מנהלים אחראיים להצלחות ולכישלונות בכל חברה ארגון או עסק קטן. הם האחראיים הבלעדיים. המציאות הניהולית מראה פעם אחר פעם כי להצלחה או לרווחיות או להפסדים של חברה, יכולים להיות גורמים רבים ושונים. אבל אף אחד לא יוכל לטעון כי האחריות המרכזית לא נופלת אחד על ההנהלה והבעלים. נופלת על יכולותיהם להנהיג ולהוביל צוותים. על יכולתם להקרין מקצועיות סמכות ורוגע על כל הכפופים להם. תפקידם המרכזי של מנהלים מצטיינים מתבטא ביכולתם לבנות קשרים עסקיים חדשים. ביכולתם לנהל מערך פיננסי ועסקי מקצועי ובעיקר להיות בעל כריזמה ויכולת הנעת צוותים, האצלת סמכויות וניהול משימות וזמן אפקטיבי במיוחד. במאמר כאן ננסה לאפיין את התכונות והכישורים של מנהלים מצטיינים ובעיקר ננסה ללמוד על הדרך היותר מהירה ונכונה לשפר את היכולות הניהוליות המבוקשות.
מנהלים מצטיינים קווים לאישיותם
יש לקחת בחשבון שמנהלים מצטיינים חייבים להצטיין בתחום עיסוקם ופעילות החברה שבה הם נמצאים. מנהלים מצטיינים עשויים להיות בכל אחד ממחלקות ואו האגפים בחברה. מנהלים מצטיינים מתחום הכספים, מתחום הייצור והתפעול? מנהלים מצטיינים וחדורי מטרה מתחומי המכירות והשרות ללקוחות. כאלה המחויבים להצטיין בתחומי השיווק והפיתוח העסקי וניהול המשאב האנושי. מנהלים מצטיינים בחברות קטנות ומשפחתיות פעמים נאלצים להצטיין בהרבה יותר מתחום אחד. הם נזקים להיות מוכשרים ומצטיינים במגוון רחב של ממיומנויות ניהול שיווק מכירות ופיתוח עסקי. אנו במאמר זה ננסה להציג את סקירת המאפיינים של מנהלים מצליחים המתייחסת למגוון רחב של כישורים ואיכויות המופיעים אצל מנהלים מצטיינים בקשת רחבה של תחומי הניהול בארגונים וחברות מכל הגדלים.
מנהלים מצטיינים – מוכשרים בהנהגה והנעת צוותים
מנהלים מצטיינים מתאפיינים ביכולת האישית להוביל ולהנהיג. נדמה לי כי זהו אחד המאפיינים היותר חשובים להצלחתם של מנהלים מצטיינים בתחומים השונים. מנהל מצטיין חייב להיות קודם כל מדריך, מורה דרך שבאחריות לדאוג כי מנהליו ועובדים ימצו את מירב הכישורים והיכולות בעבודתם. עליו להיות מסוגל להניע צוותים ועובדים אל עבר יעדים ראויים להשגה. עליו ליצור אנרגיות חיוביות ולדאוג כי הצוות מאמין במטרות ויש לו את הכלים להשיג אותן. זאת ועוד, באחריות לבצע בקרה, תיקונים ומשוב בונה לאורך כל התהליך. מנהלים מצטיינים מתאפיינים בכריזמה, עליהם לתת דוגמא אישית ובעיקר להיות מודל לחיקוי. מנהלים מצטיינים מקצוענים בתחומם, יודעים להאציל סמכויות ובעיקר יודעים לשאול את השאלות הנכונות ולתת לכפופים לו לקבל החלטות ולנוע אל עבר השגת המטרות.
מנהלים מצטיינים מוכשרים בניהול עצמי אפקטיבי
אומרים כי מישהו שאינו יודע לנהל את עצמו – סביר כי לא ידע לנהל אחרים. ניהול עצמי אפקטיבי מאפיין מנהלים מצטיינים. מנהל מצליח בכל תחום ואו סגמנט בתעשייה חייב ראשית לדעת לנהל את עצמו בכל תחומי החיים והתחומים הניהוליים. כיום כל אחד מאיתנו ועל אחת כמה וכמה מנהלים מצטיינים חייבים להיות מסוגלים להחזיק כל הזמן את הכדורים באוויר. עליו לנהל את זמנו בצורה אפקטיבית ונכונה. עליו להבין כי הצלחתו תלויה בעבודת צוות. עליו להיות מסוגל לקבל החלטות מושכלות. עליו לא לחפש שלמות אלא לחפש תנועה אל היעד ותיקונים לאורך הדרך שלמות ופרפקציוניזם בדרך כלל גורמים לשיתוק. יותר מכל עליו להיות מסוגל לקחת אחריות על טעויות ואו תכנון לקוי. זאת ועוד, מנהלים מצטיינים מתאפיינים בכישורי אינטליגנציה רגשית ותקשורת בינאישית גבוה בהרבה מהממוצע.
מנהלים מצטיינים שמים את האגו במקום השני
אגו מהווה את המכשול הכי גדול להצטיינות בניהול לאורך זמן. לכן אני תמיד ממליץ לשים את האגו בצד ולקדש את טובת החברה או הארגון לפני הכול. מלחמות אגו ומאבקי כוח מיותרים עשויים לגרום לנזק רב. מנהלים מצטיינים יודעים למנוע מאבקים וחיכוך מיותר בתוך הארגון ובתוך הצוות שבאחריותם. מנהלים מצטיינים בדרך כלל שמים את עצמם במקום השלישי. במקום הראשון – הלקוחות. במקום השני העובדים והם במקום השלישי. לכן, מנהלים מצטיינים וראויים תמיד ישימו את האגו ואת הצרכים האישיים שלהם בעדיפות משנית. טובת החברה, הלקוחות והעובדים תמיד יהיו במקומות הראשונים.
מנהלים מצטיינים מתאפיינים בתקשורת טובה ואינטליגנציה רגשית
המחקרים האחרונים בארץ ובעולם מגלים כי תקשורת איכותית ואפקטיבית המלווה ביכולות גבוהות של אינטליגנציה רגשית ואמפתיה חשובים מאד להצטיינות בתחומי הניהול ובתחומים רבים אחרים. כיום ברור לחלוטין כי המיומנויות "הרכות" חשובות הרבה יותר מהמיומנויות המקצועיות הטהורות כמו ניהול פיננסי, ידע הנדסי וטכני. בשנים האחרונות מנהלים מצטיינים עוברים מניהול היררכי לניהול מטריציוני. במקום לשים דגש על נהלים קשיחים, אסרטיביות ותקיפות, המצטיינים שבמנהלים עוברים לשים דגש על שיפור היכולות שלהם להקשיב לעובדים ולמנהלים שלהם, לנסות להבין ולתת להם אפשרויות צמיחה והתפתחות מקצועית ואישית.
אמפתיה דוגמה אישית וחזון – מאפיינים מנהלים מצטיינים
הכיצד הנושאים מעלה חשובים כל כך בהתפתחותם של מנהלים מצטיינים? מתברר כי אמפתיה, דוגמה אישית וחזון גורמים לעובדים ולכפיפים להרגיש שייכים ומועצמים. באמצעות הקשבה והבנה של העובד או המנהל, תמיד מקבל המנהל המצטיין מידע על הקשיים והמניעים שלו. ובכך הוא יודע טוב יותר מהם החיזוקים והכלים שעשויים לעזור לו ולהניע אותו לעמוד ביעדים. בקיצור, מנהל מצטיין המביא לפעילותו חזון דוגמה אישית ובעיקר כישורי הקשבה פעילים יודע טוב יותר לתקשר עם עובדיו. יודע לקבל מידע רלוונטי בזמן אמת ובעיקר יודע להעניק משוב חיובי כך שעובדיו ומנהליו מקבלים מוטיבציה ומרגישים בסביבת עבודה תומכת ונעימה. מנהלים המביאים איתם רמה טובה וגבוהה של אינטליגנציה רגשית ותקשורת בינאישית תמיד יכולים למצוא פתרונות טובים למצבים של חיכוך ומאבקי אגו מיותרים בצוות ואף למנוע אותם מראש.
מנהלים מצטיינים – מכירים היטב את השוק והמתחרים
דעו כי תמיד המצליחים שבמנהלים מתאפיינים ביכולתם להכיר לעומק את השוק ואת המתחרים. הם מכירים היטב את כל השחקנים המרכזיים. מכירים את הסגנות וההזדמנויות. הם מודעים לשינויים ולכל התמורות המתרחשות באופן תדיר בשווקים תחרותיים. יש להם היכרות מעמיקה עם הלקוחות ועם קהלי היעד של הלקוחות הפוטנציאליים. תכונות אלה מביאות לכך שהם יודעים להציע ללקוחותיהם מוצרים ושירותים המביאים להם לערך ובעיקר מבודלים מהמתחרים. מנהלים מצטיינים יודעים את סל המוצרים והשירותים של המתחרים. מכירים את נקודות החולשה ואת היתרונות ומתאימים סל מוצרים ושירותים ייחודי בעבור לקוחותיהם. היתרונות האלה מאפשרים למנהלים מצטיינים להיות צעד וחצי חפני המתחרים. הם מסוגלים להגדיל מחזורי מכירות, לגייס לקוחות חדשים ולמנוע נטישת לקוחות למתחרים. בהיבטים המקצועיים והטכנולוגיים הם מעודכנים ומכירים את כל החידושים והפיתוחים שעומדים בקנה מבחינת מוצרים שירותים וטכנולוגיות הן בקרב המתחרים והן בקרב תוכניות הפיתוח בארגון שלהם. הם מכירים בחשיבות המיתוג והבידול בחלק מהעצמה של המותג.
מנהלים מצטיינים מתעמקים בתחומים הפיננסיים
מנהלים מצטיינים חייבים להכיר את העולמות הפיננסיים. אין הם חייבים להיות רו"ח בהשכלתם? אבל הם חייבים להכיר בחשיבות של הצורך בניהול פיננסי מקצועי. אין זה סוד כי בסופו של דבר, כמעט כל פעילויות עסקית באה לייצר רווחים. בחברות וארגונים גדולים תמיד תמצאו אנשי מקצוע ייעודיים. בחברות קטנות אתם כמנהלים מצטיינים תמצאו את עצמכם לוקחים אחריות גם על התחום הפיננסי. שם על המנהלים המצטיינים להקדיש משאבי ניהול לטיפול בתחומים הפיננסיים. לדעת לנהל תזרים מזומנים, לטפל בגביה ואף לגייס כספים לשם חידוש ציוד ואו כניסה לתחומים חדשים. פעמים נכון להיעזר באנשי מקצוע מיומנים במסגרת "מיקור חוץ".
מנהלים מצטיינים מומחים להאציל סמכויות
מנהלים מצטיינים מבינים כי ללא עובדים ומנהלים טובים לידם – הם עשויים להיתקע בדרך לפסגה. האצלת סמכויות זאת אחת מהתכונות הכי חשובות למנהלים המבקשים להצטיין. רבים מהמנהלים מתקשים ליישם את הנושא בצורה אפקטיבית. חובה ללמוד הכיצד מבצעים האצלת סמכויות נכונה ובעיקר מבצעים משוב ובקרה לאורך הדרך. אנו כיועצים ארגוניים, מבקשים לקבוע ולציין מספר סיבות שגורמות למנהלים לא לאמץ את נושא האצלת הסמכויות . הסיבה הראשונה היא חוסר יכולת ואמון כי אנשים אחרים יכולים לעשות את המשימות? סיבה נוספת וחשובה לא פחות מציגה בקרב אלה המתקשים לבצע האצלת סמכויות היא חוסר ביכולות תקשורתיות ואינטליגנציה רגשית מפותחת. מנהלים המתקשים בתחום יוצרים על עצמם עודף משימות ותפקידים שגורמים להם לא פעם לקרוס. מנהלים כאלה לא אוהבים לתת אחריות וסמכות. לא אוהבים ללמד להעצים ולהדריך ולכן הידע תמיד נשאר אצלם. המצטיינים שבמנהלים מלמדים את הכפיפים להם להתמודד עם מצבים משתנים. הם מעניקים להם ידע וכלים בכדי שיוכלו להתמודד עם בעיות בעצמם.
מנהלים מצטיינים שולטים היטב ברזי המכירה והשיווק
מנהלים מצטיינים בחברות משפחתיות, חברות ועסקים קטנים ואף בקרב נותני שירות יודעים היטב את רזי המכירות, השיווק והפיתוח העסקי. חוסר במיומנויות האלה גורמים בדרך כלל לאיבוד לקוחות, להקטנת מחזורי המכירה ללקוחות החדשים ולקושי בשימור לקוחות קיימים. המצטיינים שבמנהלים יודעים כיצד לשווק את עצמם ואת מגוון המוצרים או השירותים של העסק. הם מומחים לתמחר נכון את המוצרים והשירותים בהשוואה למתחרים. הם מיומנים לסגור מכירות ולטפל נכון במכירות המשך. מכירים היטב את כל תהליכי המכירות ויודעים בעיקר להעצים ולהדריך את מערכי המכירות והשירות ללקוחות.
מכירות ושירות כמנוע צמיחה – אצל מנהלים מצטיינים.
המצטיינים שבמנהלים מבינים כי מכירות ושירות מהווים את מנוע הצמיחה החשוב ביותר בשווקים תחרותיים. יצירתיות חשיבה מחוץ לקופסה ואפילו תעוזה מאפיינים מנהלים מצטיינים שמומחים בתחום המכירות השיווק והפיתוח העסקי. מנהלים מצטיינים מבינים שעליהם להיות מסוגלים ליצור ולנהל מערכי מכירות ושירות מעולים. עליהם להיות מסוגלים ליצור שת"פים חכמים עם גורמי משנה בשווקים. עליהם להיות מסוגלים לנהל מערכי הפצה חכמים ונגישים לקהל הלקוחות. יותר מכל עליהם להבין כי המוצרים והשירותים שאותם הם מוכרים חייבים להיות עם ערך גבוה ללקוחות. ללא מכירות ושירות יוצא מהכלל חברות וארגונים "דורכים במקום" ומאבדים פלחי שוק.
מנהלים מצטיינים מתמקדים באימוץ חוק ה- 20-80
ניהול משימות, משאבים ותיעדוף משימות הם התחומים היותר חשובים להצלחתם של מנהלים מצטיינים. מנהלים היודעים להתנהל על פי חוק הפרטו מצליחים יותר. אין ספק כי מנהלים מצטיינים מתמקדים באימוץ חוק ה- 20-80 יודעים לנהל את עצמם טוב יותר. לנהל את משאב הזמן ואת המשימות בצורה אפקטיבית לא קלה כלל. מי שיודע לנצל את המשאב הזה בצורה נכונה לצרכי ניהול מכירות ושיווק מגיעים להישגים גבוהים במיוחד. מנגד מנהלים המתקשים לשעות זאת. מתקשים להפריד בין החשוב לטפל מתקשים לעמוד בקצב הנדרש ממנהלים מצטיינים. חוק הפרטו המסביר כי יש רק 20% מהפעילויות שלנו האחראיות ל- 80% מהתוצאות עשוי להיות פתרון ניהולי נכון לאימוץ. מדובר בכישור שבהחלט ניתן ללמוד ולשפר אותו. לכן אנו מבקשים לקבוע כי ניהול על פי תיעדוף משימות וניהול על פי חוק הפרטו מאפשרים למנהלים לזהות ולקבוע את סדרי העדיפויות הנוכחיים והעתידיים בחברה או בעסק שבאחריותו.
מנהלים מצטיינים – מומחים בעבודת צוות ופיתוח מנהלים ועובדים
אין כל אפשרות להגיע להיות מנהלים מצטיינים ללא יכולת ליצור עבודת צוות. ללא יכולת והבנה כי הדרכה פיתוח והעצמה של עובדים ומנהלים כפיפים הם חלק מרכזי בהצלחתם של מנהלים מצטיינים. מנהלים מצטיינים יודעים לזהות בקרב העובדים שבאחריותם נושאים ותחומים שהשקעה בפיתוחם עשויה להביא לערך רב, הן לעובדים והן לו כמנהל המבקש להצטיין. מנהלים מצטיינים יודעים לבנות צוותי עבודה שפועלים בהרמוניה וממוקדים להשגת מטרות ראויות. צוותים שמקבלים כלים אחריות וסמכות לבצע את המשימות מבלי שיפריעו להם.
כיצד גם אתם תוכלו לבצע "קפיצת מדרגה" בתחומי הניהול והמנהיגות?
לקראת סיום, אני מבקש לציין כי ניסיתי להציג כאן סקירה מעמיקה העוסקת במאפייניו של מנהלים מצליחים. כאן המקום לציין כי מאמר זה אך ורק מבחינת נוחות השתמש בלשון זכר. הכוונה גם למנהלות מצטיינות שהולכות ותופסות חלק נכבד יותר ויותר בעולם התעשייה וניהול הן בארץ והן בעולם. לנשים מנהלות כישורים התחלתיים טובים בהרבה מאיתנו הגברים. יש חובה לתת להן הרבה יותר הזדמנויות. כעוסקים בייעוץ ארגוני הדרכת מנהלים וצוותי מכירה אנו מבקשים לקבוע כי אף אחד מאיתנו לא נולד מנהל, ולא נולד מנהל מצטיין מבטן אימו. כלומר, אין כישורי ניהול שהם "מולדים" בלבד. אנו מאמינים כי ניתן לשפר מיומנויות ולאמץ כלים עדכניים בכדי לבצע את קפיצת המדרגה ממנהלים טובים למנהלים מצטיינים.
אימון עסקי ומנטורינג למנהלים מצטיינים
בתחומים של שיפור מיומנויות ורכישת כלים עדכניים לניהול והנעת עובדים בקרב הנהלות ומנהלים בכירים אנו מציעים תוכניות ליווי ומנטורינג עסקי ואישי. במהלך תהליכי מנטורינג ואימון עסקי למנהלים בדרגות השונות אנו מטפלים בשיפור ביצועים במגוון תכונות וכישורים שעשויים לעזור לכם בעבודה הניהולית השוטפת. אנו יחד מעדכנים את "ארגז הכלים הניהולי" ומלווים אותכם בעבודה השוטפת בכל הצמתים הזקוקים לשיפור ולשדרוג. בתהליכי שינוי וצמיחה לתחום האימון העסקי שיפור מיומנויות ומנטורינג בפרמט "אחד על אחד" הם פרק חשוב מתוך תהליך גדול יותר הבא להביא את החברה או הארגון שלכם להצליח לבצע קפיצת מדרגה. לפרטים נוספים על הדרכה וליווי מנהלים מצטיינים ועל תוכניות למנטורינג ואימון עסקי למנהלים בכירים נכון כי תתקשרו למשה גרימברג 03-9032222 או ישירות לנייד 0544814332 או שלחו מייל abc@nihul4u.co.il לקביעת "מפגש סיעור מוחות במתנה" שיעסוק כולו ביתרונות שעשויים להיות מתהליכי ייעוץ עסקי, הדרכה, ופיתוח מנהלים גם בעבורך.