כל מנהל בכל תחום ותחום, מנהל קטן, מנכ"ל או אפילו כל אדם מהישוב פועל ברוב הזמן תחת המוד של "טייס אוטומטי". אנו נוטים לפעול על פי אותם הדפוסים, על פי אותם ההרגלים פעם אחר פעם. כולנו מאמצים "פרדיגמות" אשר אחראיות על ההישגים שלנו, כל אחד בתומו, כל אחד במבגרת תפקידיו. כולם בתהליך מגיעים למצב שבו אנו מפסיקים לראות נכונה את תמונת המציאות. כולנו בשלב זה או אחר הן ברמה האישית וכנ"ל לגבי חברות ועסקים נכנסים למצב של "עיוורון חלקי" בעולמות העסקיים שטחי "העיוורון החלקי" הולכים וגדלים מפסיקים לחוש את השוק ואת הלקוחות, שמחים ונהנים באזורי הנוחות המוכרים עד שמתעוררים מאוחר מידי. השוק השתנה. הלקוחות הולכים ונוטשים, וכמו בסיפור של הצפרדע וסיר המים החמים על האש – פעמים מתעוררים מאוחר מידי.
המנכ"ל היודע הכול?
חברות עסקיות מנסות להימנע ממצב זה ולפיכך מחליטות להיעזר עוד לפני המצבים המשבר, ביועצים אסטרטגיים שידאגו להקטין עד למינימום את שטחי "העיוורון העסקי". ייעוץ אסטרטגי תהליכי מתאים לכל גודל חברה או עסק המנוהלים על ידי הנהלה ומנכ"ל שפתוחים להבין שמאד חשוב להיעזר במומחים שמביאים ראייה חדשה נקייה מדעות קדומות כחלק מהיערכות עסקית וניהולית עדכנית המבקשת להקטין עד למינימום את ההתמודדות עם המשברים והאתגרים בשוק המטרה שלהם. אני רואה את תפקידי בתחום הייעוץ האסטרטגי כגורם המקצועי הזוכה לאמון ההנהלה והמנכ"ל ככזה שיכול וצריך "לשבור דפוסי חשיבה ולהפוך כל אבן נדרשת" בכדי להביא לשולחן ההנהלה תמונה עדכנית ואמיתית של השוק והעולמות העסקיים שהחברה פועלת בחלק הראשון של התהליכים. בחלק השני והחשוב לא פחות להיות מסוגל להניע חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה ברמת הנהלה ומנכ"ל כחלק מבניית והתאמת האסטרטגיה העסקית העדכנית
עדכון התוכנית האסטרטגית – כדרך חיים
כשאלתי לא מעט חברים בתפקידי יו"ר ומנכ"ליות לגבי ההגדרה שהם היו נותנים למושג "ייעוץ אסטרטגי" הרי רובם ככולם אמרו את הדבר הבא: "ייעוץ אסטרטגי או בשם יותר מיושם, ייעוץ עסקי הוא משאב שחברות ומנהלים משתמשים בו בכדי להגדיל את הסיכוי למימוש החזון והיעדים העסקיים של החברה, תוך הרחבת היתרונות התחרותיים מול המתחרים בשוק. כלומר ליצור ולחזק את הבידול והמיתוג ובעיקר לאתר נישות חדשות לצמיחה עתידית". חשוב כי נדע שהמושג ייעוץ אסטרטגי, קיים כבר למעלה מ- 200 שנה וראשיתו באנגליה בתחילת המהפכה התעשייתית.
יעוץ אסטרטגי בנושא מיזוגים ורכישות
לארץ הגיע טיפין טיפין ותחילת החדירה היותר מסיבית זוהתה בסוף שנות ה- 80 של המאה הקודמת. אז חברות ועסקים היו מכינים תוכנית אסטרטגית ראשית ולאורה היו פועלים 5 או 10 שנים כמעט מבלי לשנות. בשנים האחרונות השינויים בשוק והתחרות הקשה, גורמת לחברות הנהלות ומנכ"לים לבצע עדכונים שוטפים בתוכנית האסטרטגית- התוכנית העסקית בכדי שתוכל לענות לאתגרי השוק ומול השחיקה במרווחים. השינויים הרבים שחלים בשווקים מול הלחץ של בעלי המניות לייצר עוד ועוד רווחים מביא פעמים את החברות לאמץ ייעוץ אסטרטגי ממוקד צמיחה המציע לבחון היטב אסטרטגיות צמיחה מהירות באמצעות "מיזוגים ורכישות".
למי כדאי להיעזר בייעוץ אסטרטגי?
השימוש בחברות ייעוץ אסטרטגי או ביועצים אסטרטגים גובר, כאשר יש שינויים רגולטוריים הנובעים משינויי חקיקה הגורמים למהפכה בשוק. למשל ועדת בכר שגרמה לשינוי מהפכני בכל ההתנהלות של החברות בשוק ההון. משברים עסקיים, איבוד פלחי שוק, עצירת צמיחה והקטנה דרסטית של מרווחי הרווח, או לחילופין בעלים ובוורד, המבקשים כמעט בכל מחיר להציג צמיחה ורווחיות כדרך לבצע הנפקה וגיוס ההון נוסף מהציבור. גיוס הון חדש שיבוא לשרת את החובות הקודמים המעיקים – עשויים להיות קטליזטור להחלטה להשתמש בחברה לייעוץ אסטרטגי שתציע חלופות להשגת יעדים החורגים מהמסלול הרגיל של החברה.
ייעוץ אסטרטגי – שלב היישום.
בנקודת ההתחלה חברות ייעוץ אסטרטגי מבצעות תהליכים מקיפים של מיפוי שוק מתחרים וטרנדים בארץ ובעולם כחלק מקדים לחשיבה ולהצעת מספר דרכים ליישום השינוי האסטרטגי. בכל תהליך מקצועי חייבת ההנהלה הבכירה לקחת חלק פעיל וללוות את התהליכים ובעיקר להיות מחויבים ליישום ההמלצות. נושא היישום, בדרך כלל מהווה את החוליה החלשה בתהליכים. רבים נכשלים וכתוצאה מכך תהליכים והמלצות טובות הולכות לפח. אנו כעוסקים בתחום הייעוץ האסטרטגי, עושים מאמצים רבים למנוע מצב שכזה. לאורך כל הדרך אנו הופכים את עצמנו "לסוכני שינוי" מאד אגרסיביים שמונעים כמעט בכוח – חזרה אל עבר אזורי הנוחות המוכרים לכולם.
ייעוץ אסטרטגי במסגרת One Stop Shop
אנו נלחמים שההמלצות שהגשנו לא יעלו אבק על מדפי הספרים בחדרו של המנכ"ל. העבודה שלנו כיועצים אסטרטגיים לא מסתיימת אחרי השלב של איפיון מצב קיים ניתוח שוק ומתחרים והגשת מסמך ההמלצות. לתהליכים אנו מביאים ערכים מוספים תוך אימוץ פורמט העבודה המניע תהליכי הבראה שינוי וצמיחה במסגרת One Stop Shop. בתוך החבילה הכוללת אנו משלימים את התחומים הבאים: את הנושאים הקשורים להדרכה ופיתוח מנהלים כחלק מהשינוי שמתחייב על פי עדכון התורנית האסטרטגית. מבצעים את ההתאמות היה ויידרש בכל מה שקשור לעדכון המבנה הארגוני לאתגרים החדשים. נבצע תהליכי גיוס וטיבו כוח האדם הניהולי והמקצועי כחלק משלים וחשוב בהכנת החברה לשלב היישום בתוכנית האסטרטגית, ועוד לא מעט משימות נוספות.
תהליך בחירה הנכון של יועץ אסטרטגי?
היה ובשלו התנאים והחברה, הבעלים והמנכ"ל הגיעו להחלטה להיעזר באנשי מקצוע מיומנים בתחום הייעוץ האסטרטגי, הגעתם לשלב שבו עליכם לקבל החלטה עם איזה חברה או יועץ אסטרטגי נכון להתניע את התהליכים? בישראל לא מעט חברות גדולות, חברות בינוניות חלקן נציגות של חברות יעוץ רב לאומיות שפעמים משכפלות המלצות עם תיקונים מזעריים מהעולם ומתאימים אותן לארץ.. פעמים בהצלחה ופעמים פחות. חברות ייעוץ בינוניות בארץ מעסיקות בדרך כלל יועצים ויועצות צעירים שסיימו לא מזמן את הלימודים ובדרך כלל הם שדרת הביצוע של התהליכים. המנהל או הבעלים של חברת הייעוץ מגיע "לסיבוב הופעות" ומסתודד עם היו"ר והבורד. האם לשם אתם מכוונים? אחרים מחפשים יועצים אסטרטגיים – יועצים ארגוניים עם ידע וניסיון בשני קצוות המתרס. ניסיון ניהולי מוכח בעברם, יחד עם ניסיון והצלחות מוכחות כיועצים אסטרטגיים שהובילו תהליכי הבראה שינוי וצמיחה.
יועץ אסטרטגי כאיש אמון
חשוב לציין כי פעמים לא מעטות הבחירה, אינה משיקולים מקצועיים טהורים. פעמים, למי מהצדדים יש אג'נדה לבחור בגוף או גורם זה או אחר שיעזור לו או להם להשיג מטרות אישיות? פוליטיות? או ארגוניות? השונות מהממצאים בשטח. לסיכום, אני מרשה לעצמי לקבוע שהכי נכון שתבחרו יועץ אסטרטגי שכבר בפגישה הראשונה זיהיתם שאין הוא בא "טעון" עם כל התשובות לכל השאלות. שיש ביכולתו להיות קשוב ולהוביל מהר תהליך למידה עצמאי של השוק והמתחרים ובעיקר היה לו ידע וניסיון עם שווקים דומים לשוק המטרה שלך. המחיר של גיוס יועצים אסטרטגיים ללא היכרות מוקדמת של השוק והמתחרים עשוי להיות יקר ומיותר.
משרתים מטרה – לא פרסונה
חפשו תמיד יועץ אסטרטגי שיש לו "עמוד שדרה מקצועי" הבא לבצע את עבודתו מבלי להיות מושפע ואו לקחת חלק במאבקי הכוח הפוליטיים בארגון. אחד כזה שיהיה מסוגל להדוף אינטריגות פנימיות וניסיונות הגעה למחוזות המשרתים "פרסונות" ולא יעדים עסקיים. חפשו את היועצים האסטרטגיים שמסוגלים לשקף מציאות ללא כחל וסרק. מסוגלים לעמוד בגבורה ולהגיד: "המלך עירום" ובעיקר מסוגל להוביל תהליכים ולא רק להישאר במסגרת הגורם המקצועי שרק נותן עצות. אני מבקש לציין שוב: "כי בתחום הייעוץ האסטרטגי, פעמים אנו מתמקדים בכל אותם הדברים שלא נכון ולא כדאי לעשות. לעצור עשייה של דברים שלא תורמים למימוש היעדים העסקיים, דברים הגורמים להפסדים ונזקים. פעמים ההחלטה האסטרטגית לעצור או לא לבצע מהלך חשובה הרבה יותר מעצם העשייה". נדמה לי כי אחרי שנים של עשייה ניהולית, הגיע הזמן לקבל חשיבה נקייה מדעות קדומות, כחלק מהחלטה שלך לרענן תובנות עסקיות ישנות.
התוכנית האסטרטגית זקוקה לרענון?
האם הגיע הזמן לחשוב ברצינות על עדכון האסטרטגיה שלכם, לעצור את השחיקה לחזור ולקחת הובלה ובעיקר לחזק את המותג ונאמנות הלקוחות. קחו יוזמה – קבעו פגישה ראשונה ללא עלות לבדיקת המוכנות שלך לקחת צעד קדימה ולהשקיע בעדכון התוכנית האסטרטגית. בוא ונחשוב יחד מה באמת הערך האמיתי, של ייעוץ אסטרטגי אפקטיבי? האם שווה מבחינתך להוציא לא מעט כסף ולהניע תהליך משותף? שווה כי נבחן יחד חלופות וכדאיות.
בוא ונכניס נושא חשוב זה לסדר היום הניהולי שלך...
בואו נשוחח על כוס קפה. כעת, זהו המקום להציע לכם להתקשר ישירות למשה גרימברג 054-4814332 ולקבוע פגישת היכרות ראשונית – להזמנת מפגש היכרות לבחינת היתכנות להתחיל בתהליך של ייעוץ אסטרטגי ועסקי אצלך בארגון במסגרת ריטיינר של 4-8 חודשים או בפורמט של מיקור חוץ. פנו ישירות למייל של משה גרימברג- abc@nihul4u.ci.il כתבו בכמה מילים מה אתם מצפים מתהליך משותף הבא לעדכן את התוכנית האסטרטגית אצלך. בוא ונקבע פגישה ראשונית להיכרות וללא כל עלות.