ההילה של חברות ייעוץ ענקיות, רב לאומיות הולכת ומתפוגגת. תופעה דומה מוכרת הן בישראל. רבות מהחברות הגדולות נתקלות בקשיים. רבות מחברות הייעוץ המובילות בעולם ובארץ, מתמודדות עם אותן הבעיות שהן אמורות ופותרות ללקוחות שלהן. כמו שכולנו מכירים הרבה יותר קל "להסתכל על הגיבנת של האחר". המשפט האומר "סנדלר הולך יחף" מתאימה גם לכאן. במהלך 2 העשורים האחרונים נעלמו מהשוק לא מעט פירמות גדולות. אחרות נאלצו להתמזג בכדי לשרוד. אחרות  יישמו את האסטרטגיה של צמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות של חברות קטנות ובעיקר כניסה לתחומים חדשים שבעבר נמנעו מלעסוק. שעת ייעוץ הפכה להיות מאד יקרה, בכדי לשרת את כל אותו "שואו אוף" שעולה לא מעט כסף. התהליכים של מגה חברות הייעוץ הן בעולם והן בארץ לא היו במסגרת האפשרויות של חברות בינוניות וקטנות.

ייעוץ אסטרטגי "בגובה העניים"

זאת ועוד העצות ההמלצות והאסטרטגיות המוצעות לא תמיד היו מועילות וברות יישום. פעמים הגאוותנות של היועצים בחברות הגדולות היו להם לרועץ. ומי לדעתכם שילם את המחיר? המנכ"ל החברה והעובדים שפעמים נחשפו למשבר עוד יותר גדול מהמשבר הראשוני שלגביו ביקשו לקבל ייעוץ. מגה חברות הייעוץ, איבדו במקצת את הילה שאפפה אותם. במדינות רבות בעולם, השוק הדומיננטי של מגה חברות הייעוץ האסטרטגי נמצא בקרב המגזרים הציבוריים- הממשלתיים ששם, שרים שהם בעלי אג'נדה פוליטית פעמים משתמשים בהילה ובמיתוג של חברות בינלאומית לשרת אינטרסים לא תמיד כלכליים. במסגרת עבודתי בעבר הרחוק כמנהל אגף תקשורת יחסי ציבור וכעוזר מנכ"ל נמל חיפה – ראיתי מקרוב הכיצד משתמשים ביועצים להניע תהליכים שהיו פחות טהורים והושפעו מאינטריגות פוליטיות.

להיות קטן.. פעמים זה יתרון גדול

הבנתי אז והבנתי עוד יותר אחרי עשרות תהליכי ייעוץ בחברות גדולות ובינוניות כי פעמים הערך של היועץ האסטרטגי הקטן – גדול הרבה יותר לחברה ולבעלים ולמנכ"ל מתרומת רוב חברות הייעוץ הרב לאומיות שגובות פי 3 או יותר בגין אותה עבודה ובאותה רמה של איכות. פירוש המילים "ייעוץ ארגוני"? או "יועץ אסטרטגי" בדרך כלל מכסה מנעד רחב של פעילויות המשיקות לתחומי הניהול השיווק והמנהיגות הן עסקית והן מנהיגות בתחומים רבים אחרים. תחומים של ייעוץ אסטרטגי ברמת מעצמות, ארה"ב כמשל המנסה במסגרת המדיניות התזזיתית של דונאלד טראפ להתמודד עם האתגרים של עצירת הענק הסיני בהיבטים של מכסי מגן ומיסוי? דרך מגה חברות טכנולוגיות המבקשות להיעזר ביועצים אסטרטגיים ואחרים שאמורים לנבא את הטרנדים הבאים בעולם הטכנולוגי.

ייעוץ אסטרטגי – חפשו ה- ROI גבוה ומהיר

חברות המבקשות מיועצים אסטרטגיים ויועצים מנוסים מתחומים, אחרים לבוא לקחת חלק בתהליכי חשיבה פורצי דרך המוגדרים ברמת ההנהלה כחשיבה יצירתית, שוברת פרדיגמות ומוסכמות שהחברה פועלת נכון לשנים האחרונות. לתהליכים האלה פעמים חברות דווקא בוחרות להיעזר ביועצים עצמאיים, מקצוענים בתחומם שזוכו לאמון ממגוון רחב של מערכות וחברות בתחום הפעילות של החברה. היתרונות של יועצי האסטרטגיה העצמאיים מתבטא הן בהוזלה משמעותית בעלויות והן ביכולתם להיות פרטנרים לחשיבה ולהתלבטות עם המנכ"ל וההנהלה ברמת אמון הנוצרת אך ורק בין גאלה המדברים את אותה השפה וחוו בעברם תהליכים ניהוליים ותהליכי משבר מורכבים שצלחו אותם. משברים ואירועים עסקיים וניהוליים מורכבים שלקחו בהם חלק  מעמדה של מקבלי החלטות ולא רק מעמדה של כאלה הנותנים ייעוץ.

מתמקדים בתוצאות – פחות במצגות.

בואו ונשאל את השאלה המרכזית והחשובה בנושא: כמה הנהלות או מנכ"לים אתם מכירים שמוכנים להודות שנכון כי יעזרו באנשי מקצוע לעדכון האסטרטגיה או לחילופין להוביל יחד איתם חשיבה בדבר איתור מנועי צמיחה ושווקים חדשים? רבים מהלקוחות חושבים שאין כל צורך להוציא את החשיבה והייעוץ האסטרטגי למיקור חוץ. לגורמים שעשויים להראות את הקושי שלהם להתמודד לבד עם האתגרים. לפיכך אנו לאורך השנים מתמקדים פחות בהנצחת האסטרטגיה ויותר מתמקדים בהשגת התוצאות שהיא אמורה להביא. ככלל אנו אוהבים בתהליכי הייעוץ האסטרטגי ובתהליכים הנוספים להתמקד "בכאן ועכשיו" להתמקד בהבאת ערכים מדידים. להתמקד בתוצאות.

משרתים מטרה – לא פרסונות

חפשו תמיד יועץ אסטרטגי שיש לו "עמוד שדרה מקצועי" הבא לבצע את עבודתו מבלי להיות מושפע ואו לקחת חלק במאבקי הכוח הפוליטיים בארגון. אחד כזה שיהיה מסוגל להדוף אינטריגות פנימיות וניסיונות הגעה למחוזות המשרתים "פרסונות" ולא יעדים עסקיים. חפשו את היועצים האסטרטגיים שמסוגלים לשקף מציאות ללא כחל וסרק. מסוגלים לעמוד בגבורה ולהגיד: "המלך עירום" ובעיקר מסוגל להוביל תהליכים ולא רק להישאר במסגרת הגורם המקצועי שרק נותן עצות.

התוכנית האסטרטגית זקוקה לרענון?

מקריאת הפוסט מעלה, אני מניח כי רמת ההתלבטות והחרדה ירדה במקצת. הגיע הזמן לחשוב ברצינות על עדכון האסטרטגיה שלכם, לאתר מנועי צמיחה חדשים, לעצור את השחיקה. בעיקר לחזור ולקחת הובלה תוך חיזוק את המותג ונאמנות הלקוחות. קחו יוזמה – קבעו פגישה ראשונה ללא עלות לבדיקת המוכנות שלך לקחת צעד קדימה ולהשקיע בעדכון התוכנית האסטרטגית. בוא ונחשוב יחד מה באמת הערך האמיתי, של ייעוץ אסטרטגי אפקטיבי? האם שווה מבחינתך להוציא כסף ומשאבים ניהוליים אחרים בכדי להניע תהליך משותף? שווה כי נבחן יחד חלופות וכדאיות.

בוא ונכניס נושא חשוב זה לסדר היום הניהולי שלך…

בואו נשוחח על כוס קפה. כעת, זהו המקום להציע לכם להתקשר ישירות למשה גרימברג 054-4814332 ולקבוע פגישת היכרות ראשונית – להזמנת מפגש היכרות לבחינת היתכנות להתחיל בתהליך של ייעוץ אסטרטגי ועסקי אצלך בארגון במסגרת ריטיינר של 4-8 חודשים או בפורמט של מיקור חוץ. פנו ישירות למייל של משה גרימברג- abc@nihul4u.ci.il  כתבו בכמה מילים מה אתם מצפים מתהליך משותף הבא לעדכן את התוכנית האסטרטגית אצלך. בוא ונקבע פגישה ראשונית להיכרות וללא כל עלות.