במצגת שהעברתי לאחרונה בקרב פורום מנהלים באחת מחברות התעשייה המובילות נשאלתי מה נכון לעשות דווקא בתקופות של טרום משבר כלכלי ואו משבר ניהולי המגיע כתוצאה מקריסת תחזיות המכירה וההכנסות. התחושה באפריל 2017 בקרב מנהלים והנהלות, משדרת כי יש סממנים של האטה כלכלית ועסקית. בחודשים האחרונים, לקחתי על עצמי להוביל דיון שבו לקחו חלק אקטיבי המנהלים ודנו בשאלה האם ניתן  להביא תועלות במסגרת תהליכי ייעוץ ארגוני והובלת תהליכי שינוי וצמיחה ממוקד תוצאות דווקא בתקופות של האטה כלכלית ואו משבר פיננסי?

האם קיימת האפשרות לא לעשות כלום?

נשאלת השאלה – האם יש למנהלים היושבים בחדר ומובילים את החברה פריווילגיה "להרים ידיים" ולקחת פסק זמן. כידוע, המתחרים והשוק לא מאפשרים זאת. על כך כולם הסכימו. ביקשתי  להזכיר לכולנו שאיינשטיין, כבר אמר כי "בתוך הקושי טמונה ההזדמנות", התובנה המגיעה מעולמות המדע והמחקר הינה בעלת משנה תוקף בימים של טרום האטה כלכלית ואו משבר. חברות ומנהלים מצטיינים מסוגלים לגלות כי בכל משבר וכאוס כלכלי גדול, שנוחת על רבים וטובים בארץ ובעולם בהפתעה גמורה, גלום בו גם פוטנציאל עסקי, ניהולי ושיווקי עצום.

ממשבר צומחים? או מתרסקים?

בדברי ציינתי בפני הפורום המכובד כי אנו מניעים מנהלים וארגונים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. אנו עוסקים בייעוץ ארגוני ובתהליכי פיתוח עסקי ובניית אסטרטגיות עדכניות, יחד עם אימון עסקי המתלווה כמעט באופן ישיר לבניית אסטרטגיה שיווקית ועסקית מנצחת עבור הנהלות ומנכ"לים המבקשים לעבור תהליכי שינוי ארגוני וצמיחה דווקא בעיתות טרום משבר. בעיצומו של המשבר, מתברר כי לא פעם זה מאוחר מידי. אז כולנו מגלים בצורה ברורה את כל אותם הכשלים והחולשות התפעוליים והשיווקיים של העסק או החברה. "כשיורד גשם הוא יורד ומרטיב את כולם. כשהגשם יורד במשורה החוכמה לדעת להיות במקום שהוא יורד", זאת אני תמיד מסביר תמיד למנכ"לים ולמנהלים הבכירים.

אנו חיים באזור לא יציב פוליטית

כידוע כל משבר, משנה מיד את מצב שוק והמתחרים ובאופן מיידי נחשפות כל הבעיות השיווקיות והבעיות מתחום ניהול המכירות. אנו מציעים לכם המנהלים הבכירים, בעלי העסקים והחברות  לא לטעות! אלה לא בעיות חדשות,  אלה בעיות שתמיד היו שם- גם ובעיקר בתקופות הטובות שהגשמים הרטיבו את כולם- אז לא רצינו להתמודד איתן. תחושות האטה הכלכלית ואולי המשבר היכול לפרוץ במדינה כתוצאה מאי השקט הביטחוני. על פי נסיון העבר במזרח התיכון מעדיפים ליצור משברים דווקא בתקופת האביב והקיץ. משברים ואו טרום משברים בדרך כלל חושף בעיות בלתי מוכרות ואף יוצר מגוון בעיות חדשות.

להגדיל פלח שוק דווקא בתקופות משבר

בתקופות של משבר אנו מביאים לתהליכי הליווי העסקי ויעוץ הארגוני תובנות וכלים שיאפשרו להתמודד עם משברים ושיפור עמדות מול המתחרים והשוק. במשברים ואו בטרום משברים, גלומים להערכתנו כל המרכיבים הדרושים לעדכון ובניית אסטרטגיה שיווקית עדכנית ומנצחת. דווקא בתקופות הנ"ל ובתקופות של דשדוש ועצירת הצמיחה דרושים שינויים ברורים. נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה, כמנהלים והנהלות עלינו להביא יכולת קריאה והערכה נכונה של מצב השוק בתקופה זו מתברר כי: צרכי הלקוחות המשתנים ופעילות המתחרים. תהליכים הוליסטים המקדימים בצעד וחצי את הטרום משבר ואו את המשבר הבא עשוי ברוב המקרים את הארגון על חשבון המתחרים גם בתקופה של טרום משבר כלכלי.

לפטר או לגייס כוח אדם?

שאלתי את המשתתפים, מה נכון לעשות בזמן טרום משבר ואו משבר? האם לקצץ בבשר החי? לפטר עובדים ללא הבחנה? לעצור תוכניות פיתוח והשקעה? לעצור תקציבי פרסום ושיווק? ומה עוד ניתן לדעתכם לעשות? הנטייה הרווחת לקצץ ולבטל במרכיבי הליבה היא טעות חמורה ומסוכנת. אנו ממליצים כי תאפשרו לכם תהליך חכם ומובנה של ניתוח ובניית אסטרטגיה נכונה לתקופה של משבר. אולי יהיה נכון דווקא עכשיו להגביר את מאמצי השיווק והמכירות. את תקציבי המחקר והפיתוח? איך עושים זאת בצורה יעילה ? חלק מהאנשים זזו באי נוחות בכיסאות, הם הבינו עד כמה השאלות במקום.

נכון לאמץ חשיבה ומתודולוגיה חדשה

לתהליכים המעצימים אנו מביאים כלים מהעולמות של אימון עסקי ליישום תובנות של המנהלים הגדולים בעולם שחוו יותר משברים מאשר הדעת מסוגלת לחשוב. ג’ק וולטש, המנכ"ל האגדי של  GE, פיטר דרוקר אבי תורת הניהול המודרנית, הנרי פורד, תומס ג’ ווטסון, מייסד, IBM ביל גייטס ופול אלן ממיקרוסופט ורבים אחרים, היו בעמדות ניהול ומנהיגות. כל אחד מהם דגל ביתרונות של אימון עסקי כחלק מצמיחתם של דור המנהלים הבא. בידיהם של מנהלים מצטיינים אלה היו מיומנויות ניהול, כלי ניהול אפקטיביים משמעותיים, הבנה, ידע והתמצאות בכל הכרוך בהבנת מודלים של אימון עסקי ממוקד תוצאות, יחד עם פיתוח כישורי ניהול ומנהיגות טבעית ומצוינות עסקית.

להשקיע במקומות הנכונים

אז לסיכום אני שואל שוב. מה נכון לעשות בזמן משבר? האם לקצץ בבשר החי? לפטר עובדים ללא הבחנה? לעצור תוכניות פיתוח והשקעה? לעצור תקציבי פרסום ושיווק? ומה עוד ניתן לדעתכם לעשות? הנטייה הרווחת לקצץ ולבטל במרכיבי  הליבה היא טעות חמורה ומסוכנת. אנו ממליצים כי תאפשרו לכם תהליך חכם ומובנה של ניתוח ובניית אסטרטגיה נכונה לתקופה של טרום משבר או משבר. אולי יהיה נכון דווקא עכשיו להגביר את מאמצי השיווק והמכירות. את תקציבי המחקר והפיתוח? איך עושים זאת בצורה יעילה – על כך נרחיב בהמשך במסגרת פגישת עבודה ראשונית ולא מחייבת.

בצעו התאמות חכמות

בתקופות טרום משבר נכון אולי לחסוך ולהתייעל, עשו זאת בחוכמה. החיתוך בבשר החי ללא הבחנה וקיצוץ גדול מידי במאמצי השיווק, השימור והמכירות אולי יחסוך כסף בטווח הקצר, אבל בטוח כי ייצור בעיות חדשות והרבה יותר קשות בטווח הבינוני והארוך. כיועץ ארגוני, העוסק בבניית אסטרטגיה מנצחת יחד עם אימון עסקי איכותי נדרש מאיתנו לשמור תמיד על עדכניות מקצועית. כחברה, ומהניסיון שצברנו לאורך השנים, אנו לומדים ומתחדשים באופן שוטף ודינאמי וזה יתרון מהותי בהשוואה לאחרים.