מתברר כי הסוד הגדול ביותר להצלחה עסקית וניהולית מתמקדת באיתור האנשים הטובים ביותר והצבתם במקום הם מסוגלים להביא לידי ביטוי את מלוא יכולותיהם וכישרונותיהם. סוד ההצלחה הניהולית והעסקית טמונה באנשים טובים. "שים את האדם הטוב ביותר שלך על ההזדמנות העסקית הגדולה ביותר שלך" לא פעם אני כעוסק בייעוץ ארגוני והעצמה, נשאר פעור פה מקריאתו של מאמר או ראיון מצוין.
פעמים עיתונאים מצליחים לזרום עם חוכמתו ועומקו של המרואיין מבלי לפגוע בשטף התובנות המדהים שהוא מנסה להעביר בשפה פשוטה ומובנת לכול. גיא רולניק, עורך הדה מרקר יחד עם טלי חרותי – סבר, הצליחו להביא ראיון מדהים עם מורט מנדל מיליארדר בעל עשרות שנות פעילות ויצירה. לאחרונה יצאה הביוגרפיה שלו בארץ ואני ממליץ לקרוא אותה בחום.
מה למד מורט מנדל מגורו הניהול פיטר דרוקר?
אומרים עליו שהוא אדם מבריק ושמרן. הוא מספר על הדרך שבה הקימו וניהלו השלושה את חברת המיליארדים פרמייר (Premier Industrial Corporation), שהובילה את שוק החלפים בתחומי החשמל האלקטרוניקה בארה"ב, התמזגה ב-2006 עם החברה הבריטית Farnell ונהפכה למובילה בינלאומית. "לא מינפנו את עצמנו באופן דרסטי ולא נכנסנו לתחומים לא מוכרים. שילמנו על זה מחיר, בוודאי.
הפסדנו הזדמנויות, אבל גם לא נפגענו. במהלך 60 שנות עסקים אמנם הפסדנו כסף, אך מעולם לא נכנסנו למשבר פיננסי קשה, ותמיד ישנו טוב בלילה. הדרך הזהירה הוכיחה את עצמה. כבר שנים יש לנו די והותר. אני קורא על ההימורים שעושים הטיקונים שלכם, לעולם לא הייתי עושה את זה. אני קפיטליסט ומאמין בשוק החופשי, אבל הקפיטליזם השתולל ויצא משליטה".
ההצלחה של מורט מנדל
מנדל חזר משירותו הצבאי ב-1945 והשתלב בעסק, שמכר לא רע - אבל האחים הבינו שהם אמנם מתפרנסים, אבל לא מצליחים לייצר את קפיצת הדרך. "חשבנו מה אפשר לעשות ובמוחנו עלה רעיון מהפכני", מספר מנדל. "נשאל את הלקוחות שלנו מה הם צריכים! שלושה חדשים לא מכרנו צמיגים או חלקי חילוף. הסתובבנו בין לקוחות, שאלנו למה הם זקוקים, והכנו רשימה ארוכה של מוצרים שהיו קשים אז להשגה. כך הבנו כלל בסיסי בעולם העסקים - מצא צורך ומלא אותו. על זה עומדת כל התורה כולה". השלושה התמקדו במכירת המוצרים שהיו באותה רשימה מפורסמת, ובכך בידלו את עצמם מהמתחרים.
במקביל החליטו האחים החלטה דרמטית נוספת שממנה לא סטו שנים רבות: המכירות בשוק הרווי שבתוכו פעלו לא יתבססו על מחיר אלא על שירות. "בזמנו, היו בעלי המוסכים נאלצים לנסוע אל הסוכן כדי לקנות את החלקים ואז לחזור אליו כדי לקחת אותם", מספר מנדל. "החלטנו שנפעל אחרת: נביא את המוצר אל הלקוח ונייצר חוויית שירות ייחודית. ידענו שהשירות יחזק את הנאמנות של הלקוחות".
אנשים הם המתכון להצלחה.
לא רק העבודה בשטח והתובנות המידיות שנפלו בתנועה סייעו למורט מנדל להיהפך למנהל מצוין. מנטורינג התברר כעניין חשוב לא פחות, ומנדל אומר שהמפגש עם גורו הניהול פיטר דרוקר, שהלך לפני מספר שנים לעולמו, שינה את חייו. "רציתי לקבל לעבודה מישהו שנתן את דרוקר כממליץ", מספר מנדל. "ומרגע שנפגשנו היה לי ברור שארצה לשמוע ממנו עוד". השניים נפגשו אחת בחודש משך שנתיים תמימות, ודרוקר הרביץ במנדל את תורת הניהול הנכון. "שאלתי אותו איך נוכל לגדול ולצמוח מהר יותר. התשובה של דרוקר הייתה פשוטה: 'שים את האדם הטוב ביותר שלך על ההזדמנות הגדולה ביותר שלך'.
עניתי, 'מה פתאום, האדם הכי טוב שלנו הוא רואה חשבון, איך אני יכול לתת לו לנהל אופרציה חדשה שאין לו מושג מהי?' - התשובה של דרוקר יצרה אצלנו מדיניות מוצלחת לאורך שנים. הוא השיב שאם הוא האדם הטוב ביותר שלי, ושיש לו תשוקה, ערכים, יכולת מנהיגות ומוסר עבודה - הוא ירכוש את הניסיון מהר מאוד. פעלנו על פי העצה הזו אולי עשר פעמים נוספות, ובכל פעם גילינו שהיא עובדת מצוין", מספר מנדל.
אני מבקש לשתף אותכם במספר כללי ניהול אותם אימץ מורט מנדל לאורך השנים בהשראתו של פיטר דרוקר:
- גלו אתרו ומצאו "צורך אמיתי" אצל לקוחותיכם ומלאו אותו
- אל תבססו את עצמכם על מחיר מוזל אלא על שירות נדרש ואיכותי
- תהיו שקולים - אל תיקחו סיכונים מיותרים. היזהרו בהחלטותיכם. החיפזון מהשטן
- היו אנשים טובים וישרים. לעולם אל תחתכו פינות שמרו על אינטגריטי.
- הציבו את האנשים הטובים ביותר על ההזדמנויות העסקיות והניהוליות הגדולות שלכם
- תשאפו לשלם לאנשיכם משכורת מעל הממוצע בשוק. ההשקעה תחזור אליכם. תרוויחו יציבות ואיכות כוח אדם מקצועי.
שמרו על צניעות וענווה
- פחות לתגמל באמצעות בונוסים נדיבים. בנו להם תוכנית אופציות – הפכו אותם לבעלי עניין בהצלחה.
-
נהגו תמיד באנשיך במנהליך ובספקים באדיבות, ביושר ובכבוד
-
שמרו על צניעות ואל תעשו לאחרים מה ששנוא עליכם
-
תרמו לקהילה ככל יכולתכם בכסף ובמעשים
-
תמיד תזכרו כי חובה ליהנות מהדרך, וזכרו כי חיים ערכיים ומלאי נתינה מהנים יותר
-
צרו תמיד לווית ישירות יוצאת מהכלל – זה הביטוח להצלחה מתמשכת.
טפחו את דור המנהלים הבא
לסיום, בכל תהלכי הליווי והייעוץ הארגוני, אנו שמים דגש מרכזי בעבודה והעצמה של כוח האדם הניהולי בחברות השונות. טיפוח ואיתור דור המנהלים הבא – לא פעם אחראי על המשך ההצלחה והצמיחה של החברה או התאגיד. הזנחה של תחומי פיתוח המשאב האנושי בחברות ובארגונים מביאים לתוצאות הרות אסון. ארגונים יכולים לקרוס מעצם אי מודעות מספקת לחשיבות הנושא. לפרטים נוספים על תהליכים מוצלחים שביצענו בעבר בקרב ארגונים וחברות, צרו קשר ישיר למשה גרימברג.