ניהול אפקטיבי של עובדים ומנהלים מבוסס במידה רבה על היכולת להעניק משוב משמעותי ואפקטיבי. משוב נכון יכול להניע צוותים, לשפר ביצועים, ולחזק את המוטיבציה. מאידך, משוב שאינו מועבר כראוי עלול לפגוע במורל, ליצור תסכול ולפגוע בתרבות הארגונית. ג'ק וולש, המנכ"ל האגדי של ג'נרל אלקטריק, אמר פעם: "המשוב הוא המתנה הכי גדולה שמנהל יכול לתת לעובד שלו." כך מחדד וולש את החשיבות של משוב כמרכיב מרכזי להצלחה ניהולית. באותו הקשר אמרתי בעבר כי : "משוב נכון הוא כמו זרם חשמל – הוא מניע ומחבר את כל חלקי המערכת ליחידה אחת מתפקדת."

יצירת סביבה בטוחה למתן משוב

הבסיס למתן משוב אפקטיבי הוא יצירת סביבה שבה העובדים והמנהלים מרגישים בטוחים לקבל ולתת משוב. בסביבה כזו, המשוב נתפס ככלי לפיתוח ולא כביקורת שלילית, ומאפשר לעובדים ולמנהלים לצמוח ולהשתפר.  ביל גייטס אמר כי: "אנחנו זקוקים לאנשים שיתנו לנו משוב. כך אנחנו משתפרים."  מנגד ג'ק וולש המנכ"ל האגדי של GE אמר: "המשוב הוא המתנה הכי גדולה שמנהל יכול לתת לעובד שלו."

רעיון שאולי נכון לאמץ מענת?

ענת, מנהלת בחברת טכנולוגיה בינלאומית, התמודדה עם אתגר במתן משוב לצוות שלה. היא הרגישה שהצוות לא מבצע את המשימות באופן המיטבי, אך חששה שהעברת משוב ישיר תגרום לפגיעה במורל. במקום זאת, היא יזמה פגישות חודשיות עם כל אחד מחברי הצוות, שבהן היא התחילה בשיתוף הישגים ותודות ורק לאחר מכן העלתה את הנושאים לשיפור. הצוות לא רק שלא נפגע מהמשוב, אלא אף שיפר את ביצועיו בצורה משמעותית. אמרתי לענת כי הרעיון שלה היה מדהים ובנוסף ציינתי כי: "בכדי שמשוב יוביל לשינוי, הוא חייב להינתן בסביבה של אמון והערכה."

משוב איכותי, לא אוהב דחיינות?

תזמון המשוב המקצועי  הכרחי למיקסום האפקטיביות. דעו כי תזמון הוא אחד המרכיבים המרכזיים בהצלחת המשוב. משוב שניתן בזמן הנכון יכול לעשות את ההבדל בין קבלת המשוב בצורה חיובית לבין תחושת תסכול. ביל גייטס אמר פעם: "אנחנו זקוקים לאנשים שיתנו לנו משוב. כך אנחנו משתפרים." ההבנה שהמשוב צריך להינתן בזמן ובצורה נכונה היא קריטית. יואב, מנהל צעיר בחברת סטארט-אפ, החליט להעניק משוב לצוות שלו רק בסוף כל רבעון. כשהגיע הזמן, הוא גילה שחלק מהנושאים החשובים נשכחו לגמרי. המסקנה שלו נכונה ושווה כי תאמץ אותה: "תזמון זה הכל. משוב שניתן במועד הנכון הוא כמו מתנה – זהו הזמן שבו הוא מועיל ביותר."

איזון בין משוב חיובי למשוב בונה

משוב יעיל משלב בין שבח להישגים לבין הצבעה על תחומים לשיפור. ג'ף בזוס, מייסד אמזון, אמר: "המשוב היקר ביותר הוא זה שמראה לך את הטעויות שלך." כאשר משוב חיובי משולב במשוב בונה, הוא יוצר תחושת הערכה ושאיפה להשתפר. בואו ונלמד מהמקצועיות של דנה, מנהלת במחלקת משאבי אנוש. דנה, העניקה משוב לחבר צוות שהשיג יעד חשוב בפרויקט. היא החמיאה על המאמצים והישגים, ולאחר מכן הצביעה על תחומים לשיפור. חבר הצוות הודה לה על המשוב ואמר: "השילוב של השבח והביקורת הוא מה שנתן לי את המוטיבציה להמשיך ולשפר את הביצועים שלי."

פיתוח יכולות קבלה ומתן משוב

קבלת משוב היא מיומנות שיש לטפח. כדי להבטיח שהמשוב שניתן יהיה אפקטיבי, חשוב לפתח את היכולת לקבל משוב בקרב העובדים והמנהלים בארגון. כפי שאמר הנרי פורד: "הכישלון הוא פשוט הזדמנות להתחיל מחדש, הפעם בצורה נבונה יותר." קבלת משוב באופן נכון מאפשרת להפיק ממנו את המיטב ולצמוח ממנו. מחקר של אוניברסיטת בן-גוריון מצא כי עובדים שמרגישים שהם יכולים לקבל משוב בצורה פתוחה ומכילה, מצליחים להפיק ממנו תועלת רבה יותר, ומשפרים את ביצועיהם בטווח הארוך.

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


שיפור מתמיד באמצעות משוב - פידבק

כדי שהמשוב יוביל לשיפור אמיתי, הוא חייב להיות חלק מתהליך מתמשך של התפתחות אישית ומקצועית. המשוב צריך להיות ברור, מדויק, ולכלול הצעות לשיפור והכוונה להמשך. ריי דאליו ציין ואמר: "משוב הוא אחד הכלים העוצמתיים ביותר להתפתחות אישית ומקצועית, אם אנחנו מוכנים להקשיב לו." נועה, מנהלת צעירה, קיבלה משוב קשה ממנהל ישיר שלה על התנהלותה בפרויקט חשוב. במקום להיכנס לדיכאון, היא החליטה ללמוד מהמשוב ולהפוך אותו למנוף לשיפור עצמי. שנה לאחר מכן, נועה זכתה בפרס הצטיינות על עבודתה. כששאלו אותה איך היא הצליחה, היא ענתה: "המשוב שהקשה עליי הוא מה שעזר לי בסופו של יום לצמוח ולהשתפר."

"מתן משוב מקצועי הוא כלי רב ערך לשיפור אישי ומקצועי"

מתן משוב נכון הוא אחד הכלים החשובים ביותר בניהול אפקטיבי של עובדים ומנהלים. כאשר הוא ניתן בצורה נכונה, משוב יכול להוות מנוף לשיפור ביצועים, להעלאת המוטיבציה ולחיזוק התרבות הארגונית. יצירת סביבה בטוחה למתן משוב, תזמון נכון, איזון בין שבח לביקורת, ופיתוח היכולת לקבל משוב הם מרכיבים הכרחיים להצלחתו של תהליך המשוב. פעמים מנהלים ועובדים חוששים לקבל משוב. הם טועים על פי דבריו של סטיב ג'ובס: "אנשים רבים אינם יודעים לבקש משוב, וזו אחת הסיבות לכך שהם אינם משתפרים." אני מתחבר לאמירתו ואומר כי: "מתן משוב מקצועי הוא כלי רב ערך לשיפור אישי ומקצועי". הזמנת משוב מתמשך ומדויק מאפשרת לארגונים להמשיך להשתפר ולצמוח. "משוב מקצועי שמבוצע על פי כל הכללים, הוא כלי להפיכת טוב למעולה," אמרתי לא אחת למנהלים בדרגי הביניים שבאחריותם בין 3-8 כפיפים.

צרו תרבות ארגונית מעצימה המעניקה משובים ראויים

זאת ועוד, מנהלים ועובדים שמבינים את הערך האמיתי של המשוב. ויודעים איך להשתמש בו כראוי, יובילו את הארגון שלהם להישגים מרשימים. זה הזמן להתחיל להעניק ולקבל משוב בצורה הנכונה. אל תחששו להעביר ביקורת בונה, אך זכרו תמיד להתחיל ולהדגיש את החיובי. כך תוכלו ליצור תרבות ארגונית מעצימה, שמקדמת את כולם קדימה. פיטר דרוקר, אבי תורת הניהול אמר כבר בעבר כי: "המטרה של משוב אינה לתקן את העבר אלא לבנות את העתיד."

ההמלצה שלי: תשקיעו בשיפור המיומנות החשוב הזאת בקרב מנהליך

המלצתי כי תשקיעו במנהלים שלכם. תשפרו אצלם את יכולות מתן משוב מקצועי ומעצים. תנו להם את הכלים והמשאבים הנדרשים, בכדי ללמוד עד כמה חשוב משוב בתהליכי שיפור והעצמה. פנה עכשיו אלי למשה גרימברג ותחל בתהליך של שיפור וחיזוק מיומנויות בתחום החשוב הזה. אני לשירותכם היה וזקוקים לגורם מקצועי שיעזור לכם בתהליך. זמין לשיחה 0544-814332 - 03-9032222 בנושא החשוב הזה. גם לך מגיע לקבל ממני מפגש חשיבה וסיעור מוחות במתנה בנושא חשוב זה.

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים