בעולם העסקים המודרני, הצלחה אינה נמדדת רק במספרים ורווחים. היא טמונה עמוק בליבת הארגון - בתרבות הארגונית שלו. תרבות ארגונית ראויה היא המנוע החבוי מאחורי כל הישג משמעותי, והיא זו שמניעה את הארגון קדימה גם בזמנים מאתגרים. כפי שאמר פיטר דרוקר, "תרבות ארגונית ראויה "אוכלת" כל אסטרטגיה לארוחת בוקר". משפט זה ממחיש את העוצמה הטמונה בתרבות ארגונית חזקה. בואו נצלול לעומקה של התרבות הארגונית ונבין מדוע היא כה קריטית להצלחת כל ארגון. אבל קודם כל ברשותך אתחיל בסיפור מהעבר שמדגים מהי תרבות ארגונית ראויה.
תרבות ארגונית ראויה לחיקוי ולאימוץ
מבקש לשתף אותך בסיפור מעורר רגש: על תרבות ארגונית ואמפתיה. בחברת טכנולוגיה קטנה, עובדת וותיקה, התמודדה עם קשיים וחששות לגבי השירות הצבאי של בנה הלוחם. למרות כל המאמצים, העובדת הוותיקה לא יכלה להסתיר את פחדיה ואת הירידה בתפוקות. מנהלת משאבי האנוש והמנכ"ל ששמו לב למצוקה, קראו לה לשיחה וביקשו כי תספר להם "מה מטריד אותה"? בדמעות שיתפה האם החרדה את פחדיה וכן שיתפה כי בנה, יפתח וחבריו משרתים בקו החזית ומתמודדים עם חוסרים של ציוד ושכפ"צים מצילי חיים. המנכ"ל שבעברו היה קצין בכיר ביחידה מובחרת, התרגש עד דמעות. וקיבל החלטה לאמץ את הצוות של יפתח ולדאוג כי יהיו להם קסדות ושכפ"צים תקניים. האם שדמעות בעיניה הרגישה עד כמה כייף לעבוד בחברה שבה היא מרגישה כחלק מהמשפחה המורחבת. זאת בהבנתי תרבות ארגונית ראויה הכוללת אמפתיה ותמיכה לכאלה שזקוקים לה.
הבסיס לתרבות ארגונית ראויה כיום הוא חדשנות ויצירתיות
כיום, בעולמות תחרותיים ובעתות משבר, תרבות ארגונית ראויה מעודדת חדשנות ויצירתיות. היא יוצרת סביבה בטוחה שבה עובדים מרגישים חופשיים להביע רעיונות חדשים ולקחת סיכונים מחושבים. חברות כמו גוגל ו-3M ידועות בתרבות החדשנות שלהן, המאפשרת לעובדים להקדיש חלק מזמנם לפרויקטים אישיים. דוגמה מעניינת לכך היא סיפורו של ספנסר סילבר, מדען ב-3M, שניסה לפתח דבק חזק במיוחד. במקום זאת, הוא יצר דבק חלש שנדבק ונפרד בקלות. תחילה נראה היה שהניסוי נכשל, אך תודות לתרבות הארגונית התומכת, רעיון זה הפך בסופו של דבר לפתקיות הדביקות המפורסמות של 3M. אמרתי בעבר כי: "חדשנות ויצירתיות אמיתית צומחת מתרבות ארגונית שמעריכה כל רעיון, גם אם הוא נראה מוזר בהתחלה."
מחויבות ונאמנות עובדים נוצרת מתרבות ארגונית ראויה
תרבות ארגונית ערכית וחיובית מגבירה את מחויבות העובדים ונאמנותם לארגון. כשעובדים מרגישים מוערכים ומחוברים לערכי החברה, הם נוטים להישאר זמן רב יותר ולהשקיע יותר בעבודתם. מחקר של Gallup מצא כי ארגונים עם מעורבות עובדים גבוהה חווים 21% יותר רווחיות. אחד מהסיפורים היותר מדהימים ומרגשים הוא הסיפור של מנכ"ל Gravity Payments. המנכ"ל דן פרייס החליט להעלות את שכר המינימום בחברה ל-70,000 דולר בשנה, רבים חשבו שזה יהרוס את החברה. אך התוצאה הייתה הפוכה - העובדים הפגינו נאמנות חסרת תקדים, והחברה שגשגה. נראה מוזר? נראה פחות הגיוני? אבל הייתי מבקש ממך להפנים את התובנה הבאה שלי: "כשאתה משקיע באנשים שלך, הם משקיעים חזרה בארגון פי כמה וכמה,"
צרו אמון המלווה בתקשורת פתוחה ובשקיפות
תרבות ארגונית ראויה מעודדת תקשורת פתוחה ושקיפות. היא מאפשרת זרימה חופשית של מידע בין כל רמות הארגון, מה שמוביל לקבלת החלטות טובה יותר ולפתרון בעיות מהיר יותר. חברות כמו Buffer ידועות בשקיפות הקיצונית שלהן, כולל פרסום משכורות העובדים באופן פומבי. דוגמה מעניינת מהמאה הקודמת היא המקרה של חברת Johnson & Johnson. בשנת 1982 כשהתגלה כי כמה בקבוקי טיילנול זוהמו בציאניד, החברה בחרה בגישה של שקיפות מלאה ואחריות. היא הסירה את כל המוצרים מהמדפים ותקשרה באופן פתוח עם הציבור. גישה זו, שנבעה מהתרבות הארגונית של החברה, הצילה את המותג ואף חיזקה את אמון הציבור בו. דעו כי: "אמון ושקיפות הן לא רק מילים יפות, שלב אותן עם תקשורת פתוחה ותיצור גם בעבורך תרבות ארגונית ודרך חיים ניהולית ועסקית שמובילה אותך להמשך הצלחות".
תרבות ארגונית ראויה אחראית ביצועים ופרודוקטיביות משופרים
תרבות ארגונית חיובית מובילה לשיפור בביצועים ובפרודוקטיביות. כשעובדים מרגישים מוערכים ומסופקים בעבודתם, הם נוטים לעבוד קשה יותר ולהשיג תוצאות טובות יותר. מחקר של Deloitte מצא כי 94% מהמנהלים הבכירים מאמינים שתרבות ארגונית חזקה היא המפתח להצלחה עסקית. שווה כי נכיר ונלמד מהתרבות הארגונית של חברת Zappos, שהפכה את השירות ללקוחות לחלק מרכזי מהתרבות הארגונית שלה. העובדים מורשים לעשות כל מה שנדרש כדי לספק את הלקוח, כולל שיחות טלפון ארוכות או משלוח נעליים חינם. התוצאה? לקוחות מרוצים במיוחד ועסק משגשג. מול כל מנכ"ל בשנים האחרונות אמרתי שנכון למקם את צרכי הלקוחות במקום הראשון: אמרתי להם שנכון לאמץ תרבות ארגונית ועסקית שמתמקדת בצרכי הלקוחות והעובדים ובמאמץ מתמשך להגדיל את הצעות הערך בעבורם. כשמאמצים זאת – כולם מרוויחים.
התאמה טובה יותר לשינויים בשוק
תרבות ארגונית גמישה ומסתגלת מאפשרת לארגון להגיב במהירות לשינויים בשוק. בעולם העסקי המשתנה במהירות של היום, זוהי יכולת קריטית. חברות כמו Amazon ידועות ביכולתן להסתגל במהירות לשינויים בשוק, תודות לתרבות של ניסוי ותעייה. דוגמה מרתקת היא המקרה של Nokia. החברה, שהייתה מובילה בשוק הטלפונים הניידים, נכשלה בהסתגלות לעידן הסמארטפונים. מומחים טוענים כי הכישלון נבע בחלקו מתרבות ארגונית שלא עודדה חדשנות, יצירתיות וגמישות מספקת. "ארגון שאינו מסוגל להשתנות הוא ארגון שנידון לכישלון," הזהרתי לא פעם הנהלות ומנכ"לים שהתאהבו בהצלחות העבר שלהם. בואו ונמשיך להבין מדוע תרבות ארגונית ראויה: היא הבסיס לכל הצלחה ניהולית ועסקית?
העניקו "גודייס" הפתיעו את הלקוחות שלכם היו יצירתיים
רשת של חנויות צעצועים ועלי כתיבה, אימצה לעצמה תרבות ארגונית ערכית ומיוחדת. הסיסמה שאימצו: נעשה הכל בכדי לוודא שהלקוחות הקטנים שלנו יהיו מרוצים". באחת מהחנויות בפריפריה נכנסו לחנות אם ובנה בן ה- 5 הנרגשים לקנות מכונית צעצוע מסוימת. הילד, שהתמודד עם מחלה קשה, חלם על הצעצוע הזה במשך חודשים. ביקש אותו כמתנת יום ההולדת שלו. לצערם, המכונית אזלה מהמלאי. המוכרת, שראתה את האכזבה בעיני הילד, לא ויתרה. היא התקשרה לכל סניפי הרשת באזור, ולבסוף מצאה את הצעצוע בחנות מרוחקת. היא נסעה בעצמה אחרי שעות העבודה להביא את הצעצוע, וכשהגיעה לבית המשפחה עם המתנה, עיניה של האם דמעו מהתרגשות. זוהי דוגמה לתרבות ארגונית שמעודדת עובדים לעשות מעל ומעבר למען הלקוחות.
חזון ערכים בשילוב תרבות ארגונית ראויה אינה מותרות
תרבות ארגונית ראויה - היא הכרח בעולם העסקי המודרני. היא מניעה חדשנות, מגבירה מחויבות עובדים, משפרת תקשורת, מעלה פרודוקטיביות ומאפשרת הסתגלות מהירה לשינויים. כפי שראינו, חברות שמשקיעות בבניית תרבות ארגונית חיובית וחזקה נהנות מיתרון תחרותי משמעותי. אז מה עליכם לעשות? התחילו בהערכת התרבות הארגונית הנוכחית שלכם. זהו את החוזקות והחולשות. שתפו את העובדים בתהליך ובקשו את דעתם. הגדירו ערכים ברורים שישקפו את החזון שלכם לארגון. וחשוב מכל - היו מוכנים להוביל בדוגמה אישית. זכרו, "תרבות ארגונית אינה נבנית ביום אחד, אלא מעוצבת יום אחר יום על ידי כל אחד ואחת בארגון." התחילו היום לבנות את התרבות הארגונית שתוביל אתכם להצלחה מתמשכת. אני לשירותכם היה וזקוקים לגורם מקצועי שיעזור לכם בתהליך. זמין לשיחה 0544-814332 או שלחו לי מייל בנושא החשוב הזה.