לעתים קרובות אנו נאלצים להתמודד עם סוגים שונים של מנהלים שיכול להיות קשה לעבוד איתם. חלקם פשוט גרועים בעבודה שלהם ואחרים מתעללים. אם אתה כמנהל או כעובד מרגיש שהמנהל שלך מתעלל בך, אז חשוב שתעשה משהו בנידון. מאמר זה יעזור לכם להבין מה קורה כאשר מנהל מתעלל בעובדים שלו. כיצד להתמודד איתם וכיצד לדווח עליהם אם הם הולכים רחוק מדי. חשוב לזכור שלא תמיד המנהל צודק. לפעמים הם טועים ואתה צריך לעמוד על שלך. כיועצים ארגוניים, אנו נתקלים לא פעם במנהלים ועובדים אשר גורמים נזק כבד בהתנהגותם מול עמיתים ועובדים. יש דרכים להתמודד ולמנוע תופעות אלה.

עמדו על שלכם

אם יש לך בעיה עם מישהו, נסה להיות מכבד אך תקיף. ואם אתה לא מגיע לשום מקום, אל תפחד לעלות גבוה יותר בשרשרת הניהול. ישנן דרכים רבות שבהן אנשים מגיבים בצורות שונות כאשר הם עוברים התעללות בעבודה. חלקם מנסים להתעלם. חלקם מחליטים לעזוב את מקום העבודה ואחרים מנסים להפסיק את התהליכים. זה יכול להיות קשה לדעת איך להתמודד עם זה מבלי להרגיש שאתה מגיב יותר מדי או רגיש מדי. כאן עלי כיועץ ארגוני להציף את הנושא ברמת המנכ”ל וההנהלה שמחויבים להבין עד כמה חמורה התנהגות כזאת בקרב מנהלים זוטרים או בכירים כלפי עמיתים.

החשש: איבוד עובדים ומנהלים מצטיינים

הנזק עצום לשני הצדדים. פעמים החברה מאבדת מנהלים ועובדים איכותיים כתוצאה מהתנהגות וניהול פוגעני של מנהלים בחברה. הדבר הראשון שעליך לעשות הוא להעריך אם ההתנהגות של הבוס שלך היא פוגענית או לא על ידי שאלת עצמך את השאלות הבאות:האם הוא/היא מתייחסים אליי כאילו אני שווה לו/ה? האם הוא/היא מדברים אליי? בואו ונחשוב האם הוא/היא גורם לי להרגיש שאני לא כשיר? היש לך תחושה כי האדם הזה מנסה לשלוט בי?ומונע ממני לעשות את תפקידי?האם אני מרגיש מבוזה? -האם אני מרגיש מושפל?

כולנו נפגשנו עם מנהלים פוגעניים בעבר

לצערי, מנהלים פוגעניים הם תופעה שכיחה במקום העבודה. בדרך כלל יש להם אישיות נרקיסיסטית והם לא מסתפקים בשום דבר פחות משלמות. מנהלים מסוג זה עלולים להיות תובעניים מאוד ואף עשויים להרחיק לכת עד כדי להציק לעובדים. המפתח להתמודדות עם האנשים האלה מסתכם במידת התקשורת וההתמודדות איתם. בוסים נרקיסיסטים ותובעניים יכבדו רק מישהו שלא ייכנע לדרישותיהם. לא להיות מושלם, או לטעות מתום לב, זה לא תירוץ למנהלים פוגעניים ומתעללים. מי שלא עושה, לא טועה. מנהלים מתעללים בדרך כלל פחות לוקחים אחריות על מעשיהם. הם מעדיפים תמיד להיות בצד של הצודקים.

התעללות במקום העבודה היא סוג של אלימות, והיא יכולה להיות פיזית, רגשית או מילולית.

הצעד הראשון הוא לזהות את ההתעללות. לזהות התנהגות פוגענית של אותו גורם במקום העבודה גם מול אחרים. לפיכך היה ואתה עובר התעללות על ידי מנהל או עמית, אז אתה צריך לברר אם ההתעללות משפיעה על ביצועי העבודה שלך. משפיעה על היכולת שלך להביא ערך ברמות הגבוהות ביותר. אם זה כך ואתה מרגיש בטוח מספיק לעשות זאת, אז אתה צריך לדבר ולבקש עזרה ממישהו בעמדת סמכות שיכול לשים קץ להתעללות. פעמים שיחה יזומה עם העובד או המנהל עשוי לעצור את התהליך. פעמים נכון לערב גורם ניהולי בכיר יותר. חשוב גם לזכור שמנהלים פוגעניים אינם זהים, חלקם עשויים להיות אגרסיביים רק בזמנים מסוימים בעוד שאחרים עשויים להיות אגרסיביים כל הזמן. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מנהל מתעלל היא להתעמת איתו לגבי התנהגותו ואז לדווח עליהם במידת הצורך. .

מהן הסיבות לתופעת “מנהלים מתעללים”

המנהלים הם אלה שיש להם את הכוח לעצב את סביבת העבודה. הם גם אלה שיכולים לגרום לעובדים שלהם להרגיש מוערכים או מדוכאים. חשוב להתמודד עם מנהלים מתעללים בצורה שלא תוביל לבעיות נוספות. ישנן דרכים רבות להתמודד עם מנהל מתעלל. אחת הדרכים היא להגיש תלונה רשמית. אחרת היא לקחת חופשה ממושכת או להתפטר מהעבודה. אולם צעדים אלו עלולים להוביל לבעיות נוספות עבור העובד ולעיתים אף עבור החברה. בואו נכיר את הסיבות היותר מוכרות להתנהגות קלוקלת של מנהלים פוגעניים - מנהלים נרקסיסטים. להלן רשימה חלקית:

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


- חוסר הכשרה כיצד לנהל אנשים

- חוסר הבנה לגבי מה הם צריכים לעשות כמנהלים?

- מרגישים לא מוערכים מעצמם, אז הם מוציאים את זה על אחרים.

- מדיניות ונהלים לא ברורים של החברה

- בעיות אישיות בבית או בכלל החיים המשפיעות על מצב הרוח וההתנהגות שלהם בעבודה

לקבלת שעת ייעוץ וסיעור מוחות ללא התחייבות אנא הזן את הפרטים


מתברר כי מנהלים שהתקדמו מהר מידי, ללא הכשרה וליווי, הם המנהלים שאינם מרוצים מעבודתם. הם אלו שמתקשים להבין מה עליהם לעשות. הם מרגישים לא מוערכים מעצמם, אז הם מוציאים את זה על אחרים. פעמים דימוי עצמי נמוך יחד עם רצון שליטה בלתי מרוסן עשוי לגרום לסובבים אותם להיפגע. ברמת הנהלה ומנכ"ל נכון לבצע מולם ומול האחרים תהליך מסודר של תיאום ציפיות, הגדרת תפקיד ומדדי בקרה והצלחה יכולים לעזור. נכון כי המנהלים עצמם, צריכים להיות מסוגלים להבין ולדעת מה הם רוצים בעצמם להשיג לפני שהם יכולים להבין ולדעת מה אחרים רוצים ומצפים מהם.

אחריות שלך כמנכ”ל

כמנהל, או כמנכ"ל באחריותך לוודא שאף מנהל או עובד בארגון שלך מתנהג בצורה לא ראויה כלפי עמיתים וכפיפים. עליך לגלות “אפס סובלנות” כלפי התנהגויות לא ראויות ונרקסיסטיות. אם מנהל תחתיך, אינו מצויד להתמודד עם המצב בעצמו, עליו לטפל בו עם גורם ניהולי בכיר ברמת סמנכ”ל או עם מחלקת משאבי האנוש שלו בהקדם האפשרי. עם זאת, לפעמים זה יכול להיות קשה להבחין בין אסרטיביות ותקיפות ניהולית לבין התעללות. החוויה הסובייקטיבית של האדם שמתייחסים אליו ככפוף היא שהמנהל עוין. האדם עלול להרגיש ממוקד, מאוים ולא בטוח בסביבת העבודה שלו. מצד שני, המנהל עשוי לראות את מעשיו כמתקדמים ואסרטיביים. זה יכול להקשות על זיהוי התעללות, במיוחד כשהיא מתרחשת בארגונים שבהם התרבות הארגונית הערכים והחזון לא הוטמעו מספיק בקרב העובדים והמנהלים.

סיכום והמלצות

אנו עוזרים לארגונים ליצור סביבת עבודה נעימה ויעילה יותר. אנו מספקים קורסים מקיפים, הדרכות וסדנאות שיכולים לעזור לך לשפר את הניהול והמנהיגות המשתפת בקרב מנהלים בדרגות השונות בארגון. נעזור לך למנוע תופעות של נטישת מנהלים ועובדים טובים שנפגעו משיטות ניהול לא ראויות. נפגעו מסביבת עבודה פוגענית שמנעה מהם לממש את מלוא יכולותיהם וכישוריהם האישיים והמקצועיים. המחיר מאד כבד ומיותר לכל חברה או ארגון המבינים עד כמה יקר לגייס ולהכשיר מנהלים ועובדים חדשים.