האם יש לכם מושג לגבי המאפיינים של מנהל נרקיסיסט? האם אתם מכירים מנהל כזה? מהי הדרך הנכונה לשרוד אותם? וכיצד מתמודדים מולם בעבודה? בויקיפדיה נגלה כי ההגדרה הכוללת לנרקיסיסט אומרת מתמקדת בכך: בעלי ההפרעות האישיות הנרקיסיסטית מתאפיינים בלפחות בשלוש (או יותר) מההתנהגויות הנ"ל: בעל תחושה מוגזמת של חשיבות עצמית.  ממוקד בדמיונות של הצלחה אין-סופית, כוח, יופי או אהבה מושלמת. מאמין שהוא מיוחד וייחודי ושרק אנשים מיוחדים יכולים להבין אותו. דורש הערצה מוגזמת. מגלה ציפייה בלתי הגיוני לקבל יחס מועדף. הוא נצלן. ללא יכולת מינימלית לאמפתיה. קנאי לאחרים לרוב בצורה חולנית כמעט, או לחילופין מאמין כי אחרים מקנאים בו. בעל יחס יהיר, שחצן ומתנשא. חשוב כי נדע שאמנם מידה מסוימת של תכונות נרקיסיסטיות נמצאת אצל אנשים ומנהלים רבים. בכולנו יש קורטוב קל של נרקיסיזם.

נרקיסיזם מהווה סכנה ניהולית

מחלת הנרקיסיזם מאובחנת כהפרעת אישיות במקרים קיצונים בלבד בקרב כ 1% ואף פחות מהאוכלוסייה. לא כל המנהיגים או המנהלים הכריזמטיים הם נרקיסיסטים. מנהיגים נרקיסיסטיים שיש להם מ- 5 מאפיינים המוצגים מעלה עשויים להראות התנהגויות שליליות ביותר במקומות עבודה. הם מתעסקים במאבקי כוח ובהתנהגות מניפולטיבית. בגרך כלל הם דואגים לפרסום הישגיהם בריש גלי תוך התנערות מאחריות אישית בגין כישלונותיהם. הם דורשים משמעת וצייתנות מוחלטת מצד עמיתיהם. יש להם נטייה להתפרצויות זעם בפרט כאשר חולקים עליהם או מבקרים אותם. הם בעלי דיבור לא ראוי או מתנשא כלפי הזולת והתייחסות פוגענית וחסרת רגישות כלפי עמיתיהם ועובדיהם. כתוצאה מכך, מנהלים ומנהיגים נרקיסיסטים הם לעיתים קרובות אנשים שקשה לעבוד עימם והם עשויים להוות מקור למתח רב ולתסכול עבור העובדים בארגון.

כיצד תזהו מנהלים ועובדים בעלי מאפיינים נרקיסיסטים

ננסה כאן לא להתמקד בהגדרות הפסיכולוגיות של הפרעת אישיות נרקיסיסטית, אבל נציג מאפיינים התנהגותיים אישיותיים – נרקיסיסטיים שלאורך השנים הצלחתי לגלות בעובדה עם ארגונים תאגידים וחברות אצל מנכ"לים, מנהלים בכירים ועובדים מצ"ב רשימה חלקית שנאספה מהניסיון המקצועי רב השנים שלי:

  • הם "וורקוולקים" אין להם חיים פרט לעבודה. הם מצפה מהעובדים לעבוד בשעות בלתי סבירות ובמקביל אינם מתעניינים בשום דבר מחוץ לעולם העבודה. אין אצלם משפחה, תחביבים, חופשה ותחומי עניין אחרים.
  • הם דורשים ומבקשים מסירות טוטלית. יש להם תמיד ציפייה לרעיונות חדשים ומבריקים כדרישת סף.
  • בורחים מאחריות. ההצלחות תמיד משויכות להם. בחיים לא ייתן קרדיט לאחרים. לגבי הכישלונות – הם אף פעם לא אשמים. היה ורעיונות נכשלים אזי העובדים ואו המנהלים אשמים.
  • הם מבקשים ודורשים עבודה קשה וארוכה. מניחים כי כולם חייבים להיות דומים להם כ- "וורקוולקים" .
  • בדרך כלל הם מתאפיינים באגרסיביות ובתרבות שפה והתנהגויות גסות רוח. לא פעם הם מתאפיינים בהרמות קול והתקפי זעם.
  • הם מתאפיינים בפורמט דיבור המקדש את המילה: "אני"… ואני… בדרך כלל מוגבלים ביכולתם להשתמש במילה אנחנו? יחד? כולנו וכדומה
  • המקרים החמורים שבהם יכולים במקרים קיצוניים לגרום להם לעבור את הקו ולהיות מעבר לתחום האפור. הם יכולים להשתמש בכוחם לרעה, עד כדי מעשים פליליים כגון שחיתות והטרדות מיניות.
  • הם לא מסוגלים לפרגן ולתת משוב. גם לא לקבל. הם מתעניינים רק ודואגים שהסובבים אותם ימשיכו להעריץ אותם.
  • ברוב המקרים הם מנצלים את המנהלים והעובדים לשם השגת מטרותיו והישגיו – לא מתקיימת סימטריה ביחסים. רק לקחת ולא לתת.
  • הם לא מעריכים לוז ופורמט עבודה מסודר. להם מותר לבטל פגישות 2 דקות לפני… הם כלל לא יהיו סלחניים למצב הפוך שמנהל או עובד מבטל או מבקש להזיז פגישה.

כמנכ"ל חשוב כי תזהו סממנים של אישיות נרקיסיסטית בקרב מנהלים ועובדים.

יש לנו כחובה להבין כי הרושם הראשוני של מנהל נרקיסיסט יכול להטעות: הוא מרשים, עובד קשה ושאפתן. אך בפועל הוא בעיקר דואג לאינטרסים של עצמו במקום של הארגון. מאפיינים נרקיסיסטיים עלולים להתגבר ככל שהמנהל עולה בהיררכיה הניהולית. התנהגות נרקיסיסטית עלולה לחלחל ולהדביק עובדים נוספים בעיקר עובדים זוטרים במדרגים מטה המבקשים להתחבב על המנהל הנרקיסיסט. השפעתו של המנהל הנרקיסיסט הזוטר על העובדים שמתחתיו עשויה להיות הרסנית. כולנו מכירים מנהל או מנהלים שיש להם דפוסי התנהגות שהזכרתי לעיל. העובדים של מנהל נרקיסיסט מרגישים שהם משרתים את המנהל במקום לשרת את הארגון.

המחיר מאד יקר לארגון ולעובדיו.

להתנהגויות אלו השפעה שלילית על העובדים: תסכול רב, השפלה, רגשות אשם, נטייה לראש קטן, חוסר יעילות ארגונית ובזבוז אנרגיות רבות. כל אלה גורמים לירידה משמעותית במוטיבציה של העובדים. במקרים קיצוניים הלחץ וההשפלה יכולים אפילו לבוא לידי ביטוי פיזיולוגי במצבו הבריאותי של העובד. גם המנהל עצמו מפסיד מהתנהגות שכזו. לא רק מתפוקה לא-מיטבית של העובדים שלו, אלא מסיכון ממשי של עזיבת עובדים ופגיעה במוניטין האישי שלו כמנהל. כמנכ"ל או כבעלים עליך לזהות זאת ולמנוע את התופעה. פעמים שיחות וליווי אישי עוזרות פעמים הפתרון בהיפרדות!

הדרכים לשרוד ולהתמודד עם מנהל נרקיסיסט

באופן כללי,  כעובד או מנהל זוטר אשר מצליח לזהות את דפוסי הפעולה הנרקיסיסטיים כבר מוריד אצלם את סף התסכול. בדרך כלל נופל האסימון והם אומרים: "עכשיו אני מבין מה קורה פה!", "זה לא אני שלא בסדר, זה המנהל". היה ונתקלת בתופעה והצלחתם לזהות עליכם לעשות אולי את הצעדים המעשיים הבאים: הראשון – להנמיך ציפיות לגבי קבלת שבחים או הערכה חיובית. לא לקחת את זה ללב. המנהל פשוט לא מסוגל לזה. לפתח מיומנות של "בליעת רוק". לנסות להתעלם, להבליג. יש עובדים שעוזר להם "לרחם" על המנהלים שלהם כדי לא להיפגע מהם. השני – להימנע מלהוציא את התסכול על עובדים אחרים! כפי שציינתי, התנהגות נרקיסיסטית של המנהל עלולה להדביק את העובדים שלו .

שתפו את המנהלים שמעליכם?

שני הצעדים הבאים יכולים להיות מסוכנים לקריירה האישית שלכם ומחייבים זהירות ורגישות. השלישי – להגדיר קווים אדומים, ולא לתת למנהל לחצות אותם. קו אדום יכול להיות למשל אלימות מילולית או פיזית, קונפליקט ערכי משמעותי. הרביעי – היה והמנהל חצה קו אדום – חייבים לנקוט פעולה לא לעבור בשתיקה ולנקוט בפעולות יזומות: החל משיחה עם המנהל, דרך עימות וכלה בהתפטרות. גם אם לא נחצו קווים אדומים, ניתן לקיים שיחה עם המנהל על מנת להציף קשיים ואתגרים בעבודה המשותפת ולהציע דרכים לשיפור. גם המנהל הנרקיסיסט יהיה מוכן להשתפר אם זה יתרום לו באופן אינטרסנטי.

קריסת אנרון, ברנרד מיידוף ובועת הנדל"ן בארה"ב

כתוצאה מכך, נרקיסיסטים הם לעיתים קרובות אנשים שקשה לעבוד עימם והם עשויים להוות מקור למתח רב ולתסכול עבור העובדים בארגון. עם זאת, ייתכן שמה שחשוב עוד יותר הוא שאמונות והתנהגויות נרקיסיסטיות עשויות לגרום להפסדים ארגוניים משמעותיים ואף להוביל להתנהגות פושעת. למשל, חברת אנרון האמריקאית. למשל מערכות הבנקאות והמשכנתאות בנופחות בארה"ב. ובעיקר המגלומניה של מיידוף. כאשר מנהלים לוקחים הלוואות אישיות מן החברות שבהן הם עובדים על-מנת לממן תחביבים יקרים מבלי להתחשב כיצד הדבר ישפיע על אחרים או על הארגון עצמו, דבר זה עשוי להיות מונע בחלקו על ידי גישה נרקיסיסטית. יתרה מכך, עבודה בתרבות ארגונית נרקיסיסטית, שבה העובדים סומכים באופן עיוור על מעשי המנהלים, רק מעטים מהם יתפסו את ההתנהגויות הללו כאסורות ומעטים עוד יותר יעזו להגיש תלונות בגינן.

מיידוף עונה על ההגדרה של סופר נרקיסיסט

היה ויש הגדרה לסופר נרקיסיסט אזי מיידוף, תופס את המקום הראשון. כך נראה המקרה של ברנרד מיידוף הידוע לשמצה, כמו גם יושב הראש לשעבר של בורסת הנאסד"ק, אשר הורשע בהונאה של אלפי משקיעים בסכום חסר תקדים של 65 מיליארד דולר. אצל מיידוף, אנליסטים ורגולטורים הוטעו וקוסמו על-ידי שחצנותו אשר הוביל אותם להאמין שהאיש גאון פיננסי ומצוי מעל לביקורת. ההתעלמות מפגיעה באחרים בגין מעשיו והיעדר החרטה שהפגין הם מאפיינים קלאסיים של נרקיסיזם. תחושת הזכאות ותחושות הכוח המנופחות הגורמות למנהלים נרקיסיסטים להרגיש שחוקים אינם תקפים לגביהם וכתוצאה הם אינם מחויבים להם או לתקנות הארגון. יתרה מזאת, האישיות הנרקיסיסטית  עשויה להוביל לתחושה שגויה של חסינות מפני ההשלכות הבלתי נמנעות של מעשיה. דבר זה נראה די בבירור במקרה של חברת AIG בארה"ב, אשר קיבלה מיליארדי דולרים מממשלת אמריקה כדי למנוע את קריסתה. זמן קצר לאחר קבלת הכספים הללו, ההנהלה הבכירה שלחה מנהלים בחברה לנופש יקר ויוקרתי.

יש דרך להתמודד עם תופעת נרקיסיזם הניהולי

לסיכום, כמנכ"ל או כבעלים או כיו"ר היה ואתם מתמודדים עם מנהלים נרקיסיסטים דעו לכם כי המחיר עשוי להיות כבד ויקר. הדרך להתמודד עם התופעה מתמקדת בשינוי תרבות ארגונית ובניית חזון וערכים משותפים לכולם. נשמח לפרט ולהרחיב בנושא הכלים להתמודדות עם מנהלים ועובדים נרקיסיסטים. תוכניות ההדרכה והעצמה למנהלים ועובדים מסוגלות להתמודד עם הבעיה. בדיוק בשבילך משה גרימברג, מנכ"ל ומייסד של Advanced Business Consulting חברת לייעוץ ארגוני והובלת תהליכי שינוי וצמיחה, ישמח להכיר והיפגש. מזה שנים אנו הובלנו תהליכי העצמה והדרכה לפורום מנהלים והנהלות במגוון רחב של ארגונים. בנינו מודל פיתוח מיומנויות, העצמה והדרכה לעובדים ולמנהלים בעבור חברות בינוניות וקטנות תחת השם הבא:  Effective – Smart & Simple. למידע נוסף על שירות חדשני זה, ניתן ליצור משה גרימברג בטלפון 0544814332 או בדוא"ל abc@nihul4u.co.il . נשמח ללוות גם אתכם.