בעולם העסקי המודרני, תקשורת אפקטיבית היא מיומנות הכרחית למנהלים. היא מהווה את הבסיס להובלת צוותים, השגת יעדים ובניית מערכות יחסים חזקות בארגון. מחקר שפורסם ב-Journal of Business Communication מצא כי 86% מהעובדים מייחסים כישלונות ארגוניים לתקשורת לקויה. מנהלים מצליחים מבינים כי תקשורת טובה היא הרבה יותר מאשר העברת מידע - היא כוללת הקשבה פעילה, אמפתיה, ויכולת להתאים את המסר לקהל היעד.
תקשורת בינאישית אפקטיבית למנהלים: המדריך המעשי
כאן אנסה להציג לך כמנהל וותיק או מנהלי צעיר שמבקש ללמוד עד כמה תקשורת בינאישית חשובה להצלחה. דעו כי: "תקשורת אפקטיבית בכל תחום גם מעבר לעולמות הניהול והעסקים היא המפתח להצלחה בכל תחום בחיים". אמרתי זאת לא אחת בפגישות אימון ומנטורינג למנהלים. נושא זה הינו מרכזי בסדנאות לשיפור מיומנויות ניהול ומנהיגות שלנו. כמומחה לשיפור מיומנויות ניהול ומנהיגות אני מאמין כי: "מנהל שמתקשר היטב יכול להניע הרים, בעוד מנהל עם תקשורת לקויה עלול למצוא את עצמו בודד בפסגה."
תקשורת בין אישית אפקטיביות תמיד מתחילה בהקשבה פעילה
הקשבה פעילה היא אחת המיומנויות החשובות ביותר למנהל. היא המפתח להבנה אמיתית ולתקשורת בינאישית אפקטיבית בקרב מנהלים. הקשבה פעילה לא רק עוסקת בשמיעת המילים, אלא גם הבנת הרגשות והמסרים הסמויים מאחוריהן.
בואו ונכיר את הטכניקות להקשבה פעילה:
- שימו לב לשפת הגוף
- אל תקטעו את הדובר
- שאלו שאלות הבהרה
- סכמו את מה ששמעתם
מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד מצא כי מנהלים שהקשיבו באופן פעיל לעובדיהם ראו עלייה של 25% בפרודוקטיביות של הצוות. בנוסף, מחקר שפורסם ב-Journal of Applied Psychology הראה כי הקשבה פעילה מגבירה את שביעות הרצון של העובדים ב-40%. "כשאתה מקשיב באמת, אתה שומע לא רק את המילים, אלא גם את הרגשות", אמרתי לא פעם בעבר. "האמת שזאת המהות של תקשורת אפקטיבית למנהלים ולאנשי מכירות ושירות לקוחות".
ההבדל בין כישלון להצלחה מקרה מהשטח
יעל, מנהלת צעירה בחברת סטארט-אפ, התקשתה להבין מדוע אחד מעובדיה המוכשרים ביותר מתפקד ברמה נמוכה. במקום להעיר לו, היא הזמינה אותו לשיחה פתוחה. תוך כדי הקשבה פעילה, גילתה שהעובד מתמודד עם מחלה קשה במשפחה. יעל הציעה תמיכה ואפשרויות עבודה גמישות. התוצאה? העובד הרגיש מובן ומוערך, וביצועיו השתפרו דרמטית. "ההקשבה שלך הצילה לא רק את העבודה שלי, אלא גם את המשפחה שלי," אמר לה בדמעות. שווה ללמוד מהסיפור המרגש הזה ולבחון באם יש לך את המודעות והרגישות?
תקשורת בינאישית אפקטיבית מתמקדת ביכולת להעביר את המסר בצורה הטובה ביותר
תקשורת ברורה היא חיונית להצלחת כל ארגון. מנהלים צריכים להיות מסוגלים להעביר מידע, הוראות ומטרות בצורה שכל אחד יכול להבין.
מצ"ב העקרונות לתקשורת מובנת וברורה:
- השתמשו בשפה פשוטה וברורה:
- התאימו את המסר לקהל היעד:
- היו ספציפיים ומדויקים:
- בדקו הבנה באמצעות משוב:
מחקר שנערך על ידי חברת הייעוץ Towers Watson גילה כי חברות עם תקשורת אפקטיבית הן בעלות תשואה לבעלי המניות הגבוהה ב-47% מהממוצע.
מה דן למד במסגרת מפגשי למידה ומנטורינג?
סיפור קצר שנחשפתי אליו במסגרת תהליכי הייעוץ הארגוני וליווי ופיתוח מנהלים בכירים. דן, מנהל מאד בכיר בחברת הייטק, נהג לשלוח מיילים ארוכים ומסורבלים לצוות שלו. העובדים התקשו להבין את הציפיות שלו, והפרויקטים סבלו מעיכובים. במפגשי הייעוץ האישי והמנטורינג בפורמט 1:1 עסקנו בנושא. לאחר שהבין את הדיסוננס בין השפה שהוא משתמש ומבין לבין הקושי להבנה אצל האחרים. דן התחיל לתמצת את המסרים, לכתוב בצורה פשוטה ומובנת. ובעיקר החליט ולהשתמש בנקודות תכליתיות. התוצאה? שיפור דרמטי בביצועי הצוות ובאווירה הכללית.
אינטליגנציה רגשית: הלב של תקשורת בינאישית אפקטיבית
אינטליגנציה רגשית היא היכולת להבין ולנהל את הרגשות שלנו ושל אחרים. היא מהווה מרכיב קריטי בתקשורת אפקטיבית, במיוחד עבור מנהלים.
- מודעות עצמית גבוהה, אבל משולבת עם ענווה וללא אגו גדול מידי?
- ניהול עצמי. לפני שאתה מבקש לנהל אחרים בדוק באם את מנהל את עצמך היטב? האם מיישם את חוק ה- 80 - 20? את עיקרון הפרטו?
- מודעות חברתית גבוה
- יכולת לבנות ולנהל מערכות יחסים
מחקר שנערך על ידי חברת הייעוץ McKinsey מצא כי מנהלים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה הצליחו להגדיל את הרווחיות של הצוותים שלהם ב-20% בממוצע. בנוסף, מחקר שפורסם ב-Harvard Business Review הראה כי 90% מהמנהלים המצטיינים הם בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה. "אינטליגנציה רגשית היא המפתח להפוך מנהל טוב למנהיג עסקי עוד יותר טוב". זה חלק מהסלוגן שלנו: אנו לוקחים ארגונים ומנהלים טובים ועושים אותם טובים יותר. דעו כי כישורי אינטליגנציה רגשית גבוהים מאפשרת תמיד לחבר טוב יותר את האנשים והעובדים למטרה.
להיות אנושי זאת מנהיגות מקדמת
אורן, מנהל בכיר בחברת ביטוח, נודע כמנהל קשוח ולא רגיש. יום אחד, אחת העובדות שלו התמוטטה בבכי במשרד. במקום להתעלם, אורן הפתיע את כולם כשהזמין אותה לשיחה אישית. הוא גילה שהיא מתמודדת עם גירושים קשים. אורן, שעבר חוויה דומה בעבר, שיתף את סיפורו האישי והציע תמיכה. מאותו יום, הצוות ראה צד אחר של אורן, והאווירה בחברה השתנתה לחלוטין. "למדתי שלהיות מנהיג אמיתי זה להיות אנושי," אמר אורן בישיבת הצוות הבאה, כשדמעות בעיניו.
תקשורת לא מילולית: המסר שמעבר למילים
תקשורת לא מילולית, הכוללת שפת גוף, טון דיבור והבעות פנים, מהווה חלק משמעותי מהתקשורת שלנו. מחקר שנערך באוניברסיטת UCLA מצא כי 93% מהתקשורת הבינאישית היא לא מילולית. מנהלים צריכים להיות מודעים לתקשורת הלא מילולית שלהם ושל אחרים.
טיפים לשיפור התקשורת הלא מילולית:
- שמרו על קשר עין
- היו מודעים לשפת הגוף שלכם
- התאימו את טון הדיבור למסר
- שימו לב לרמזים לא מילוליים מאחרים
תקשורת בין אישית אפקטיבית של מנהלים מצטיינים מחייבת מתן משוב תמידי
מתן משוב תמידי הוא המפתח היותר חשוב לצמיחה מתמדת הן שלך כמנהל בכיר והן של צוות העובדים והמנהלים שבאחריותך. מתן וקבלת משוה - פידבק הם חלק בלתי נפרד מתפקיד המנהל. משוב אפקטיבי יכול לקדם צמיחה, לשפר ביצועים ולחזק מערכות יחסים. מחקר שפורסם ב-Harvard Business Review מצא כי 72% מהעובדים מאמינים שביצועיהם ישתפרו אם יקבלו יותר פידבק.
הכירו את העקרונות למתן משוב מקצועי:
- התחילו תמיד עם דברי שבח. היו מאוזנים - ציינו גם חוזקות לפני הנושאים הזקוקים לשיפור
- היו ספציפיים וענייניים
- התמקדו בהתנהגויות, לא באישיות
- הציעו פתרונות ודרכי שיפור
"משוב המבוצע בצורה מקצועית הוא מתנה לשני הצדדים", אמרתי זאת בעבר. "כשאנחנו נותנים אותו בחכמה, אנחנו מעניקים לאחרים את המפתח לצמיחה."
תקשורת בינאישית בעידן ריבוי הערוצים הדיגיטליים: אתגרים והזדמנויות
העידן הדיגיטלי הביא עמו אתגרים חדשים בתחום התקשורת, אך גם הזדמנויות רבות. מחקר של Deloitte מצא כי 70% מהמנהלים מתקשים להתאים את סגנון התקשורת שלהם לפלטפורמות הדיגיטליות החדשות. מנגד מנהלים מצטיינים יודעים להשתמש נכון בתקשורת בינאישית המותאמת לריבוי הערוצים הדיגיטליים.
טיפים לתקשורת בינאישית אפקטיבית בעולם הדיגיטלי:
- בחרו את הפלטפורמה המתאימה למסר. מייל? וואטסאפ? שיחה טלפונית? הודעה קולית? הודעת אס אם אס? או שיחה פרונטלית?
- תשתמשו ביותר מערוץ אחד. אל "תפציצו" בכמויות מסרים מיותרים? וודאו כי המסר מסוגל לעבור ולהיות מובן בפעם הראשונה.
- הימנעו מלאמץ את הפורמט של "הצעירים" המעבירים מסר באמצעות 6 מסרי משנה שכוללים מילה אחת או אימוגי?
- היו ברורים ותמציתיים תשתמשו בכותרות נכונות וגורמות למיקוד
- השתמשו באמצעים ויזואליים כשאפשר
- היו זמינים ומגיבים. זאת תכונה המזוהה עם מנהלים מצטיינים ותקשורתיים.
דעו כי ניתן לשפר מיומנויות תקשורת
תקשורת אפקטיבית היא מיומנות שניתן לפתח ולשפר לאורך זמן. היא דורשת מודעות, תרגול והתמדה. כמנהלים, האחריות עליכם ליצור סביבה תרבותית המאפשרת תקשורת פתוחה וכנה בארגון שלכם. דעו כי "תקשורת טובה היא כמו גשר". ציינתי לא אחת בעבר ואמרתי גם כי: "תקשורת אפקטיבית מחברת בין אנשים, רעיונות ומטרות. כמנהלים - בנו את הגשר הזה בכל יום מחדש." אז קחו את העקרונות והטכניקות שלמדתם כאן והתחילו ליישם אותם כבר היום. התחילו בצעדים קטנים - הקשיבו יותר. דברו בבהירות, היו מודעים לתקשורת הלא מילולית שלכם. עם הזמן, תראו כיצד התקשורת המשופרת שלכם משנה את הדינמיקה בצוות, מגבירה את הפרודוקטיביות ומובילה להצלחות גדולות יותר. זכרו, שיפור במיומנויות תקשורת אפקטיבית היא מסע מתמשך. המשיכו ללמוד, להתאמן ולהשתפר. ההשקעה שלכם בתחום זה תשתלם עשרות מונים בטווח הארוך.
התחל היום בתהליך לשיפור מיומנויות התקשורת שלך
אם אתה מעוניין לפתח את המנהלים בארגון שלך? לשפר ולפתח את מיומנויות התקשורת הבינאישית שלהם ואף את שלך? התחל היום בתהליך חשוב זה. דע כי פיתוח מיומנויות תקשורת בינאישית ואפילו יכולות אינטליגנציה רגשית אפשריים ויש בהם תועלת רבה. מוזמנים לעשות זאת באמצעות קורסים וסדנאות שלנו. השתמש בהמלצות ובתהליכים שנסקרו במאמר זה שעסק בהיכרות החשיבות של תקשורת אפקטיביות למנהלים.
הארגון שלך מבקש להמשיך להתקדם לעבר הצלחה תבחרו ביועץ ארגוני – יועץ עסקי עם ניסיון ניהולי מוכח. כזה שיש בו שילוב מנצח של ניסיון ניהולי שיווקי בכיר כמנהל מחוץ לעולמות הייעוץ. יחד עם ניסיון מוכח של ייעוץ וליווי מנהלים בתהליכי שינוי. היה ותרצה אתה מוזמן לשלוח לי מייל או לצלצל ישירות לנייד שלי: 0544-814332 או 03-9032222 נשוחח ואף אציע לך לקבל מפגש חשיבה במתנה.