לא לעולם חוסן. זאת מנטרה אותה אנו מנסים ללמד את הארגונים והמנהלים בתהליכי הייעוץ והליווי הארגוני שאנו מבצעים מול הנהלות מנהלים ומנכ"לים. באם זה קורה לענקי הרכב האמריקאים או לחברות היי טק כמו דיגיטל או בעבר כמו שקרה לנוקיה הפינית. תהליך ההתרסקות של הענק הפיני לקח 3 שנים כשבתקופה זו איבד למעלה מ- 50% מפלח השוק העולמי וכ- 75% מהשווי. נראה כי לאחרונה מנסה החברה להתמקד בנישה ייחודית ולחזור לשוק יצרני הניידים. הם מבינים כי לחזור למובילות בשוק רווי כמעט בלתי אפשרי. ניהול שינויים, הבראה וחזרה לצמיחה מהווים אבני בוחן להנהלות המבקשות לאמץ חדשנות כדרך חיים. הנהלות ומנכ"לים המבקשים לבחון תמיד באם השוק עדיין נמצא באותו המקום?

נוקיה נרדמה בשמירה

מישהו שם למעלה נרדם בשמירה. זאת אני אומר בפה מלא כיועץ ארגוני!! מישהו לא צפה את התמורות והמגמות החדשות בשוק ולא נערך נכון אל מול האיומים וההזדמנויות של השוק והמתחרים. נכון להיום שווי החברה הפינית נמוך משווי חברת טבע כאשר בשיאה נשקה החברה הפינית לסך של למעלה מ- 140 מיליארד דולר. כשאתם כמנהלים מדושנים מעונג ושמחים על היותכם המובילים בשוק, לא פעם תחושת השובע ותחושת "אזור הנוחות" גורמים לכולנו להירדם בשמירה.

כמו בכל חודש, משפטי המפתח - הציטוטים שהשאירו בי חותם קשורים לנושא ומחזקים את התובנה עד כמה חשוב תמיד להיות עם האצבע על הדופק. המשפט הראשון הוא של פיטר דרוקר האגדי האומר: • " הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד, היא להמציא אותו". פיטר דרוקר. המשפט השני של ג'ון צ'ארדי מתחבר ככפפה ליד לנושא תקציר מנהלים זה והוא מדהים לדפוס אישיותו של סטיב ג’ובס מנכ"ל אפל: • " האינטליגנציה מזהה את מה שקרה. הגאוניות מזהה את מה שיקרה "ג'ון צ'ארדי.

ענקי התעשייה לא פעם נופלים

בואו ונזכר בהיסטוריה. המנהלים בנוקיה לא הצליחו לזהות את האיומים. על פניו ההתדרדרות החלה כבר בשנת 2007 כשהציג מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס לעולם את הדגם הראשון של האייפון. מיד אחר כך יצאו לשוק מכשירי אנדרואיד מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל. גם ענקית התקשורת RIM לא נשארה חייבת והוציאה עוד דגמים חדשים ומתקדמים של הבלקברי. לנוכח האקטיביות של המתחרים, נותרה נוקיה מאחור. השינה הייתה ערבה להם. היה להם קשה לפרוץ את הפרדיגמות ולהתגונן.

נרדמו בשמירה

נוקיה למרבה צערה הפכה מיצרנית הסלולר המובילה בעולם ליצרנית של מכשירים זולים, המשווקים למדינות מתפתחות ולמשתמשים מאותגרים טכנולוגית. הם הפסיקו להיות המובילים בשוק. "הם הפסידו בשוק הסמארטפונים ורכשו לעצמם מוניטין של חלשלושים", מאבחן סבסטיאן סטבוביץ', אנליסט בחברת קפלר קפיטל מרקטס. אבל המציאות היא שנוקיה אכן מפגרת אחרת מתחריה בשוק מכשירי הטאץ' שעליו חברת אפל השתלטה לחלוטין. אנליסטים בתחום מסבירים שהפספוס של נוקיה לא היה רק בתחום הטכנולוגיה, אלא גם בתחום התכנים.

לא קראו את השוק נכון

כמנהל תחום ה- M קומרס באחת מחברות הסלולר המובילות, מתברר אז וכמו גם היום, כי הכסף העתידי בשוק של המפעילות והיצרנים של מכשירי הסלולר נמצא בעולמות התוכן. בעוד שאפל הוציאה לאחרונה את הגרסה הרביעית של מכשיר האייפון, ויצרה עבורו במקביל תשתית רחבה הכוללת 225 אלף אפליקציות שונות. יצרה ספריות שירים וספריות של ספרים שאותם ניתן לרכוש בחנות הווירטואלית iBook Store - הפינים גם כאן צעדו במקום. היה להם קשה לצאת "מהקופסה" שמקבעת אותם בתובנות שהיו נכונות לעבר.

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


לא ניתחו נכון מגמות ושינויים?

מתברר כי החולשה של נוקיה נובעת מהאנשים אשר אמורים להתמודד מול היצירתיות והחדשנות של מנהלי אפל, גוגל ואחרים. לאורך השנים בחברה הפינית קיבלו את הניהול ממנהלי כספים מוכשרים. הצד השיווקי והיצירתי שלהם בהשוואה לסטיב ג’ובס ואריק שמיטד מגוגל היה נמוך על פי כל קנה מידה. המנהלים של נוקיה נרדמו בשמירה. הם לא השכילו להגיב במהירות למגמות השוק.

היזהרו להירדם בשמירה- המחיר יקר

כמה סיפורים דומים אנו מכירים לאורך ההיסטוריה? מהעולם ומהארץ גם. לאן נעלמו מותגים כמו "דיגיטל" כמו "בורוז" כמו "פולורויד"? לחילופין בארץ מותגים ומוצרים שנעלמו מהעולם כמו "אתא" משקה הצעירים "קווינס" ורבים אחרים. מה אנו למדים וכיצד ניתן להימנע ממצב בו המותג או המוצר שלך עלול להיות לא רלוונטי בשוק תחרותי. רוצים לבדוק מה ניתן לעשות בכדי לחזק את האחיזה שלכם בשוק? לשמר את המובילות של החברה והמוצרים שלכם? רוצים לקבל מידע על הצלחות שהובלנו בחיזוק אסטרטגיה שיווקית מנצחת?

יוצרים שינוי מביאים ערך

בעולמות העסקיים ובתחומי התעשייה וההי טק ומול חברות הנהלות ומנהלים - אנו יוצרים פתרונות גדולים יותר לבעיות הגדולות שמוצגות לנו. רק כך אנו יוצרים תועלות מוחשיות וערך ללקוחות. ישנם רגעים בתוך תהליכי הייעוץ הארגוני, פיתוח עסקי והובלת תהליכי שינוי וצמיחה מול הנהלות ומנהלים בו אנו חייבים לגרום לכולם להבין כי אנו חייבים להכיר היטב את גודל הבעיות בכדי להיות מסוגלים להביא פתרונות אפקטיביים ויעילים יותר מהבעיות. שווה לבדוק היתכנות לעדכון אסטרטגיה עסקית ושיווקית גם אצלך? לקבלת מידע נוסף על ההיתכנות לבניית אסטרטגיה מנצחת. לפגישה ישירה עם משה גרימברג לחץ כאן