מהי הדרך המומלצת לבניית תוכנית עסקית מקצועית? האם יהיה נכון להכיר את המדריך השלם לבניה ועדכון תוכנית עסקית בן בהקמתו של עסק חדש, והן במצבים שיש לעדכן את התוכנית העסקית כתוצאה ממשברים ושינויים בשווקים הנובעים מהגדלת התחרות וכניסתם של מתחרים חדשים.

תרומתו של יועץ עסקי

הכיצד נכון לבנות או לעדכן תוכנית עסקית? הכיצד ייעוץ עסקי, המתלווה לעבודתו של יועץ אסטרטגי מיומן, המתמחה בפיתוח עסקי והתנעת תהליכי שינוי וצמיחה עשוי להביא גם לכם לתועלת וערך רב. זאת שאלה מאד מרכזית המעסיקה מאות בעלי חברות ועסקים בכל סדרי הגודל. גדולים בינוניים וקטנים מבקשים לדעת הכיצד נכון לעדכן את התוכנית העסקית. אחרים המבקשים להקים פעילות עסקית חדשה מבקשים ללמוד הכיצד נמנעים מטעויות בעת הכנת התוכנית העסקית הראשונה.

תוכנית עסקית טובה מגשימה חלומות

בכל נקודת זמן בו יזם מבקש לבנות חברה ולממש חלום? או מנגד בעל חברה או מנכ"ל המבקש להתאים טוב יותר את התוכנית העסקית לשינויים ולתמורות בשווקים נכון להיכנס ולבצע בנייה או עדכון של התוכנית העסקית. פעמים, מטרתה העיקרית של התוכנית העסקית בשלב היזמות היא לחזק את הביטחון ואת תחושת הבטן לנוע קדימה. או במצבים של חברה וותיקה וקיימת לבצע את ההתאמות הנכונות לעתיד. כעוסקים בליווי יזמים וחברות הזנק אנו מגלים לא אחת כי רבים מהם לא הקדישו מספיק חשיבה וביצוע מספיק ניתוחי שוק ומתחרים. רבים מהם, מסתפקים משתמשים בתבניות מוכנות וממלאים בהם את הפרטים המרכזיים. היה נכון כי יבינו שאין תוכנית עסקית למיזם רפואי דומה לתוכנית עסקית של רשת מזון מהיר?

המבנה הנכון של תוכנית עסקית ראויה

אנו כיועצים עסקיים בעלי ידע וניסיון אנו קובעים בצורה חד משמעית כי בחירה של המבנה הנכון לתכנית עסקית, בהתאם למטרה שהיא צריכה להשיג, יכולה להעלות את היזמים על האוטוסטרדה הנכונה להצלחה. בחירה לא נכונה ושגויה הנובעת מחוסר ידע וניסיון עלולה להיות הסיבה לאי ההצלחה. כיועצים אסטרטגיים המתמחים בהנעת תהליכי שינוי הבראה וצמיחה אנו מבקשים לקבוע כי השלב הראשוני של כל כתיבת תוכנית עסקית צריך לענות על השאלה הבאה: למה ולמי מיועדת התוכנית העסקית? האם היא מיועדת לגיוס משקיעים והון ראשוני? האם היא מיועדת לנציג את האסטרטגיה השיווקית? בעיקר אנו מבקשים להציג בפני היזמים ואו בעלי חברות או מנכ"לים כי תמיד נכון לשאול מי עשוי לעיין בה? ומה התוכנית אמורה להשיג?

ההבדלים העיקריים בין תוכנית עסקית במיקוד פיננסי לתוכנית עם מיקוד שיווקי

כידוע המטרה המרכזית של תוכנית עסקית עם מיקוד כלכלי ופיננסי באה להציג רווחיות וכדאיות להשקעה והחזר הלוואות ואו השקעת בעלים. אנו חושבים כי עליה להציג את ההתפתחות הכלכלית והפיננסית של המיזם או העסק הקיים בנקודות זמן שונות. התוכנית העסקית בהיבט הפיננסי חייבת להציג רווחיות ולהציג את מצב השוק והמתחרים ברמה המקומית, ברמה הארצית ותחזיות לגבי תהליכים גלובליים.

על היזמים ואו על ההנהלה להציג דוח בפורמט דוח של מאזן הכולל את כל הסעיפים. מנגד תוכנית עסקית עם מיקוד שיווקי אמורה להציג ולפרט את הפעולות המרכזיות בתחום השיווק הפרסום וההפצה בכדי שהמיזם או החברה הוותיקה יעמדו ביעדי המכירות הן לטווח המיידי, לטווח הבינוני ולטווח הארוך. תוכנית עסקית שיווקית תכלול, בין היתר ניתוח המתחרים, ניתוח השוק, ניתוח חוזקות וחולשות. התוכנית חייבת להציג את ההזדמנויות ואת האיומים SWOT.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


מה כוללת תוכנית עסקית מקצועית

מהו המבנה הכי ראוי ונכון לתוכנית עסקית מקצועית? כיועצים עסקיים אנו מבקשים שוב לקבוע כי כל תוכנית עסקית חייבת להיות מותאמת על פי צרכי העסק, השוק והמתחרים ובעיקר חייבת להתאים בהתאם לתחום הפעילות. בכל מקרה אנו כאן מבקשים להציג את הפורמט המוכר שעל פיו כותבים כל תוכנית עסקית. להלן הנושאים המרכזיים שאמורים להיות בכל תוכנית עסקית מקצועית:

  • תמצית מנהלים
  • המוצרים או השירותים שהעסק מבקש לייצר או לשווק
  • מבנה ארגוני של העסק וההנהלה
  • ניתוח השוק המתחרים והתחרות
  • תוכנית ראשונית של שיווק ומכירות
  • הון ונתונים פיננסים ומקורות מימון

תמצית מנהלים

בהבנתי כיועץ עסקי וכיועץ ארגוני המלווה חברות הזנק וחברות וותיקות זהו הסעיף החשוב ביותר לתהליך. גם בעיון ראשוני בתוכנית עסקית יש חשיבות לרושם הראשוני. בדרך כלל הכתיבה של סעיף חשוב זה מתבצע אחרי סיום הסעיפים האחרים. הוא חייב לסכם ולזקק את המסרים לגבי ההיגיון הכלכלי והפיננסי של התוכנית העסקית המוצגת במסמך המורחב. תמצית המנהלים חייב לכלול הסבר ממוקד וקצר אודות המיזם או העסק הקיים. הוא חייב לכלול את הסיבות שאתם חושבים שהוא יצליח לחדור לשווקים תחרותיים ולהשאיר בו חותם. בנוסף היה נכון בתמציתיות להציג את המנהלים, היזמים וחברי ההנהלה וכן להציג את הבידול והתועלות שהמוצר ואו השירות עשוי להביא כבשורה לשווקים.

המוצרים או השירותים

סעיף זה הוא קריטי בדרך כלל למשקיעים. הם מבקשים להבין האם לרעיון? למוצר? או לשירות שאתם מציעים יש היתכנות כלכלית ועסקית בשווקים תחרותיים. הם מאד יבקשו להבין האם מה שאתם מציעים בא לענות על צורך, ופותר בעיה קיימת בשווקים שאתם מבקשים לחדור אליהם? היה והתוכנית העסקית תהיה משולבת בהיבטים שיווקיים וכלכליים בסעיף זה יהיה נכון לספר על היתרונות והבידול שלכם על פני האחרים בשווקים.

מבנה ארגוני והצגת ההנהלה

אין תוכנית עסקית רצינית שלא מציגה נבחרת איכותית של מנהלים וחברי הנהלה. זאת ועוד סעיף זה חייב לכלול תיאור כללי של המיזם העסקי ואו החברה הקיימת המציג ומתאר הכיצד המיזם העסקי או החברה שלכם פועל או יפעל כיום ובעתיד. היה נכון לציין את צורת ההתאגדות ואת חלוקת השליטה ובעיקר יהיה נכון להציג את המבנה הארגוני ואת הדמויות המרכזיות בעמדת השליטה ברמת ההנהלה.

ניתוח השוק והמתחרים

כל תוכנית עסקית תהיה נדונה לכישלון היה ולא יתבצע מיפוי מעמיק של שוק ומתחרים. כאן תצרכו להציג את התובנות המרכזיות של השוק והמתחרים כך שיגרמו לקוראי תמצית המנהלים לרצות ולהתעמק בתוכנית. בפרק הזה יהיה נכון כי תבצעו MRI מעמיק לשוק ולמתחרים. מומלץ כי תהיו נקיים מדעות קדומות ומאגו מנופח. תצטרכו לאורך כל התהליכים להיות ריאליים ולהימנע מהצגת נתונים המושפעים מרחשי לב ודעות קדומות. היה נכון כי תפצחו את הנוסחה המאפשרת למתחרים לשלוט מזה שנים בשוק? לבחון הכיצד ניתן לשבור את הנוסחה הקיימת ולייצר ערך חדש ללקוחות. בעיקר יהיה נכון לבחון מהי האסטרטגיה העסקית והשיווקית שעשויה לתת גם לכם דריסת רגל בשוק המטרה.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


תוכנית השיווק והמכירות

כאן אנו, כיועצים אסטרטגיים המתמקדים בבניית אסטרטגיות שיווק עדכניות מבקשים לקבוע כי היה נכון שתצליחו לבנות "מפת מציאות" מפת וויז עדכנית להגעה אל היעד. היה ותעשו את כל הדברים נכון התובנות כאן ישמשו את היזם ואו את המנכ"ל והבעלים של חברה וותיקה להיות תמיד מוכוונים מטרה. התוכנית תהפוך בעבורכם מצפן עסקי וערכי שיקדם אותכם אל ההצלחה. אי שימוש במפת דרכים עשוי לגרום לכם ללכת לאיבוד. בנוסף כאן המקום להציג את תוכנית השיווק המכירות ואת תרומת הערך שלכם לשוק. עבודה נכונה בפרק זה עשוי לתת לכם בסיס איתן לבניית תוכניות עבודה רב-שנתית שאמורות לכלול גם תחזיות מכירה ורווחיות. בכדי להביא לדיוק מקסימאלי היה נכון כי תציינו את מירב העלויות שתשקיעו בשיווק, בפרסום ובמיתוג. קבל מפגש סיעור מוחות במתנה

הון ראשוני ומקורות מימון

צר לי לאכזב את כולם. ללא משאבים והון לא ניתן לממש שום יוזמה עסקית. בפרק זה חובה לציין את ההון הראשוני שמושקע על ידי היזמים ואו הבעלים. חובה להציג את ההלוואות ומקורות המימון הנוספים הנדרשים להקמת העסק. נכון וחובה לציין למה ישמשו הכספים שתקבלו והיכן הם יושקעו – במשכורות תשתיות משרדים או בפיתוח עסקי? מה הערכה הכי מדויקת לצפי הרווחים בחמש השנים הבאות? האם העסק בחובות? מה התכנית הכלכליות של העסק בעתיד? ועוד.

טיפים לכתיבת תוכנית עסקית מקצועית

היה והייתי צריך לתת ליזמים צעירים ואו לבעלי חברות וותיקות מספר טיפים מקצועיים שעשויים להיות בעלי ערך רב ביכולות להפוך תוכנית עסקית טובה לתוכנית עסקית מצוינת הייתי מתמקד בדבר הבסיסי הבא: keep it simple  ובדברים החשובים הבאים: הראשון – תרגישו מספיק בטוחים ביכולות שלכם ובתחושות הבטן. היה נכון כי לא תפחדו – גם אין לכם תואר בראיית חשבון או כלכלה או במנהל עסקים, אתם עדיין יכולים לכתוב תכנית עסקית מקצועית.

התרומה של יועץ עסקי לבניית תוכנית עסקית ראויה

היה נכון כי לא תהססו להיעזר ביועץ עסקי מנוסה שיכול לעזור לך לבנות תוכנית עסקית מקצועית שתביא להגשמת המטרות והחלומות שלך. השני מתמקד בהבנה כי תוכנית עסקית צריכה להיות ממוקדת קצרה ומאד מובנת בעבור הגורמים שאמורים לקרוא אותה. השלישי ואולי היותר חשוב מדבר על ההבנה כי התוכנית העסקית אמורה להיות ממוקדת לקהל המטרה. יש הבדל בין תוכנית עסקית המיודעת להקמה של חברה טכנולוגית לבין אותה תוכנית המיועדת לבנק כחלק ממאמץ לגייס הון ראשוני.

הכיצד הופכים תוכנית טובה למציאות עסקית.

לסיכום, יש הבדל בין כתיבת תוכנית עסקית מעולה לבין הפיכתה למציאות בעולם העסקי. ההצלחה מתקיימת ביכולת לממש את התוכנית על הנייר בשטח מול השוק והמתחרים. לכן חשוב כי נבין שרק אחרי שבונים את התוכנית העסקית נכון וכשהיא משקפת שיש התכנות כלכלית לעסק שלכם, היא יכולה להפוך באמת לתוכנית ברת יישום בשטח. בכדי להקטין את מרווחי הטעות נדרשת כל תוכנית עסקית לכלול ניתוח שוק ומתחרים, נתונים ותחזיות ריאליים, הן במישור השיווקי והן בזה הכלכלי והפיננסי.

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים


כיועצים עסקיים אנו מתמקדים בהטמעה וביישום

אנו כיועצים עסקיים יודעים לקחת תוכנית עסקית טובה ולהביא אותה לידי מימוש בשווקים האמיתיים. כאשר התוכנית העסקית מקצועית ומפורטת יהיה קל יותר לפרק אותה למשימות שוטפות ולהגדיר להן לוחות זמנים. תוכנית עבודה המבוססת על התוכנית העסקית מקצועית מאפשרת לכם להישאר עם היד על הדופק, לבדוק ולתקן ככל שאתם מתקדמים, מתוך מטרה להפוך את העסק שלכם ליציב ורווחי.

קבלו מפגש סיעור מוחות במתנה

לסיכום, החלטנו להעניק לך "מפגש סיעור מוחות במתנה" מפגש ללא עלות וללא כל מחויבות מבחינתך. יחד נבדוק את הצורך אולי לבצע עדכון לתוכנית העסקית ולבצע אולי אף עדכון לתוכנית השיווקית? במסגרת פגישת היכרות, נספק שירות מקצועי קצר וממוקד שמטרתו להציג בפניך ניתוח ראשוני ומהיר של החברה או העסק שאתה מנהל, בהשוואה למתחרים ולשינויים בשוק. נעשה זאת באמצעות מתודולוגיה ייחודית שפיתחנו, שיושמה בעשרות חברות ועסקים והביאה להצלחה.

שווה כי נכיר וניפגש

יתכן כי אתה כמנכ"ל וכבעלים, מתאים ליהנות משירותים מקצועיים במסגרת "מיקור חוץ"? נבדוק באם הגיע הזמן לבצע "מיפוי המצב הקיים" עשוי לתת לך נקודת מבט חדשה ונקייה מדעות קדומות ופרדיגמות. היה ועברנו את השלב הזה והתרשמת מהיכולות והתמורות שאתה עשוי לקבל מהתהליכים ומהעבודה מולנו - נעבור לשלב הבא. שירותי ניהול שיווק במסגרת "מיקור חוץ לעסקים"רוצים להבין יותר על  לפרטים נוספים צלצל לנייד האישי שלי: 0544814332 או שלח לי מיילabc@nihul4u.co.il אשמח שנקבע פגישת היכרות בהקדם.

 

לקבלה מידע נוסף אנא הזן את הפרטים