חוזקה של שרשרת האספקה? חוזקו של ארגון? תלוי בחוליה החלשה..  לחנך מנהלים ועובדים וספקים לתכנן היא לא אחת משימה לא פשוטה. רבים מעדיפים לזרום ולאלתר. כאחד שמלווה ארגונים לא אחת התמודדתי מול קשיים בתהליכי התפעול והלוגיסטיקה של חברות שונות. פעם אחר פעם מגלים כי יש פער בהבנה של חשיבות שרשרת האספקה. ארגונים כיום מבקשים לשים את הלקוח במרכז ולפיכך חשיבותה של שרשרת האספקה קריטית להצלחתו של הארגון. המטרה להציב את שרשרת האספקה במרכז של ניהול ארגוני מוטה לקוחות. כידוע ניהול שרשרת אספקה היא גישה יחסית חדשה שבה נוקטים ארגונים שהבינו שניהול נכון ופיקוח על שרשרת אספקה יוביל לאופטימיזציה משולבת של כל החוליות בשרשרת הארגונית ותגרום להעלאת הרווחיות ומיצוב בשוק מול המתחרים.

החודש תקציר המנהלים, הטיפ החודשי הקצר והאפקטיבי, עוסק בחשיבותה של שרשרת האספקה להצלחה ניהולית ועסקית. אנו מנסים לגעת בדרך הנכונה להביא את יכולות השיטה ליישום כך שתגרום לתועלות ברות מדידה. כמנהלים לא אחת אנו אמורים לחשוב מחוץ "לקופסא" ולקרוא תגר למבנים ארגוניים שאולי הגיע הזמן לשנות? עלינו לא לפחד לקבל החלטות ניהוליות אשר מתחייבות משינוי מיקוד ואו רצון של צמיחה. לפיכך משפטי המפרסמים החודש נוגעים בנושא: הציטוט הראשון הוא של גיליאן בטלר: • "לא הזמן צריך להיות מנוהל, אלא האדם." גיליאן בטלר . בהתאמה צריך לנהל את השרשרת… וצריך לדאוג כי מנהלים איכותיים ינהלו את התחומים שבאחריותם. הציטוט השני שייך לפרנק זאפה שכבר אמר בעבר: • "אף פעם אל תעצור עד שהטוב שלך הופך טוב יותר, והטוב יותר שלך הופך לטוב ביותר". פרנק זאפה. תובנה ניהולית אותה אני ממליץ כי נאמץ כמנהלים ללא כל קשר לניהול שרשרת אספקה.

אתרו את החוליות החלשות

לא אחת אנו ממליצים לבצע תהליך של דירוג החוליות השונות בתהליך הארגוני הכולל על פי חשיבותן ועל פי נפחן בתהליך. תהליך הבא לזהות את החולשות בשרשרת האספקה הכלל ארגונית הכוללת את האינטראקציות שבין האגפים החטיבות והמחלקות. המלצתי לדרג את היחידות\חוליות בסולם של שלוש רמות (גבוה, בינוני, נמוך) לפי הקריטיות שלהם ליכולתנו להמשיך לבצע את המשימה של הבאת התשומות בדרך המהירה והיעילה ביותר ללקוחות. על בסיס דירוג זה תעדיפו את הגישה שלכם ושל מנהלי היחידות השונות בשרשרת כדי להבטיח כי כל מנהל יחידה או חוליה והעובדים בה יהיו מודעים וערוכים לדעת מה חלקם בתהליך ועד כמה קריטי כי יבצעו את חלקם באופן מושלם.

אופטימיזציה

עקרונית, בגישה המסורתית – שרשרת אספקה ארגונית חולשת על חמש חוליות עיקריות בארגון, הרכש ,ייצור, אחסון, הפצה ותובלה. לא אחת אומרים כי בעולם מושלם היא יכולה לכלול גם את ההנדסה והיצור? ואפילו תחומים אחרים בהבנה כי כולם בסופו של דבר משרתים את הלקוח הסופי. בכל מקרה אנו לא עוסקים בחשיבה אוטופית. לפיכך כל חוליה בסיסית כמצוין מעלה היא חלק מרכזי שווה בשרשרת האספקה והצלחת שרשרת האספקה מותנה בשלוב החוליות השונות והאינטגרציה ואינטראקציה בינם לבין היחידות האחרות בארגון.

חובה לשאוף להגיע לשיפור ואופטימיזציה כי האתגר לארגון בבניית אסטרטגיה נכונה של שרשרת אספקה הוא להגיע לסינרגיה עם האסטרטגיה הכוללת של החברה ומנהליה, על ידי מיקום שרשרת האספקה ומנהלה בצורה נכונה על הסקאלה בין שאר יחידות הניהול המרכזיות. כל זאת דרך הפריזמה המקשרת בין יכולת תפעולית ויעילות לבין יכולת תגובות מהירות לדרישות הלקוח.

הדרך הנכונה לשפר את הלוגיסטיקה

תחילה יש להתמקד ביכולת לזהות את כל המרכיבים בשרשרת האספקה, במטרה להיות מסוגלים לראות את מכלול הגורמים ותוך כך להקיש כיצד ניתן לנהל את שרשרת האספקה. שרשרת אספקה היא הפונקציות הממלאות את רצון הלקוח הפונקציות הללו כוללות בין השאר פיתוח מוצרים שווק ניתוח השוק תחזיות מימון הפצה ושירות לקוחות. על מנת לתכנן ולהפעיל שרשת האספקה תאגידית בצורה אופטימלית על הארגון להבין כי תחום זה זקוק לניהול צמוד ואיכותי ובנוסף הוא מבוסס על תקשורת וזרימת מידע בין שאר יחידות הניהול והמטה. ארגון המידע הארגוני ושיתופו עם כל החוליות בשרשרת האספקה, ועם שאר האגפים בארגון הוא קריטי. הוא חייב לאפשר לכל חוליה ולכל יחידה מחוצה לה לראות מעבר למידע שברשותה, השיתוף מאפשר תגובה מהירה ויעילה לשוק דינאמי משתנה ומהווה פקטור מרכזי בהצלחה.

לצד היתרונות של הגדלת הרווחיות, ניהול מלאי ורכש טוב יותר, התייעלות, מיצוב בשוק, גמישות תפעולית מול דרישות הלקוחות, הקטנת עליות- לא אחת ארגונים מגלים כי השינוי לא פשוט כלל. נדמה לי כי כיום ארגונים המבקשים ושואפים להגיע למצוינות מבינים כי הקשיים והחסרונות שווים את המאמץ הארגוני להתמודד איתם בדרך להגיע אל שרשרת אספקה ארגונית מושלמת. הקשיים והחסרונות מהווים לא אחת הזדמנויות לביצוע תהליכי שיפור והתמקצעות ניהולית הנדרשים כלל בארגון  בנוסף לשיפור הנדרש בשרשרת האספקה, בארגונים השואפים למצוינות.

אנו המגיעים מהעולם העסקי, ומכירים היטב את עולמות הניהול, השיווק והמכירות ואת התהליכים התפעוליים הנדרשים לבניית שרשרת אספקה יעילה כחלק מתהליכי ניהול ממוקדי לקוחות בארגונים המבקשים להצטיין ולהגדיל את פלח השוק שלהם על חשבון המתחרים. פתחנו מתודולוגיה המציעה תהליכי יעוץ ארגוני- פיתוח עסקי וליווי שטח למנהלים וכוחות מכירה המספקת כלים להגדלת הנוכחות בשוק ומול המתחרים. אשמח לתת לך מידע נוסף ואף לבדוק קיומו של מפגש עבודה ראשוני שיעסוק בניתוח ההזדמנויות והאיומים של שוק המטרה המרכזי שלכם. לחץ כאן לפניה ישירה למשה גרימברג.