מתי אתם אמורים לפגוש את המושג אסטרטגיה עסקית? נדמה לי כי סביר שתפגשו אותו בשני צמתים מרכזיים. הראשון היה ויש לכם חברה פעילה שנמצאת כרגע בתהליך של משבר ואיבוד פלחי שוק למתחרים. השני עשוי להיות היה ואתם כיזמים מבקשים להשיק מיזם עסקי חדש? בשני המקרים אתם תפגשו אם המושג הניהולי והעסקי החשוב הזה ותצטרכו להתעמק ב – "אסטרטגיה עסקית – קווים לתהליך".
אסטרטגיה עסקית אינה תוכנית עסקית אופרטיבית
בואו ונכיר את ההבדלים בין אסטרטגיה עסקית לתוכנית עסקית מפורטת. אסטרטגיה עסקית עוסקת במקרו – עוסקת בתמונה הגדולה. תוכנית עסקית אופרטיבית ומפורטת עוסקת במיקרו. תכנית עסקית תמיד תכלול תהליכים הכוללים תקציב, לוחות זמנים, מדדי הצלחה, ומדדי בקרה. מנגד אסטרטגיה עסקית תמיד תהיה מבוססת על חזון ומחשבה לטווח ארוך. אסטרטגיה עסקית ראויה תמיד תבטא את התרבות ואת הערכים שהחברה פועלת על פיהם הן פנימה בארגון והן החוצה כלפי לקוחות וספקים. דעו כי בכדי לבנות אסטרטגיה עסקית מקצועית יש להיעזר הכלים שך תכנון אסטרטגי היודע לחזות ולצפות תהליכים ואף להעריך את תגובת השוק למהלכים עתידיים ונכון לציין גם את שרשרת התגובות העתידית של המתחרים והלקוחות.
מדוע אסטרטגיה עסקית חשובה והכרחית?
כיום אין חברה פעילה או מיזם עסקי שמבקש לפרוץ שיכול להצליח מבלי שיהיה לו אסטרטגיה עסקית מקצועית וממוקדת. היה ואתם מבקשים לדעת מדוע חשיבותה של אסטרטגיה עסקית גדול כל כך? או להבין מדוע אסטרטגיה עסקית עדכנית נחוצה ומה התרומה שלה לחזרה לצמיחה? הדרך הקלה בעבורי להסביר זאת מתחילה דווקא בשאלה הפוכה. מנהלים, בעלי חברות ועסקים מה היה קורה באם לא היה לכם אסטרטגיה עסקית כלל? האם החברה או העסק שלכם פעל ללא מיקוד ומטרות ויעדים להשגה? אני מניח כי התשובות לשאלות האלה הן שליליות. יש לכם תוכנית אסטרטגית בהיבט העסקי, בהיבט השיווקי, אולי לא הכי טובה ומעודכנת אבל בעבורכם היא הייתה ה-וויז שדאג לנווט אותכם ליעד. ללא כל אסטרטגיה עסקית אנו דומים לאותו בחור שיורה חץ.. ורץ עם המטרה למקום שהחץ נפל. במצבים כאלה ההצלחות הם לא בשליטתנו.
כיצד נכון להקטין את מרווח הטעות בבניית אסטרטגיה עסקית
לא לעולם חוסן גם בעולמות העסקיים. פעמים מתברר כי חברות שנעזרו אפילו במומחים חיצוניים שגו בתהליך הבנייה או העדכון של האסטרטגיה העסקית. תמונת המציאות הייתה שגויה. מחקרי השוק וניתוח הטרנדים העתידיים התבררו כפחות נכונים. זה יכול לקרות. זה קורה וזה בדיוק היתרון של תוכנית אסטרטגית מקצועית שמסוגלת לזהות טעויות ולבצע במהירות התאמות ושינויים בדרך להשגת היעדים. דמיינו כי האסטרטגיה היא מפת דרכים דינמית הכוללת: שוק, מתחרים, סכנות והזדמנויות. על אותה מפת דרכים, מסומנים היעדים להשגה. דמיינו כי התוכנית האסטרטגית שלכם היא "וויז לעסקים". דמיינו כי אתם מפספסים מחלף בדרך ליעד והוויז מתריע ומציע תיקון וחלופה. כך בדיוק אמורה לפעול האסטרטגיה העסקית. דעו כי כיום בעשור השלישי של המאה ה- 21 עולם העסקים והניהול מתמודד עם משברים תחרות גוברת ואי יציבות כדרך חיים.
בתכנון ובתהליכי חשיבה אסטרטגי היעזרו ביועצים חיצוניים
מנהלים הנהלות ובעלי חברות ועסקים מגיעים אחרי שנים של הצלחות למצב שבו הם פועלים וחושבים על פי "הטייס האוטומטי" הטוב שהביא אותם להצלחות הקיימות. הם מתחילים להיות שבויים בפרדיגמות, כבולים לפחדים ולמציאות העסקית המוכרת. פעמים לא מעטות הם בוחרים להתעלם משינויים ושחיקה. מתקשים להתמודד עם מצבים של "הזזת הגבינה". זה מסוכן בעולם עסקי תחרותי ומשברי. פעמים העומס והשגרה לא מאפשרת להם לעצור לקחת אוויר ואולי לתכנן מסלול מחדש. ברוב המקרים נכון להיעזר ביועץ עסקי – מנטור שמסוגל לעבוד מול מנכ"ל בעלים או הנהלה בפורמט אישי. בתהליכים נבצע יחד תהליכי חשיבה אסטרטגית שלאחריה נבצע עדכון באסטרטגיה העסקית והשיווקית.
אסטרטגיה עסקית פעמים עוסקת בניתוץ פרדיגמות וגבולות
המצליחנים בעולמות הניהול המנהיגות והעסקים היו כאלה שלא פחדו לפרוץ את גבולות הדמיון שלך עצמם ושל הגבולות העסקיים והניהוליים. אומרים כי כל דבר נוצר פעמיים: בתחילה בדמיון שלנו. אחר כך היה והדמיון שלנו היה מפורט לפרטי הפרטים בדרך כלל אפשר לממש את הרעיון גם בעולם האמיתי. יצא לי לפגוש וללוות מנכ"לים ובעלי חברות שהפסיקו להאמין כי ביכולתם לבצע את קפיצת המדרגה הבאה בעולם העסקי. לעבור מניהול חברה במחזור של 10 מיליון דולר לחברה במחזור של 30 מיליון דולר?
אל תפחדו מיעדים מאתגרים
הם מפחדים בכלל לחשוב על הסיטואציה הזאת. האמת שהפחד משתק, וגם נכון שיש לבצע קפיצת מדרגה בכל מה שקשור לפורמט הניהול. כאן אנו כיועצים עסקיים נכנסים לתמונה ודואגים להטמיע בארגון כי בעולם תחרותי תמיד נכון לחלום ולחשוב בגדול בלי לפחד. הרשו לעצמכם להציב יעדים אסטרטגיים מאתגרים שבהתחלה לא תאמינו שאפשר להשיגם.
אסטרטגיה עסקית לא מפחדת להתמודד עם קשיים? לחוות כישלונות?
אסטרטגיה עסקית רואה בכל קושי הזדמנות לצמיחה! צאו מאזור הנוחות היו אמיצים לזהות הזדמנויות ולהיות נכונים גם לחוות כישלונות. אומרים כי בדרך להצלחה אחת עוברים לא מעט כישלונות. אסטרטגיה עסקית מקצועית יודעת לקחת זאת בחשבון ולבצע לאורך הדרך תהליכי עדכון והתאמה למצבים משתנים. היכולת שלכם לראות תמיד את החצי הכוס המלאה מבטיחה ברוב המקרים כי תדעו לבנות אסטרטגיה עסקית גמישה היודעת להתמודד עם תחרות ומצבי מששבר.