון ומחוצה לו בשני המצבים.
מדוע עדכון או בניית אסטרטגיה עסקית חשובים להמשך הצמיחה
אני מניח כי לא תופתעו מהציטוטים הבאים אותם אספתי בחודשים האחרונים מפגישות עם בעלי חברות ומנכ"לים שביקשו להבין מה צריך לעשות בכדי לחזור למצב של צמיחה. בשיחה עלה הצורך שנכון לבדוק היתכנות והגיון לעדכון האסטרטגיה העסקית כתוצאה מהשינויים והתחרות בשווקים. רבים מהם השתמשו במשפטים הבאים:
- “משה אני עסוק בהישרדות, אין לי זמן כוח נפשי ויכולת להיכנס לתהליך של עדכון האסטרטגיה העסקית”
- בפגישות עם יזמים הנמצאים בדיוק בתחילת התהליך הקשה של מימוש החלום. הם לא השקיעו מספיק מאמץ לכתוב אסטרטגיה עסקית מקצועית ומלאה הם אומרים: "כרגע יותר חשוב לי לגייס משקיע.. למכור יותר ולהכניס כסף לחברה מאשר לעצור ולכתוב אסטרטגיה עסקית חדשה”.
- יזמים צעירים או מנהלים בגילאי ה- 30-40 שהבינו שאין הם רוצים להמשיך כשכירים והחליטו להקים חברה או מיזם עסקי בתחילת דרכם אומרים לי" משה אין לי זמן לנשום, אני כמעט לא רואה את הילדים והמשפחה.. מתי בלו"ז המטורף אצליח להקצות זמן ומחשבה לכתיבה והכנה של אסטרטגיה עסקית"?
ניהול באמצעות "כיבוי שרפות" אינו תחליף לאסטרטגיה עסקית
לא מעט חברות ועסקים כמו גם מנהלים בדרגות השונות מעדיפים לנהל משימות ותהליכים על פי מודל המקובל אצל הכבאים. אצלם עם קבלת קריאה על שרפה הם עוזבים הכול ורצים לכבות אותה. זאת שיטת עבודה ראויה ומחייבת במציאות של העוסקים בהצלת נפשות וכיבוי אש. עולם הניהול אינו כך. מנהלים מצטיינים מאופיין ביכולת שלהם לתעדף משימות ולהתמקד בפעולות החשובות קודם. הם מכירים היטב את חוק הפרטו האומר כי יש 20% מהפעולות שאחראיות ל- 80% מהתוצאות. המלצתי כי תימנעו מלאמץ שיטת ניהול המתבססת על “כיבוי שריפות”, על טיפול בשוטף ויצירת פעילות לטווח המיידי והקצר ללא חשיבה ותכנון לטווח הרחוק. דעו כי האסטרטגיה העסקית מציגה בעבורכם את הפעולות גבוהות התגמול שבהן יש להתמקד קודם.
אסטרטגיה העסקית בקרב חברות וותיקות ובקרב חברות הזנק
עדכון האסטרטגיה העסקית או כתיבה ובניה של אסטרטגיה עסקית לחברה או עסק בתהליך הקמה מחייבת השקעת משאבים, זמן וביצוע מחקרי שוק. אנו כיועצים עסקיים ממליצים כי העסק שאתה מבקש לייסד לא יפעל על פי מודל הפרי סטייל. עסק או חברה בהקמה חייבים להתנהל על פי אסטרטגיה עסקית סדורה. לאחריה נבנתה תוכנית עסקית אופרטיבית המגדירה את הפעולות הנדרשות להשגת היעדים של האסטרטגיה העסקית. קחו בחשבון שלא הייתם רוצים להיות במקום בו העסק שלכם מתנהל בשוטף ללא תכנון ותוכנית של אסטרטגיה עסקית עדכנית.
כתיבה או עדכון אסטרטגיה עסקית מחייבת התמקצעות
דעו כי לא נכון לסמוך על "המזל" או על תחושות בטן בכל מה שקשור בהשגת יעדים עסקיים. הדבר מאד דומה במצבים בהן חברות וותיקות מחויבות לבצע עדכון לתוכנית העסקית. בחברת הייעוץ העסקי Advanced Business Consulting אנו מובילים תהליכי ייעוץ עסקי וייעוץ אסטרטגי אשר מקדשים הבראה שינוי וחזרה לצמיחה. אין אנו מאמינים בקיצורי דרך ובקסמים. אחרי שלב מיפוי מצב קיים וביצוע ראיונות עומק וניתוח שוק ומתחרים נבנה יחד אתך תהליך עבודה הוליסטי. כזה שיעדכן בעבורך את האסטרטגיה הקיימת היה וצריך?
אסטרטגיה העסקית נכון להכין או לעדכן באמצעות יועצים עסקיים/יועצים אסטרטגיים
הנושא של כתיבה או עדכון אסטרטגיה עסקית קיימת מספיק חשוב ורב ערך שלא מומלץ לחסוך בתהליך. הבחירה ביועץ עסקי – יועץ אסטרטגי מוכר ובעל ניסיון חשובה להצלחה. אנו כיועצים עסקיים – יועצים אסטרטגיים לוקחים חלק בתהליך כבר משלב כיום "סיעור מוחות" ברמת הנהלה ובעלים. לאחר מכן נבצע מיפוי מצב קיים וניתוח שוק ומתחרים, כל זאת לפני התחלת עדכון האסטרטגיה העסקית הקיימת? או התחלה של כתיבת אסטרטגיה עסקית עדכנית למיזם עסקי שמבקש להצליח בשווקים התחרותיים כיום. התהליך ההוליסטי שאנו מובילים, נסמך על המידע שאוסף ועל נתונים כמותיים וסטטיסטיקות מקצועיות ועדכניות שניתן לבסס עליהם אסטרטגיה עסקית מקצועית. ההמלצה שלנו היא חד משמעית: "ללא אסטרטגיה עסקית טובה, או עדכון אסטרטגיה קיימת, נכון לא להמשיך בתהליכים. יש לצפות כי אי עדכון האסטרטגיה יביא להמשך השחיקה של חברות וותיקות".
עדכון תוכניות אסטרטגיות צורך השעה
חברים בואו ונחשוב יחד בהגיון? האם לא הגיע הזמן למצוא את הדרך לאתר יועץ אסטרטגי - יועץ עסקי המתאים לצרכים הארגוניים שלך ?כזה שמסוגל לקחת אחריות על עדכון האסטרטגיה העסקית היה ונדרש. דעו כי חלק הולך וגדל מקרב הלקוחות שלנו הנעזרים בנו בצורה קבועה, במסגרת שירותי מיקור חוץ לייעוץ עסקי. הם מבינים כי נכון לא לחכות למשבר העסקי ומחליטים להיעזר ביועצים אסטרטגיים מנוסים דווקא בתקופות שפע ורגיעה. זה הזמן הכי נכון והכי מומלץ לבדוק באם נכון גם אצלך לעדכן את האסטרטגיות השונות? היה וכן, אז תאמץ את ההחלטה שהם קיבלו - להיעזר בנו במסגרת ליווי ארוך טווח באמצעות מיקור חוץ המביא לערך רב לחברות ולעסקים בינוניים וקטנים.
מתי נפגשים? יום ג בשעה 1100? או ה אחרי השעה 1600?
אני משוכנע כי הנהלות בעלים ומנכ"לים מבינים עד כמה חשוב להיערך מפעם לפעם ולבחון את הצורך בעדכון האסטרטגיה העסקית? לא נכון ולא מומלץ לבצע זאת אחרי תחילת המשבר? בעלי חברות ועסקים כמו גם מנכ"לים מצטיינים, לא מחכים למשבר! בואו ונבחן יחד באם השירות של עדכון התוכניות האסטרטגיות יחד עם ייעוץ ארגוני ייעוץ עסקי – ייעוץ שיווקי עשוי להתאים גם לכם? בוא נקבע פגישת עבודה והיכרות ללא כל עלות ומחויבות אצלך בעסק. צלצל ישירות אלי: 0544-814332 או שלח מייל ישירות למשה גרימברג: abc@nihul4u.co.il